Την ώρα που, με κύριο πυλώνα τα σουπερμάρκετ, αυξάνεται η απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων (+2,7% το 2023), οι εργοδότες δυσκολεύονται να καλύψουν τις θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, 84% των στελεχών σουπερμάρκετ θεωρούν πρόβλημα την εύρεση προσωπικού. Σύμφωνα με τους ίδιους, ο κλάδος αναζητά (ειδικά ενόψει της θερινής περιόδου) 8.000-10.000 νέους εργαζόμενους, στην πλειοψηφία τους για το δίκτυο των καταστημάτων.
ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ
Εξηγώντας στην «Α» τις αιτίες της έλλειψης προσωπικού, ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, επικεντρώνει σε τρία σημεία:
– Τα καταστήματα διαρκώς αυξάνονται, άρα υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για υπαλλήλους. Η εργασία στα σουπερμάρκετ είναι πολύπλοκη και απαιτητική.
– Οι άνθρωποι που ζουν στην Ελλάδα απαιτούν πια να δουλέψουν στο αντικείμενο που έχουν σπουδάσει.
– Η πανδημία άλλαξε τις συνήθειες των εργαζομένων. Οι περισσότεροι προτιμούν να εργάζονται από το σπίτι, κάτι που στο σουπερμάρκετ δεν μπορεί να λειτουργήσει.
«Ενώ ο βασικός μισθός είναι 810 ευρώ, τα σουπερμάρκετ προσλαμβάνουν με πρώτο μισθό ανειδίκευτου πάνω από 1.000 ευρώ», διαβεβαιώνει, απαντώντας σε όσα κατά καιρούς ακούγονται για τις συνθήκες εργασίας και τους χαμηλούς μισθούς στα υποκαταστήματα μεγάλων αλυσίδων. Αυτό ίσως εξηγεί και την κατά 24% αύξηση του μισθολογικού κόστους που καταγράφεται την τελευταία 4ετία για τον κλάδο του λιανεμπορίου.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι άμεσα απασχολούμενοι στο λιανεμπόριο τροφίμων εκτιμάται ότι ξεπερνούν τους 222.000, με τις 6.000 να έχουν προστεθεί την τελευταία χρονιά, και μάλιστα με αυξητική τάση. Εξαιτίας της αύξησης που παρουσιάζει την τελευταία 10ετία το λιανεμπόριο τροφίμων και της ταυτόχρονης μείωσης των άλλων εμπορικών κλάδων, πλέον η απασχόληση του λιανεμπορίου τροφίμων αντιπροσωπεύει πάνω από το 35% συνολικά του λιανικού και χονδρικού εμπορίου, έχοντας σημαντικά μεγαλύτερες πωλήσεις μάλιστα από το λοιπό λιανεμπόριο. Σημειώνεται ότι το λιανεμπόριο τροφίμων το 2023 αντιπροσωπεύει πάνω από το 5% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα, ξεπερνώντας κλάδους όπως οι κατασκευές, οι τράπεζες, οι μεταφορές και η Υγεία.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) διαπιστώνει ότι για την αύξηση της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων συνεισφέρουν πολλοί παράγοντες:
- Η ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων πώλησης, κυρίως των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ με νέα καταστήματα.
- Η διατήρηση υψηλού επιπέδου εξυπηρέτησης με προσωπική εξυπηρέτηση του καταναλωτή, στα σερβιριζόμενα τμήματα αλλά και στα ταμεία.
- Η επίδραση του τουρισμού και των εναλλακτικών μοντέλων τουρισμού, που έχουν οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για εργαζόμενους.
- Η αξιοποίηση νέων καναλιών πώλησης όπως π.χ. τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, οι τηλεφωνικές παραγγελίες κ.λπ.