Φρενάρει, αλλά δεν σταματά η ακρίβεια

Ενίσχυση 3% στον τζίρο των σουπερμάρκετ το πρώτο τρίμηνο, στο +1% οι τιμές στο ράφι - Στο δώρο Πάσχα για εισπράξεις πάνω από 1,5 δισ. € ελπίζει η αγορά
18:58 - 26 Απρίλιος 2024

Κατά 3% αυξήθηκε ο τζίρος των σουπερμάρκετ το πρώτο τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen IQ. Από την ανάλυση των συγκεκριμένων στοιχείων προκύπτει ότι η αύξηση τιμών παρουσιάζει σημαντική αποκλιμάκωση και κυμαίνεται γύρω στο 1%, κάτι που τονώνει την κατανάλωση, ενώ και η θετική μεταβολή των πωλούμενων όγκων οδηγεί στη συνολική αύξηση του τζίρου, η οποία για τον Μάρτιο βρίσκεται στο 3,2%. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν θα σημειωθούν νέες ανατιμήσεις, αφού δεκάδες εταιρείες λιανικού εμπορίου έχουν ήδη παραλάβει αυξημένα τιμολόγια για προϊόντα πρώτης ανάγκης, όπως τρόφιμα και είδη νοικοκυριού.

ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ

Όπως καταγράφεται η καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων ενόψει του Πάσχα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η συνολική δαπάνη αναμένεται να παραμείνει σταθερή, και μάλιστα με τάση μείωσης. Το 40% του δείγματος δήλωσε ότι θα ελαττώσει τις αγορές του, το 34% ότι θα τις αυξήσει, ενώ το 26% ότι θα μείνουν αμετάβλητες. Μεσοσταθμικά, εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα κινηθεί στα 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα. Αισιόδοξος εμφανίζεται, πάντως, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, καθώς -όπως αναφέρει- η αυξημένη αγοραστική κίνηση ενόψει του Πάσχα αναμένεται να φέρει την «ανάσταση» στο σύνολο της ελληνικής αγοράς για το λιανικό εμπόριο μετά μάλιστα από μια δίμηνη υποτονική περίοδο που ακολούθησε τις φετινές χειμερινές εκπτώσεις. Παρά το γεγονός πως η πασχαλινή αγορά είναι μικρή σε διάρκεια, εντούτοις είναι αρκετά έντονη σε κύκλο και όγκο εργασιών, τόσο στο κλάδο των τροφίμων, λόγω του πασχαλινού τραπεζιού, όσο και σε πολλούς άλλους κλάδους της λιανικής, λόγω των παραδοσιακών δώρων.

Ο πασχαλινός εορταστικός τζίρος, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών και των υπηρεσιών εστίασης και διαμονής, θα αποτυπωθεί στα στατιστικά του Μαΐου, και ο Βασίλης Κορκίδης θεωρεί «σχεδόν βέβαιο» πως θα ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ της περυσινής χρονιάς, αφού, φέτος, το ελληνικό Πάσχα είναι ουσιαστικά εντός της θερινής τουριστικής περιόδου και θα πρέπει να συνυπολογιστεί η αυξημένη τουριστική κίνηση από το εξωτερικό με την «εισαγόμενη κατανάλωση». «Λαμβάνοντας υπόψη τους περυσινούς αρχικούς ενδοιασμούς για περιορισμένη κατανάλωση λόγω της παρατεταμένης ακρίβειας, που δεν επιβεβαιώθηκαν, αναμένεται και φέτος ο τζίρος να είναι, έστω και πληθωριστικά, αυξημένος συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, τόσο στις τοπικές αγορές τροφίμων, όσο και στα εμπορικά καταστήματα της Αττικής. Οι γονείς και οι νονοί, όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, θα ανταποκριθούν αξιοπρεπώς στις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις, αγοράζοντας τα καθιερωμένα πασχαλινά δώρα στα παιδιά και βαφτιστήρια», ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού-Βιομηχανικού Επιμελητήριου Πειραιά, ο οποίος καταλήγει πως η αγορά υπολογίζει να απορροφήσει μεγάλο μέρος του δώρου του Πάσχα και, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις των μισθών, ευελπιστεί οι καταναλωτές να επηρεαστούν όσο το δυνατόν λιγότερο από την ακρίβεια στα τρόφιμα.