«Παρεμβατισμός και λαϊκισμός» τα μέτρα κατά της ακρίβειας!

19:22 - 13 Μαρτίου 2024

Με προκλητικότητα αντιμετωπίζουν οι εκπρόσωποι των σουπερμάρκετ τα μέτρα που κατά καιρούς έχουν ληφθεί κατά της ακρίβειας. Δεν ασκούν κριτική περί «αναποτελεσματικότητας», αλλά αντιθέτως τα χαρακτηρίζουν «λαϊκιστικά», ενώ κατηγορούν την κυβέρνηση για παρεμβατισμό στην Οικονομία. Από το βήμα της 29ης Γενικής Συνέλευσης του συνδέσμου προμηθευτών και λιανεμπόρων ECR Hellas ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, εξέφρασε την άποψη ότι τα μέτρα αυτά «δημιουργούν μια πολύ μεγάλη καχυποψία προς την επιχειρηματικότητα και κυρίως προς τους δικούς μας κλάδους», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον κ. Πεταλά «οι παρεμβάσεις που έγιναν, που γίνονται και που σκέφτονται να γίνουν δεν έχουν προηγούμενο. Με αυτό τον τρόπο βέβαια δεν λύνεται κανένα πρόβλημα, γιατί το πρόβλημα έχει πολύ πιο ριζικές βάσεις και δεν είναι ελληνικό, απλώς μεταφέρεται προς τα πίσω αρκετά η ελπίδα της βελτίωσης των πραγμάτων και έχουμε δει πολλές έννοιες που βλάπτουν τον καθέναν από εμάς, παραδείγματος χάρη “πληθωρισμός απληστίας”, “αισχροκέρδεια”, “κακές” πολυεθνικές και “μπανανία”».

Σε αντίφαση με τον ίδιο τους τον εαυτό, οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου, που συχνά επικαλούνται και το εργασιακό κόστος ως άλλοθι για τις ανατιμήσεις προϊόντων, μέσω του γενικού διευθυντή της Ένωσής τους εκφράζουν την άποψη ότι «σήμερα το μέσο εισόδημα στην Ελλάδα, είτε από εργασία, είτε από σύνταξη, είτε από ελεύθερο επάγγελμα, δεν είχε ποτέ τόση απόσταση από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Όταν μπήκαμε στο ευρώ ήταν στο 70%, έφτασε στο 90% το 2009 πριν σκάσει το σύστημα και σήμερα είναι στο 56%. Όλα αυτά δημιούργησαν ένα μείγμα που έχει παρασύρει πολλούς στην Ελλάδα και κυρίως τους πολιτικούς μας, οι οποίοι αντιλαμβανόμενοι όλο αυτό και μετρώντας την καθημερινότητα, ουσιαστικά ενδίδουν αρκετά στον επικοινωνιακό λαϊκισμό και ειδικά, όσον αφορά εμάς, στον παρεμβατισμό».

Η παρέμβαση αυτή έρχεται λιγότερο από 15 ημέρες από την εφαρμογή των «μέτρων Σκρέκα», που στην ουσία και έπειτα από πρωτοβουλίες «εθελοντικής» συγκράτησης των ανατιμήσεων, όπως το «Καλάθι του νοικοκυριού» και η «Μόνιμη Μείωση Τιμής», είναι τα πρώτα που «βάζουν χέρι» στα τιμολόγια και στις οικονομικές συμφωνίες μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπορίου.

Υπενθυμίζεται ότι καταργούνται οι εκπτώσεις των προμηθευτών προς τα σουπερμάρκετ, με την υποχρέωση αυτές να περνούν στον καταναλωτή, απαγορεύουν τις προσφορές σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί, βάζουν φρένο στις τιμολογήσεις «φύρας» των νωπών προϊόντων. Από τις πρώτες ημέρες, τουλάχιστον σε είδη καθαριότητας και προσωπικής υγιεινής όπου εφαρμόστηκαν, φάνηκαν οι μειώσεις τιμών ανά προϊόν, κάτι που πυροδοτεί σκέψεις για επέκταση των μέτρων και στα τρόφιμα. Κάτι στο οποίο παράγοντες της αγοράς τάσσονται ενάντιοι, ενώ εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί, επισημαίνοντας αφενός ότι τα μέτρα θα αργήσουν να αποδώσουν και αφετέρου ότι δεν θα πρέπει να δημιουργούνται υπερβολικές προσδοκίες.