Με μεγάλες ανατιμήσεις σε λαχανικά, αναψυκτικά και τροφές για κατοικίδια και «διορθώσεις» τιμών σε χαρτικά, πάνες, γάλα, χυμούς και αλλαντικά, ξεκίνησε για τα σουπερμάρκετ το νέο έτος, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνάς του αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων, διαπιστώθηκε ότι, σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2023, οι τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ τον Ιανουάριο 2024 αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 3%. Ειδικότερα, για την κατηγορία των τροφίμων καταγράφεται άνοδος κατά 3,39% τον Ιανουάριο 2024. Όσον αφορά τις κατηγορίες με λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου μη τροφίμων καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%.
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΚΑΝΑΛΙ ΔΙΑΘΕΣΗΣ
Τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία. Στόχος είναι η αντικειμενική καταγραφή των τιμών ξεχωριστά στο κανάλι της οργανωμένης λιανικής (σουπερμάρκετ), το οποίο αποτελεί πλέον το κύριο κανάλι διάθεσης βασικών καταναλωτικών αγαθών. Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Χαρτικά, πάνες και σερβιέτες: -6,12%
- Γάλα και χυμοί: -4,15%
- Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4,11%
- Αλλαντικά: -2,11%
- Τυροκομικά: -1,79%.
Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού.
Αντιθέτως, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12,08%
- Νερά και αναψυκτικά: +10,48%
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%
- Έτοιμα γεύματα: +8,20%
- Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%
- H κατηγορία τρόφιμα παντοπωλείου, που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%.
Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων.
ΑΠΟΚΛΙΜΑΚΩΣΗ
Ως κυριότεροι λόγοι που οδήγησαν στη μερική αποκλιμάκωση θεωρούνται:
- Αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου με το οποίο λειτουργούν πλέον οι αλυσίδες σουπερμάρκετ (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων.
- Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού.
- Προσφορές και εκπτώσεις, οι οποίες στο οργανωμένο λιανεμπόριο είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
- Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα μερίδια πωλήσεων των οποίων είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.