Ο Σάφα και η καταστροφή των ναυπηγείων

15:04 - 31 Ιανουαρίου 2024

Η απώλεια του Ισκαντάρ Σάφα, του Γαλλολιβανέζου «μεγιστάνα των ναυπηγείων», ο οποίος έφυγε από τη ζωή τη Δευτέρα σε ηλικία μόλις 69 ετών, αποτέλεσε βασικό θέμα συζήτησης στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι της Ευρώπης. Έγινε όμως και αφορμή να ξαναθυμηθούμε εδώ στην Ελλάδα την καταστροφική εμπλοκή του δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας μας, όταν το 2010 η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τού είχε δώσει τα «κλειδιά» του Σκαραμαγκά έναντι 1 ευρώ, με τη φιλοδοξία ότι, αν θα τα πάρει από τη γερμανική ThyssenKrupp, θα τα εξυγιάνει και θα κλείσει νέες δουλειές με το Πολεμικό Ναυτικό.

Το «πέρασμα» του αμφιλεγόμενου για τις ακραίες πολιτικές του θέσεις και τα σκάνδαλα στα οποία κατά καιρούς φέρονταν να έχει εμπλακεί Ισκαντάρ Σάφα από την ΕΝΑΕ δεν κράτησε πολύ. Ήταν όμως θορυβώδες, επεισοδιακό, κόστισε πολλά λεφτά, ενώ οι διεθνείς δικαστικές διαμάχες που άνοιξε με το ελληνικό Δημόσιο όταν το 2014 αποχώρησε κακήν κακώς διεκδικώντας στη συνέχεια αποζημιώσεις 1,2 δισ. ευρώ, επιστροφή των ναυπηγείων στον ίδιο κ.ά. έχουν αφήσει μέχρι και σήμερα το στίγμα τους καθώς ακόμη βρίσκονται σε εξέλιξη μέσω της εταιρείας του Privinvest.

Σήμερα μπορεί τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά να έχουν «σπάσει» και το εμπορικό σκέλος των δραστηριοτήτων τους να έχει παραχωρηθεί μετά από διαγωνισμό στον εφοπλιστή Γ. Προκοπίου, εντούτοις την άνοιξη του 2022 ο Γαλλολιβανέζος επιχειρηματίας υποβάλλει ακόμη μια προσφυγή, ζητώντας μεταξύ άλλων αποζημίωση 210.000.000 ευρώ, επανενεργοποίηση της σύμβασης κατασκευής δύο υποβρυχίων τύπου 214, εκσυγχρονισμό δύο υποβρυχίων τύπου 209, καθώς και των φρεγατών MEKO.