Άφαντοι οι οφειλέτες (παρά τις ρυθμίσεις)

Δεν αποκαλύπτουν τα περιουσιακά τους στοιχεία οι «κόκκινοι» δανειολήπτες - Σε διακανονισμό ποσά 15,2 δισ. € από το 2022
18:46 - 27 Μαΐου 2024

Δάνεια 15,2 δισ. ευρώ έχουν ρυθμίσει διμερώς με τους δανειολήπτες οι εταιρείες διαχείρισης από το 2022, ενώ μόνο μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2024 οι συνολικές ρυθμίσεις δανείων από τους servicers έφτασαν το 1,2 δισ. ευρώ. Οι διμερείς ρυθμίσεις και οι ρυθμίσεις μέσω του ν. 3869 (νόμος Κατσέλη) για το ίδιο διάστημα έφτασαν το 1,1 δισ. ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες προήλθαν από τον εξωδικαστικό μηχανισμό.

ΜΕΣΩ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑΣ

Οι servicers ενθαρρύνουν τις ρυθμίσεις, καθώς είναι ο μόνος τρόπος να περιοριστούν οι πλειστηριασμοί. Αλλά, όπως τονίζουν, ⁠ρυθμίσεις χωρίς στοιχεία δανειοληπτών δεν μπορούν να γίνουν. Επομένως, είναι κρίσιμο να μην κρύβονται και «εξαφανίζονται» οι δανειολήπτες. Μέσα από τις πλατφόρμες ενημέρωσης που λειτουργούν πλέον οι εταιρείες διαχείρισης (σημειώνεται ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες ενεργοποιήθηκαν την 1η Απριλίου), οι δανειολήπτες λαμβάνουν άμεση ενημέρωση για τα στοιχεία που αφορούν την οφειλή τους, όπως -μεταξύ άλλων- το υπόλοιπο της οφειλής (ανά δανειακή σύμβαση), τον αριθμό, το ύψος και τον προβλεπόμενο χρόνο καταβολής της επόμενης δόσης του δανείου τους. Μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων ενημέρωσης, επομένως, κάθε δανειολήπτης έχει άμεση πρόσβαση και την πλήρη εικόνα των δανειακών του υποχρεώσεων ανά πάσα στιγμή και σε πραγματικό χρόνο.

Παράλληλα, μέσω των ίδιων συστημάτων, γίνεται άμεσα και ευχερώς η επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας του δανειολήπτη με την εταιρεία που διαχειρίζεται την οφειλή του με ιδιαίτερα απλό τρόπο ειδικά μετά τη λειτουργία από την 1/4/2024 των πλατφορμών ενημέρωσης που προβλέπει η νομοθεσία. Η ύπαρξη επικαιροποιημένων στοιχείων επικοινωνίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επικοινωνία με τους οφειλέτες από πλευράς των εταιρειών διαχείρισης, που αποτελεί το απαραίτητο πρώτο βήμα για την εξεύρεση αμοιβαία αποδεκτών λύσεων και την υποβολή προτάσεων για τη ρύθμιση των οφειλών.

Η μη ύπαρξη επικαιροποιημένων στοιχείων επικοινωνίας περιορίζει τις δυνατότητες των servicers για προσέγγιση των δανειοληπτών και ρύθμιση των οφειλών τους, χωρίς να αναιρεί την εξέλιξη των δικαστικών ενεργειών. Επομένως, ακόμη και όσοι δανειολήπτες έχουν εικόνα των δανειακών εκκρεμοτήτων τους, είναι προτεραιότητα να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, ώστε να αποκαταστήσουν την επαφή με την εταιρεία που διαχειρίζεται τις αντίστοιχες οφειλές και να συνεργαστούν για τη ρύθμισή τους που αποτελεί τον πρωταρχικό στόχο όλων των εμπλεκομένων στη διαδικασία.

Σημειώνεται ότι η διαδικασία της πλατφόρμας ανά servicer θα βελτιώσει περαιτέρω την ανταπόκριση των εταιρειών διαχείρισης στα αιτήματα των δανειοληπτών. Ήδη, το α΄ τρίμηνο του 2024 διαπιστώνεται μεγάλη βελτίωση στον χρόνο απάντησης των αιτημάτων των οφειλετών, μειώνοντας τις ημέρες απόκρισης σε 10, κατά μέσο όρο, από 25 ημέρες το πρώτο τρίμηνο του 2023. Παράλληλα, το επίπεδο εξυπηρέτησης (σ.σ.: ο αριθμός κλήσεων που απαντήθηκαν έγκαιρα) από τα τηλεφωνικά κέντρα των servicers παρέμεινε το α΄ τρίμηνο του 2024 στα επίπεδα του 90%, σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με το παρελθόν (συγκριτικά, στις αρχές του 2023 το ποσοστό ήταν 78%).

ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΑ

Οι διμερείς ρυθμίσεις με τους οφειλέτες γίνονται σε εξατομικευμένη βάση, λαμβάνοντας υπόψη το εισόδημα και τις αντικειμενικές προσωπικές, οικογενειακές και κοινωνικές συνθήκες για κάθε περίπτωση ξεχωριστά αλλά και την αξία των περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών. Οι δανειολήπτες μπορούν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά:

  • Την πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού για ρύθμιση του συνόλου των οφειλών, είτε προς ιδιώτες είτε προς το Δημόσιο και τους φορείς του. Ειδικά για την κατηγορία των ευάλωτων νοικοκυριών, οι εταιρείες διαχείρισης αποδέχονται τη ρύθμιση που προκύπτει από τον αλγόριθμο του μηχανισμού.
  • Το ενδιάμεσο πρόγραμμα κρατικής στήριξης πρώτης κατοικίας, μέσω του οποίου τα ευάλωτα νοικοκυριά μπορούν να εξασφαλίσουν την παραμονή στο ακίνητο που καλύπτει τις στεγαστικές τους ανάγκες, λαμβάνοντας και κρατική επιδότηση για σημαντικό μέρος του ενοικίου.