Καμπανάκι για πιθανή άνοδο των ναύλων στα εμπορευματοκιβώτια και τα πλοία μεταφοράς τους επόμενους μήνες χτύπησε ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης, αν συνεχιστούν οι διαταραχές λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο ίδιος, πάντως, εμφανίστηκε συνολικά αισιόδοξος για την πορεία της ναυτιλίας και των προοπτικών που διανοίγονται.
Όπως ανέφερε ο έμπειρος πλοιοκτήτης, μιλώντας στο TradeWinds Shipowners Forum στα «Posidonia 2024», «ο παρατεταμένος αντίκτυπος των χιλιάδων επιπλέον μιλίων που κάνουν τα εμπορικά πλοία θα αποτυπωθεί στο β’ εξάμηνο. Εδώ και μήνες, τα πλοία αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς οι Χούθι εκτόξευαν πυραύλους. Αυτό επιβάρυνε τα κέρδη των ναυτιλιακών, καθώς οι αποστάσεις πλεύσης αυξάνονταν. Οι πλοιοκτήτες έχουν δηλώσει τις τελευταίες εβδομάδες ότι προετοιμάζονται για τις διαταραχές που θα διαρκέσουν τουλάχιστον μέχρι το υπόλοιπο του 2024».
«ΔΕΝ ΜΟΙΑΖΕΙ ΜΕ ΤΟ 2008»
Αναφερόμενος στις προοπτικές της ναυτιλίας, ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp επισήμανε πως δεν είναι δικαιολογημένη η ανησυχία ότι τη σημερινή αισιοδοξία θα διαδεχτεί μια απότομη επιδείνωση όπως το 2008: «Επειδή πολλοί άνθρωποι ανησυχούν ότι όλη αυτή η αισιοδοξία που βλέπουμε στα “Ποσειδώνια” του 2024 μοιάζει με το 2008 και 2-3 μήνες αργότερα άρχισε η κατάρρευση με τα subprimes, τη Lehmann Brothers, σήμερα βλέπουμε κάτι που δεν μπορούσαμε να δούμε πριν από 15 ή 20 χρόνια. Τα πράγματα είναι διαφορετικά… Πρώτ’ απ’ όλα, η ζήτηση για ενέργεια αυξάνεται πολύ και βλέπουμε ότι λόγω της τεχνητής νοημοσύνης χρειαζόμαστε πολύ περισσότερη ενέργεια και νερό, κάτι που θα είναι πολύ σημαντικό για τα επόμενα χρόνια».
Το άλλο στοιχείο αισιοδοξίας κατά τον Βαγγέλη Μαρινάκη σχετίζεται με την αύξηση των παραγγελιών για νέα πλοία: «Για πολλούς τύπους πλοίων τα τελευταία 10 χρόνια οι παραγγελίες ήταν ελάχιστες ή ανύπαρκτες, και αυτό μας δίνει αισιοδοξία για το μέλλον και φυσικά βλέπουμε τι συμβαίνει με το LNG και αναμένουμε πολύ μεγαλύτερη παραγωγή τα επόμενα 2-3 χρόνια».
Αισιόδοξος εμφανίστηκε και σε σχέση με την επίπτωση που θα έχει η κατάσταση στη Διώρυγα του Σουέζ στη ναυτιλία: «Αυτό που συμβαίνει τους τελευταίους 3-4 μήνες στη Διώρυγα του Σουέζ είναι κάτι που δεν έχουμε δει ακόμη τις επιπτώσεις του. Από το δεύτερο εξάμηνο ή προς το τέλος του έτους ίσως εκπλαγούμε, όταν δούμε ότι η επίδραση στην αγορά θα είναι πιο σημαντική και θα δούμε πολύ καλύτερες αγορές, ειδικά στα εμπορευματοκιβώτια και το ξηρό φορτίο».
Αναφερόμενος στη μεγάλη πρόκληση των πλοίων που μεταφέρουν εναλλακτικά καύσιμα και διοξείδιο του άνθρακα ο Βαγγέλης Μαρινάκης είπε ότι «βλέπουμε μια υγιή αγορά και ναυλωτές που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν πολύ περισσότερα χρήματα για πλοία ένα ή δύο χρόνια πριν από την παράδοση, κάτι που δεν γινόταν πριν από μερικά χρόνια».
Σχετικά με τα πλοία μεταφοράς CO2 σημείωσε ότι «το ίδιο πλοίο μπορεί να δραστηριοποιηθεί στο εμπόριο LPG και στο εμπόριο αμμωνίας σε μεγέθη που δεν έχουν κατασκευαστεί καθόλου τα τελευταία 5 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά να περιμένουμε ή ακόμα και να κάνουμε καλύτερες εμπορικές συμφωνίες στο LPG παρά στο CO2. Αλλά φυσικά βλέπουμε μεγάλη ζήτηση στο CO2 και είναι θέμα χρόνου πότε θα είναι έτοιμα να μετακινηθούν τα φορτία CO2. Σίγουρα η προοπτική αυτή είναι ήδη εδώ, το βλέπουμε από τη βιομηχανία και ελπίζουμε ότι αυτό που έχουμε κάνει θα είναι μια πολύ καλή επένδυση και επίσης θα συμβάλει σε ένα υγιέστερο περιβάλλον».
ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΣΤΟΛΟΣ
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στάθηκε και στο σοβαρό πρόβλημα με τον «σκοτεινό στόλο» που δεν έχει συμμορφωθεί με τις κυρώσεις στη Ρωσία. «Αν υπολογίσουμε ότι ο “σκοτεινός στόλος” είναι κοντά στα 1.000 πλοία που πλέουν στη Μεσόγειο, στη Βαλτική, σε όλη την Ευρώπη, τι κάνουμε γι’ αυτό; Ακολουθούμε τους κανονισμούς, κάνουμε αυτό που πρέπει». Σε αυτή τη βάση, ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε ότι είναι υπεύθυνες οι κυβερνήσεις να εξασφαλίσουν πως οι κυρώσεις λειτουργούν με έναν σοβαρό τρόπο και δεν καταλήγουν σε μια «τιμωρία» των καταναλωτών και της οικονομίας.