Η ακρίβεια δεν φαίνεται να υποχωρεί σύντομα, οι πληθωριστικές πιέσεις φέρνουν χρήμα στα ταμεία, αλλά όχι κέρδη, και οι καταναλωτές αλλάζουν τις συνήθειές τους, για να προστατέψουν το οικογενειακό εισόδημα. Αυτή είναι η αίσθηση που έχουν οι επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου και πιστεύουν πως έτσι θα κινηθεί ο κλάδος τους και το πρώτο μισό του 2024. Ακριβότερες τιμές προϊόντων, μεγαλύτερος τζίρος στο ταμείο, αλλά με πωλήσεις λιγότερων τεμαχίων από τα ράφια, είναι οι διαπιστώσεις για το δεύτερο μισό του 2023 και οι προβλέψεις για το πρώτο εξάμηνο του 2024, όπως τις κατέγραψε η Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Εκτιμήσεις
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εμπόρων που ερωτήθηκαν, οι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τις αυξήσεις τιμών είναι: το κόστος μεταφορικών (85%), οι διεθνείς τιμές πρώτων υλών (75%), το κόστος ενέργειας (60%), το εργασιακό κόστος (59%), οι νομοθετικές ρυθμίσεις της πολιτείας (55%) και το κόστος χρήματος (53%). Πάντως, και σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου, μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων (62%) θεωρούν ότι η αξία των πωλήσεων του κλάδου θα αυξηθεί το επόμενο εξάμηνο (έναντι 80% στην προηγούμενη μέτρηση), με ένα μικρό ποσοστό 15% να θεωρούν ότι θα παρουσιάσει μείωση.
Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 1,6% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2024 – Ιούνιος 2024 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2023. Αντίθετα, τα στελέχη εκτιμούν μείωση του όγκου πωλήσεων το Α΄ εξάμηνο του 2024 (-1,4%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2023, διαφορά που αποδίδεται στις πληθωριστικές τάσεις που επηρεάζουν αρνητικά τις καταναλωτικές συνήθειες, με τους καταναλωτές να προσαρμόζουν τη δαπάνη τους στο αντίστοιχο επίπεδο τιμών.
Πάντως, οι έμποροι είναι σε γενικές γραμμές αισιόδοξοι για το μέλλον: η πλειοψηφία των επιχειρήσεων σε ποσοστό 58% αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία της το 2024, ενώ 17% αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις του δείγματος, είτε δεν έχουν ακόμα σαφή εικόνα είτε δεν αναμένουν μεταβολή. Πρακτικά, οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων (7 στις 10 επιχειρήσεις) αναμένουν κάποια μικρή κερδοφορία το 2024, ενώ λιγότερες από 1 στις 10 αναμένουν ζημιές.