450 ευρώ τον μήνα μόνο οι δαπάνες για… σουπερμάρκετ

16:53 - 19 Μαρτίου 2024

Σχεδόν έναν επιπλέον μισθό (552 ευρώ) περισσότερο ξοδεύουν φέτος τα νοικοκυριά στα σουπερμάρκετ λόγω της ακρίβειας, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Από τα στοιχεία της έρευνας, που διενεργήθηκε τηλεφωνικά τον Ιανουάριο σε δείγμα 1.880 νοικοκυριών, προκύπτει ότι η μέση δαπάνη για τις απαραίτητες προμήθειες έχει αυξηθεί κατά 14,2%, στα 370 ευρώ τον μήνα (4.440 ευρώ ετησίως) από 324 ευρώ (3.088 ευρώ ετησίως) πέρυσι ή κατά 46 ευρώ τον μήνα. Όμως συντριπτικά μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των καταναλωτών που δαπανά περισσότερα χρήματα, αφού το 75% των καταναλωτών δηλώνει ότι χρειάζεται ως 450 ευρώ τον μήνα για το σουπερμάρκετ.

Η συντριπτική πλειονότητα (90,3%) των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δυσκολεύεται οικονομικά εξαιτίας των αυξημένων τιμών, ειδικά στα τρόφιμα που εξακολουθούν να αυξάνονται με ρυθμούς υπερδιπλάσιους του πληθωρισμού.

Ως εκ τούτου, οι καταναλωτές στρέφονται όλο και πιο έντονα σε φθηνότερες και λιγότερες αγορές, ενώ οι μισοί δηλώνουν ότι περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα προϊόντα. Σχεδόν ένας στους δέκα καταναλωτές δηλώνει ότι δεν μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη.

Την ακρίβεια προσπαθούν να την καταπολεμήσουν γεμίζοντας το καλάθι τους με όλο και περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το μερίδιο των private labels στο καλάθι αγορών έχει φτάσει να αντιστοιχεί φέτος στο 36% από 33% πέρυσι. Το ποσοστό των κωδικών που δεν αντιστοιχούν σε επώνυμα προϊόντα διαμορφώνεται πλέον στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και 19 χρόνια που το Οικονομικό Πανεπιστήμιο διενεργεί τη συγκεκριμένη έρευνα.

ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

 Ανεξαρτήτως αν μιλάμε για επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα, πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι εκείνα που παράγονται στην Ελλάδα. Το 81% των ερωτηθέντων απάντησε στο πλαίσιο της έρευνας ότι όταν βρίσκει στο σουπερμάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά από τα εισαγόμενα.

Επιπροσθέτως, το 66% των ερωτηθέντων διαπιστώνει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής, το 89% δηλώνει ότι θέλει να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής, το 65% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα, το 93% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας και το 83% θεωρεί ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας.

ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΣΤΙΣ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ

Αναφορικά με την άποψη των καταναλωτών ποιος ευθύνεται περισσότερο για τις υπερβολικές ανατιμήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα, οι περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν ότι για την ακρίβεια ευθύνονται οι πολυεθνικές εταιρείες (68%), ενώ πολύ πιο κάτω και στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες (24,2%). Πολύ μικρό ποσοστό (6,9%) επέλεξε τους εγχώριους κατασκευαστές και ελάχιστοι (0,9%) τα μικρά καταστήματα.

Σχετικά με τον αριθμό των σουπερμάρκετ που χρησιμοποιούν, το 58% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σουπερμάρκετ και το 42% μοιράζει τις αγορές σε περισσότερα.

Το 93,2% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί μέχρι τρία διαφορετικά καταστήματα για τις αγορές του. Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες σουπερμάρκετ έχει μέση τιμή έξι φορές τον μήνα, παραμένοντας σταθερή σε σχέση με πέρυσι. Οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν ότι ψωνίζουν τέσσερις φορές μηνιαίως.

ΚΑΙ ΨΩΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ «ΚΑΛΑΘΙ»

Όσον αφορά το «Καλάθι του νοικοκυριού», οι καταναλωτές εμφανίζονται μοιρασμένοι. Ποσοστό 53,5% πιστεύει ότι είναι ένα χρήσιμο μέτρο και το 52,8% ψωνίζει προϊόντα που βρίσκονται στο «Καλάθι του νοικοκυριού».

Πληθωρισμός 3,1% τον Φεβρουάριο

Με ρυθμό 3,1% ανέβαιναν οι τιμές τον Φεβρουάριο στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό. Η αρχική εκτίμηση έβλεπε ετήσια αύξηση 3,2%, ενώ η ΕΛΣΤΑΤ υπολόγιζε τις πληθωριστικές πιέσεις στο 2,9%.

Η χώρα μας εξακολουθεί να συγκαταλέγεται στις πιο «ευαίσθητες» οικονομίες στην ακρίβεια. Στην ΕΕ των «27» ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 2,8% από 3,1% τον Ιανουάριο και στην Ευρωζώνη στο 2,6% από 2,8%. Στα τρόφιμα ο ρυθμός αύξησης των τιμών έχει υποχωρήσει ελάχιστα (+6,7% τον Φεβρουάριο από +8,3% τον Ιανουάριο) και πλέον το «στοίχημα» για την τσέπη μας είναι αν θα έχουν κάποια θετική επίπτωση τα «μέτρα Σκρέκα» που τέθηκαν σε εφαρμογή την 1η Μαρτίου.