Δεν φρενάρει η ακρίβεια στα τρόφιμα

18:36 - 19 Απριλίου 2024

Ακρίβεια στα πίτουρα και φθήνια στο αλεύρι είναι το συμπέρασμα της νέας έρευνας του ΙΕΛΚΑ για τον δείκτη τιμών στα σουπερμάρκετ τον Μάρτιο του 2024. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το σύνολο των προϊόντων καταγράφει ανατιμήσεις μόλις 0,28% σε σχέση με τον Μάρτιο 2023, κάτι που θεωρείται σημαντική συγκράτηση έναντι της αύξησης 2,75% που καταγράφηκε τον Φεβρουάριο 2024, όμως δεν σταματούν να αυξάνονται οι τιμές σε βασικά είδη διατροφής. Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό πως, από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που εξετάστηκαν, οι 10 παρουσίασαν μείωση και οι 13 παρουσίασαν αύξηση.

ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Στο πλαίσιο της στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Νερά και αναψυκτικά: +9,40%.
  • Ξηροί καρποί και σνακ: +5,02%.
  • Έτοιμα γεύματα: +4,62%.
  • Ξηρά τρόφιμα παντοπωλείου: +4,57%.
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,31%.

Όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα της έρευνας, τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο. Η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου» επηρεάζεται κυρίως από το ελαιόλαδο. Την ίδια ώρα, επισημαίνεται πως τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, των οποίων οι τιμές καταγράφουν καθ’ όλο το 2023 αυξήσεις ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών και οδηγούσαν τις αυξητικές πιέσεις στον πληθωρισμό τροφίμων περιορίζεται ο ρυθμός αύξησης στο 1,77%.

ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΣΚΡΕΚΑ

Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται ότι αποκλιμακώνονται οι τιμές στα είδη που περιλαμβάνονται στα λεγόμενα «μέτρα Σκρέκα», που παρεμβαίνουν στα τιμολόγια των προμηθευτών. Έτσι, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Χαρτικά, πάνες και σερβιέτες: -5,21%.
  • Νηστίσιμα, αλίπαστα: -4,37%.
  • Αλλαντικά: -3,78%.
  • Τυροκομικά: -2,98%.
  • Γαλακτοκομικά: -2,96%.

Στα γαλακτοκομικά και τυροκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ τα νηστίσιμα/αλίπαστα περιλαμβάνουν πολλά είδη τα οποία τον Μάρτιο ήταν σε προσφορά λόγω της Καθαράς Δευτέρας και της 25ης Μαρτίου.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Τα συμπεράσματα των αναλυτών του ΙΕΛΚΑ είναι πως σταδιακά η μάχη με την ακρίβεια κερδίζεται όπου η κυβέρνηση αποφασίσει να παρέμβει. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ είναι η επίδραση των μέτρων της πολιτείας, και κυρίως το μέτρο του αποκλεισμού για τρεις μήνες από προωθητικές ενέργειες των προϊόντων που παίρνουν ανατίμηση («μέτρα Σκρέκα»), η σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021), οι προσφορές και εκπτώσεις, η επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (πολλά περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού», έχοντας δώσει ώθηση στα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου).

Πάντως και ο πρωθυπουργός, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου μετά το πέρας της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες, επανέλαβε πως «θα εξακολουθήσουμε να στηρίζουμε το διαθέσιμο εισόδημα», επισημαίνοντας ότι υπάρχει μια αντίφαση μεταξύ της πραγματικής κατάστασης της οικονομίας και της αντίληψης που έχουν οι πολίτες γι’ αυτήν. Αναφέρθηκε στην ακρίβεια και σημείωσε ότι τα στοιχεία για τον πληθωρισμό τον τελευταίο μήνα δείχνουν ενθαρρυντικά.