Με την κατάλληλη έρευνα αγοράς και την επιλογή προϊόντων σε προσφορά είτε ιδιωτικής ετικέτας είτε όσων για οποιονδήποτε λόγο διατίθενται φθηνότερα, ο Έλληνας καταναλωτής μπορεί να διαμορφώσει το μηνιαίο καλάθι των αγορών του για τα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης με χαμηλότερο κόστος από τους Ευρωπαίους γείτονές του.
ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΕΣ
Το συμπέρασμα προκύπτει από την έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε ένα σημαντικό δείγμα πάνω από 6.000 προϊόντα και σε 40 διαφορετικές αλυσίδες σουπερμάρκετ σε οκτώ χώρες συνολικά, ώστε να υπολογισθούν οι μέσες τιμές με δειγματοληψίες από έγκυρα sites σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και εξωτερικό αλλά και μέσω των αλυσίδων σουπερμάρκετ. Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι πέντε χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα: κατά 24% η Γερμανία, 20% η Γαλλία, 25% το Ηνωμένο Βασίλειο, 16% η Ιταλία, 7% η Πορτογαλία, ενώ η Ισπανία και η Ρουμανία είναι αρκετά κοντά στην Ελλάδα, αλλά παραμένουν ακριβότερες κατά 5% και 1% αντίστοιχα.
Οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ επισημαίνουν την υψηλή φορολογία στη χώρα μας, καθώς στην έκθεση αναφέρεται πως η διαφορά των αποτελεσμάτων διευρύνεται σημαντικά, όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές οι πραγματικές τιμές των προϊόντων σουπερμάρκετ. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα: η Γερμανία κατά 31%, η Γαλλία κατά 28%,
το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 33%, η Ιταλία κατά 24%, η Ισπανία κατά 12%, η Πορτογαλία κατά 10% και η Ρουμανία κατά 6%.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Στην Ελλάδα ο ΦΠΑ στα τρόφιμα και ποτά είναι 13%, σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), τη Γερμανία (7%) και τη Ρουμανία (9%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ. Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24%, στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%.
Όπως αναφέρουν οι συντάκτες της έκθεσης, «το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι κατά μέσο όρο σε χαμηλότερες τιμές, που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια».