Γκρίζα διαφήμιση από influencers

19:16 - 18 Απριλίου 2024

Σε πανευρωπαϊκή «φάκα» πιάστηκαν 20 Έλληνες influencers (επί συνόλου 576 από όλη την Ευρώπη) να παραβαίνουν κανόνες της εμπορικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, από τους ελέγχους διαπιστώθηκε μεταξύ άλλων ότι, ενώ το 100% αυτών ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% -και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο- γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεών του έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).

ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ

Μάλιστα σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης μόλις το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ). Υπενθυμίζεται ότι από τον περασμένο Ιούνιο είχε μπει στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ η δραστηριότητα των «επηρεαστών» στα κοινωνικά δίκτυα, ειδικά όπου φαίνεται να υπάρχει οικονομική δραστηριότητα που δεν δικαιολογείται από τις φορολογικές δηλώσεις τους. Έτσι, όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των influencers που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις, θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία. Ταυτόχρονα θα λάβουν επιστολή, στην οποία θα επισημαίνονται η νομοθεσία της ΕΕ καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα, που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των influencers, θα υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των influencers που χρήζουν βελτίωσης, θα προτείνονται συστάσεις για τη χρήση της κατάλληλης επισήμανσης (#advertisement κ.λπ.), με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια.

ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ

Ως αποτέλεσμα της ευρωπαϊκής «ψηφιακής σκούπας», από τους 576 influencers που ελέγχθηκαν σε πρώτη φάση, για τους 358 προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες Αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο. Συνολικά διαπιστώθηκε πως από το 97% των ελεγχόμενων influencers, των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα. Τo 78% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους. Σε ποσοστό 30% δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή και αριθμό εγγραφής.

Τέλος, σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership» («συνεργασία επί πληρωμή») στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration» («συνεργασία», 16%), «partnership» (15%) ή λοιπές γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονται (11%).

Ξεκίνησε χθες, αλλά αναμένεται να τραβήξει σε χρόνο, η κρίσιμη συζήτηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο για τη συνταγματικότητα ή μη των περικοπών των δώρων και των επικουρικών συντάξεων. Τη συζήτηση θα ακολουθήσει σειρά διασκέψεων μέχρι την έκδοση απόφασης. Ωστόσο, χθες προέκυψε και το θέμα αν το Μετοχικό Ταμείο Υπαλλήλων της ΤτΕ προσομοιάζει με τα υπόλοιπα επικουρικά ταμεία και μπορεί να θεωρηθεί φορέας επικουρικής ασφάλισης. Η εισηγήτρια έθεσε ζήτημα αν υπήρξαν αντίθετες αποφάσεις μεταξύ ΣτΕ και Αρείου Πάγου, καθώς κάθε δικαστήριο επελήφθη επί διαφορετικών νομοθετικών δεδομένων. Τον Άρειο Πάγο τον απασχόλησε υπόθεση επί μερισμάτων επιδομάτων εορτών και αδείας, ενώ αντίθετα το ΣτΕ το απασχόλησε υπόθεση που αφορά περικοπές κύριων συντάξεων και επιπρόσθετα ασχολήθηκε με επικουρικές συντάξεις χορηγούμενες σε συνταξιούχους του ΙΚΑ.