Ένα μικρό «φρένο» στο ράλι ανόδου των τελευταίων εβδομάδων πάτησε η διεθνής τιμή του πετρελαίου το προηγούμενο διήμερο, όμως η αγορά καυσίμων ξεκαθαρίζει ότι ήταν κάτι παροδικό και το πετρέλαιο αναμένεται να συνεχίσει ανοδικά. Η τιμή του πετρελαίου τύπου μπρεντ διαμορφώνεται διεθνώς στα 86,64 δολάρια το βαρέλι για τα συμβόλαια Μαΐου 2024. Η τιμή του αμερικανικού αργού κινείται κατά 0,09% χαμηλότερα και διαμορφώνεται στα 81,88 δολάρια το βαρέλι για τα συμβόλαια Μαΐου 2024.
ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
Στη χώρα μας η μέση τιμή της αμόλυβδης «τσιμπάει» έως και τρία λεπτά το λίτρο κάθε δύο ημέρες και η πρόβλεψη είναι ότι μέχρι το Πάσχα θα έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Το δελτίο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης (από το «γέμισμα» της Τετάρτης) είναι χαρακτηριστικό. Πανελλαδικά η μέση τιμή των καυσίμων καταγράφεται ως εξής: Αμόλυβδη (95 οκτανίων) 1,939 €/lt, αμόλυβδη (100 οκτανίων) 2,123 €/lt, ντίζελ κίνησης 1,708 €/lt, υγραέριο 0,889 €/lt. Στον Νομό Αττικής μεσοσταθμικά πωλούνται η αμόλυβδη (95 οκτανίων) 1,91 €/lt, η αμόλυβδη (100 οκτανίων) 2,111 €/lt, το ντίζελ κίνησης 1,674 €/lt και το υγραέριο 0,828 €/lt.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, η πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, εξήγησε ότι «στην Ελλάδα δεν υπάρχει φτηνό καύσιμο, όταν το 60% της τιμής του καυσίμου είναι Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και επιπλέον έχει και τον ΦΠΑ, φόρο πάνω στον φόρο, δηλαδή παράλογο» και επέστησε την προσοχή των ελεγκτικών μηχανισμών, ζητώντας «να πάει ο έλεγχος και σε αυτούς που είναι δήθεν φτηνοί», καθώς όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Τώρα με τα νέα τιμολόγια δεν μπορεί να υπάρχει τιμή κάτω από 1,9 ευρώ/λίτρο και βλέπω τιμές με 1,73 ευρώ/λίτρο. Θα τρελαθώ! Αυτά δεν τα βλέπει η κυβέρνηση;».
Η πρόεδρος των βενζινοπωλών άφησε σαφείς αιχμές για νοθεία καυσίμων, επισημαίνοντας ότι έχουν εντοπιστεί πρατήρια με τιμές λιανικής κάτω από τη χονδρική τιμή των διυλιστηρίων. «Είναι δυνατόν να αγοράζω 1,8 και να πουλάω 1,5; Δεν γίνεται αυτό, κάτι άλλο συμβαίνει. Ζητάμε να γίνει κάθαρση του χώρου και για αυτό η κυβέρνηση ψήφισε νόμο, που όποιο μαγαζί πιάνουν να νοθεύει, να έχει πειραγμένες αντλίες ή να έχει λαθραίο πετρέλαιο, για δύο χρόνια το κλείνουν», κατέληξε η κυρία Ζάγκα.
ΠΙΟ «ΑΡΓΑ» ΤΟ ΝΤΙΖΕΛ
Αναλυτές πάντως θεωρούν ότι η εικόνα των τιμών καυσίμων στη χώρα μας αποτυπώνεται ως «παράδοξη», καθώς δεν εξηγείται από τις διεθνείς τιμές η πτώση του ντίζελ την ώρα που ανεβαίνει η βενζίνη. Από τις 29 Φεβρουαρίου η τιμή της αμόλυβδης σημείωσε με σταθερά ανοδικό ρυθμό αύξηση της τάξεως των 3,7 λεπτών ανά λίτρο, ενώ η τιμή του ντίζελ κίνησης αρχικά κατέγραψε μείωση της τάξεως του 1,9 λεπτού το λίτρο από την τελευταία ημέρα του Φεβρουαρίου, για να επανακάμψει προς το τέλος Μαρτίου με οριακή αύξηση.
Οι πωλητές υγρών καυσίμων εξηγούν ότι, εκτός από τη χρηματιστηριακή αξία του πετρελαίου, οι τιμές διαμορφώνονται και βάσει των κανόνων της αγοράς (προσφορά – ζήτηση). Ήδη προερχόμαστε από δύο πολύ δραστήρια τριήμερα με πολλές μετακινήσεις και πλησιάζει το Πάσχα, όπου αναμένεται να καταγραφεί η μεγάλη έξοδος από τα αστικά κέντρα προς την ύπαιθρο.
Μετωπική με την Gazprom για το ρωσικό αέριο
Σε τροχιά σύγκρουσης με την Gazprom εισέρχεται η Ελλάδα, μετά την απόφαση της ΔΕΠΑ Εμπορίας να προσφύγει στη διεθνή διαιτησία για την τιμή του φυσικού αερίου που πωλούσε η ρωσική εταιρεία στη χώρα μας κατά τη διάρκεια της κρίσης. Ο επικεφαλής της ΔΕΠΑ Εμπορίας, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, επιβεβαίωσε χθες το πρόβλημα που έχει προκύψει με τις υψηλές τιμές πώλησης και την απαίτηση της ρωσικής εταιρείας να πληρώσει η ΔΕΠΑ ρήτρα «take or pay» ύψους 400.000.000 ευρώ, επειδή η Ελλάδα δεν παρέλαβε τις ελάχιστες συμφωνηθείσες ποσότητες, αντικαθιστώντας τις με αέριο από άλλες χώρες, ενώ πληροφορίες φέρουν την ελληνική πλευρά να έχει ήδη κινήσει τις διαδικασίες προσφυγής. Το παράδοξο είναι πως η κόντρα Gazprom – ΔΕΠΑ κορυφώνεται σε μια περίοδο που οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία μέσω αγωγών και LNG όχι μόνο έχουν αυξηθεί, αλλά έχουν ξεπεράσει και τα επίπεδα πριν από την ενεργειακή κρίση.