ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά για το «επίδομα του Πάσχα»

17:14 - 19 Φεβρουάριος 2024

Μια αρρυθμία τη διακρίνω εκεί στα κυβερνητικά κλιμάκια του ευρύτερου οικονομικού επιτελείου ως προς το αν θα δοθεί και φέτος «επίδομα Πάσχα» στους συνταξιούχους και τους ευάλωτους συμπολίτες μας. Και το λέω, γιατί ενώ «διακριτικά», τόσο ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, όσο και ο υφυπουργός Εργασίας, Πάνος Τσακλόγλου, το έχουν αφήσει ορθάνοιχτο -στην ουσία το έχουν προαναγγείλει-, άκουσα τον υφυπουργό Οικονομικών, Χάρη Θεοχάρη, να το διαψεύδει σχεδόν κατηγορηματικά λέγοντας πως… «δεν το βλέπει σήμερα που μιλάμε», γιατί τα δημοσιονομικά δεδομένα δεν το επιτρέπουν.

Η φράση-κλειδί βρίσκεται στο «σήμερα που μιλάμε» και στη δήλωση του υφυπουργού ότι «θα πρέπει να κάνουμε λίγο υπομονή». Οπότε, αν θέλετε την άποψη της στήλης, ο Χ. Θεοχάρης δεν ήθελε τόσο να «αδειάσει» τον υπουργό του και τον Τσακλόγου (σ.σ.: το έκανε πάντως) όσο να περιορίσει σκοπίμως τις προσδοκίες, σε μια περίοδο που όλοι -με πρώτους και καλύτερους τους αγρότες- ζητάνε το «κατιτίς» τους. Το έκτακτο επίδομα, μικρό ή μεγαλύτερο, θα δοθεί -έρχονται και ευρωεκλογές-, αλλά στην κυβέρνηση αποφάσισαν να μην το «φωνάζουν».

*Η Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου θα είναι η ημέρα της Mytilineos. Με την έννοια ότι η διοίκηση της εταιρείας θα ανοίξει τα χαρτιά της στους αναλυτές για τις κινήσεις που προγραμματίζει φέτος και τις προοπτικές του 2024 συνολικά. Όλο και κάποιον λαγό θα βγάλει από το καπέλο ο πρόεδρος Ευάγγελος, καθώς ετοιμάζονται πολλά στο παρασκήνιο.

Περισσότερους Αμερικανούς τουρίστες θα προσελκύσει φέτος η Ελλάδα. Το αποτύπωμα των επισκεπτών από τις ΗΠΑ έχει ήδη διευρυνθεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια, αν σκεφτεί κανείς πως δέκα χρόνια πριν μόνο μία εταιρεία πέταγε προς την Ελλάδα, ενώ το 2024 -σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού- η αεροπορική σύνδεση από τις ΗΠΑ προς τη χώρα μας θα περιλαμβάνει 11 απευθείας καθημερινές πτήσεις, ενώ δύο ακόμα νέα δρομολόγια θα προστεθούν από Σικάγο και Νέα Υόρκη. Το 2023 οι πτήσεις ήταν 56 εβδομαδιαίως, φέρνοντας στην Ελλάδα 1.360.000 Αμερικανούς τουρίστες που άφησαν περί το 1,344 δισ. ευρώ στη χώρα.

Μεγάλη αύξηση -αν δεν συμβεί κάποιο απρόοπτο-, αναμένεται και από τους Τούρκους γείτονες. Φέτος, με τις αλλαγές στο καθεστώς της έκδοσης Visa στους Τούρκους πολίτες, οι οποίοι πλέον θα μπορούν να επισκεφτούν διαδοχικά έως και 10 νησιά στην Ελλάδα, οι εκτιμήσεις των τουριστικών πρακτόρων κάνουν λόγο για αφίξεις 1.000.000 Τούρκων (!) στην Ελλάδα. Το 2019 είχαν φτάσει τις 800.000.

Μόνο οι ίδιοι οι Αμερικανοί της ExxonMobil και οι εγχώριοι συνεταίροι τους στην Helleniq Energy μπορούν να αξιολογήσουν πόσο πολύτιμα είναι τα δεδομένα που έχουν στα χέρια τους από τις σεισμικές έρευνες για την πιθανή ύπαρξη αξιοποιήσιμων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην περιοχή νότια της Κρήτης. Αυτό που αντιλαμβάνομαι, πάντως, είναι πως θέλουν να κρατούν «ζεστό» το θέμα και από τις διαρροές που συχνά πυκνά γίνονται αφήνουν να εννοηθεί πως το 2025 ή το 2026, ίσως, δούμε τις πρώτες ερευνητικές γεωτρήσεις στις περιοχές που έχουν παραχωρηθεί.

Ένα ακόμη βήμα στην πορεία αναγέννησης της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στη χώρα μας αποτελεί η διπλή συμφωνία της Onex Shipyards και της Algerie Ferries, η οποία υπεγράφη το Σάββατο και προβλέπει την πλήρη ανακαίνιση ενός πλοίου και τη συντήρηση ενός ακόμη, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Μικρό καλάθι κρατούν στην αγορά για τα αποτελέσματα χρήσης 2023 που θα ανακοινώσει την ερχόμενη Πέμπτη ο ΟΤΕ. Το ζητούμενο για τους επενδυτές και τους αναλυτές είναι να βρεθεί ο νέος καταλύτης που θα ενισχύσει το επιχειρηματικό μοντέλο ανάπτυξης του ομίλου.

Για όσους ποντάρουν σε έναρξη διορθωτικής κίνησης στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, νομίζω πως τα ισχυρά χέρια δεν θα αφήσουν τους πωλητές να οδηγήσουν χαμηλότερα από τη ζώνη 1.300-1.350 μονάδων τις τιμές…

Ο… ντετέκτιβ