10 αλλαγές στο TAXIS έπειτα από 27 χρόνια

Νέα συστήματα παρακολούθησης εισοδημάτων και εφαρμογές για φοροδιαφυγή, λαθρεμπόριο - Υποβολή προσφορών μέχρι 27 Ιουνίου
17:20 - 28 Μαΐου 2024

Στον εκσυγχρονισμό του TAXIS προχωρά η ΑΑΔΕ έπειτα από 27 χρόνια, με στόχο τα βασικά συστήματα για την καταγραφή και παρακολούθηση των εισοδημάτων και οι εφαρμογές για τον εντοπισμό περιπτώσεων φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου, κλοπής, απάτης και διακίνησης «μαύρου» χρήματος να περάσουν στη νέα εποχή, υποστηρίζοντας τεχνολογικά και επιχειρησιακά σύνθετους ελέγχους αλλά και νέες δράσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Το νέο TAXIS καθώς και τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά συστήματα εντάσσονται στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης με προϋπολογισμό 131.589.000 ευρώ, με την ΑΑΔΕ να έχει προχωρήσει στην προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού με τις ενδιαφερόμενους να έχουν περιθώριο μέχρι τις 27 Ιουνίου για να υποβάλουν προσφορές (αποσφράγιση 4 Ιουλίου). Το έργο προβλέπει την αντικατάσταση των τριών βασικών φορολογικών συστημάτων ΤAXIS, ΤAXISnet και ΕLENXIS στοχεύοντας στην ενοποίηση, στη συλλογή και την αξιοποίηση των βάσεων δεδομένων, στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της μη φορολογικής συμμόρφωσης αλλά και γενικά στην αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει η ΑΑΔΕ στους φορολογούμενους με συμπίεση του διοικητικού κόστους. Αναλυτικότερα, στις βασικές δράσεις του νέου TAXIS περιλαμβάνονται τα εξής:

1.Μητρώο Φορολογουμένων: Θα περιλαμβάνει προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες για φυσικά και νομικά πρόσωπα, θα αποδίδει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) και Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριοτήτων (ΚΑΔ). Θα διαχειρίζεται υποκαταστήματα, στοιχεία έναρξης και λήξης δραστηριοτήτων, οικογενειακή κατάσταση, σχέσεις μελών για μετέχοντες σε διοικητικά συμβούλια επιχειρήσεων, εταιρικές σχέσεις κ.λπ.

2.Μητρώο Κινητών και Ακινήτων Στοιχείων Περιουσίας.

3.Υπηρεσίες Δηλώσεων Φορολογουμένων.

4.Βεβαίωση Φόρου και Πληρωμές: Θα ενσωματώνει υπηρεσίες που αφορούν το σύνολο των υποχρεώσεων για δηλώσεις που φέρει ο κάθε φορολογούμενος σύμφωνα με τη νομοθεσία. Ανάλογα με το προφίλ του φορολογουμένου, ο ίδιος θα καλείται να βεβαιώνει προσυμπληρωμένες φόρμες, είτε να συμπληρώνει φόρμες που παρέχονται από το σύστημα. Το σύστημα θα προβαίνει σε διασταύρωση από τρίτες πηγές εφόσον ενδείκνυται, θα εκτελεί υπολογισμούς φόρου, προσαυξήσεων ή προστίμων και συμψηφισμών, θα βεβαιώνει την υποχρέωση ή την επιστροφή φόρου και θα εκδίδει εκκαθαριστικά.

5.Λογιστική Εικόνα Φορολογουμένου: Θα περιλαμβάνει λειτουργικότητες τήρησης λογαριασμού για όλους τους φορολογούμενους. Παράλληλα, θα καταγράφει το σύνολο των κινήσεων και συναλλαγών για όλους τους τύπους φόρων και όλα τα συστήματα πληρωμών αναφορικά με υποχρεώσεις, βεβαιώσεις, εισπράξεις, διακανονισμούς, πρόστιμα, προσαυξήσεις και συμψηφισμούς. Θα διαμορφώνει με αυτόν τον τρόπο μία συνολική λογιστική εικόνα του φορολογουμένου.

6.Γνωστοποιήσεις-Κοινοποιήσεις, Συμμόρφωση και Διαχείριση Υποθέσεων: Η λειτουργικότητα αυτή αφορά την ανάθεση υποθέσεων για διεκπεραίωση από στελέχη σε όλη την επικράτεια. Θα παρέχει διαχείριση και εποπτεία της κάθε υπόθεσης απ’ άκρη σ’ άκρη καταγράφοντας δεδομένα από πλήθος συστημάτων και λειτουργιών, καθώς και τις ενέργειες των εμπλεκομένων που πραγματοποιούνται για την ολοκλήρωση της κάθε υπόθεσης.

7.Ανάλυση Κινδύνων: Θα περιλαμβάνει τη συγκρότηση προφίλ για διάφορες οντότητες. Τα προφίλ θα αρχικοποιηθούν και θα συντηρούνται αξιοποιώντας τις πιο κατάλληλες τεχνικές και μεθόδους, αναλόγως την περίπτωση και τα προβλήματα στα οποία επιδιώκεται λύση. Η λειτουργικότητα αυτή πρέπει να μπορεί να αξιοποιεί ανάλυση και μοντελοποίηση της συμπεριφοράς των υποκειμένων και να αναγνωρίζει ομοιότητες.

8.Υποστήριξη Ελέγχων: Θα περιλαμβάνει τις λειτουργικότητες οι οποίες θα υποστηρίζουν τις ελεγκτικές εργασίες που θα πραγματοποιούνται στα Ελεγκτικά Κέντρα. Θα υποστηρίζεται με δύο εκδοχές, μία για απομακρυσμένο έλεγχο και μία για επιτόπιο έλεγχο στον χώρο του φορολογουμένου. Οι λειτουργικότητες θα καλύπτουν όλο το εύρος των εργασιών, καθώς και της συλλογής και της επεξεργασίας των απαραίτητων δεδομένων από συστήματα της ΑΑΔΕ και εξωτερικές πηγές, προκειμένου την προετοιμασία, την πραγματοποίηση και την μετέπειτα επεξεργασία των ευρημάτων του ελέγχου από τα στελέχη της ΑΑΔΕ.

9.Δημιουργία Αναφορών και Διαμόρφωση Πολιτικών Συμμόρφωσης: Θα περιλαμβάνει τη διαχείριση ρυθμίσεων και ληξιπρόθεσμων οφειλών με βάση ένα ενιαίο σύνολο κανόνων. Θα παρέχονται όλα τα μέσα στον φορολογούμενο για να παραμείνει στην πλευρά της οικειοθελούς συμμόρφωσης ρυθμίζοντας τις υποχρεώσεις του.

10.Μητρώο Ηλεκτρονικών Μέσων Φορολογουμένου: Η περιοχή αυτή θα περιλαμβάνει υπηρεσίες διαπίστευσης, ταυτοποίησης και εγγραφής συστημάτων, που θα διαβιβάζουν με ασφαλή τρόπο δεδομένα προς την ΑΑΔΕ για λογαριασμό του φορολογουμένου διασφαλίζοντας την εξουσιοδότησή του.