Τζίρους-ρεκόρ έκαναν τα σουπερμάρκετ το ενδεκάμηνο του 2023 ως αποτέλεσμα της ακατάπαυστης ανόδου των τιμών στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης, αλλά σε μικρότερο βαθμό, λόγω και της συγκριτικά αυξημένης κατανάλωσης σε σύγκριση με πέρυσι. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Circana, οι πωλήσεις σε αξία ανήλθαν στα 8,188 δισ. ευρώ από 7,477 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022 (+9,5%). Δηλαδή οι καταναλωτές στην Ελλάδα πλήρωσαν 711.000.000 ευρώ περισσότερα σε σύγκριση με πέρυσι.
Την ίδια περίοδο, όμως, και παρά τις γενικευμένες ανατιμήσεις, τα σουπερμάρκετ είδαν να αυξάνεται και ο όγκος πωλήσεων κατά 2,2%, εξέλιξη που σε σημαντικό βαθμό αποδίδεται και στο ρεκόρ της τουριστικής κίνησης τη χρονιά που μας πέρασε. Η ανάπτυξη στις πωλήσεις καταγράφηκε σε εννέα κατηγορίες προϊόντων, και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (0,4%), στα σνακς (4,7%), στα γαλακτοκομικά (2,9%), στα μη αλκοολούχα ποτά (4,7%), στα αλκοολούχα ποτά (4,8%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (1,7%), στα είδη ατομικής υγιεινής (1,8%), στα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού (0,2%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (0,7%). Στον αντίποδα, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα κατεψυγμένα τρόφιμα (0,2%) και στα υλικά μαγειρικής (2%).
Ανατιμήσεις
Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι τα σουπερμάρκετ προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις τιμών σε σειρά ειδών. Τα καθαριστικά για το σπίτι ανατιμήθηκαν 11,6%, κατά 5,5% τα άλλα προϊόντα για το σπίτι, 6,3% τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, 8,1% τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, 6,5% τα μη αλκοολούχα ποτά (αναψυκτικά, νερά κ.λπ.), 8,3% τα κατεψυγμένα τρόφιμα, 8,5% τα σνακς, 8% τα γαλακτοκομικά και 9,4% τα βοηθήματα μαγειρικής.
Πάντως, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, στο τρίτο τρίμηνο του 2023 καταγράφηκε μείωση τζίρου των επιχειρήσεων κατά 8,7%. Η μείωση αυτή ωστόσο αποτελεί «μαγική εικόνα», καθώς οφείλεται κυρίως στη μείωση των τιμών της ενέργειας και συνεπώς στα έσοδα των επιχειρήσεων που πωλούν ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο, οι οποίες είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται κατά 61%.
Η ακρίβεια ήρθε για να μείνει, και το επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος της Ένωσης Σουπερμάρκετ Ελλάδος, Αριστοτέλης Παντελιάδης, ο οποίος με συνέντευξή του (euro2day) εκτίμησε πως «οι τιμές δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ κρίσης επίπεδα. Η προσπάθεια στο μέτωπο των τιμών είναι να σταθεροποιηθούν, να διορθωθούν οι υπερβολικές αυξήσεις που έγιναν, καθώς θα αποκαθίσταται σταδιακά το επίπεδο παραγωγής, ενώ ταυτόχρονα οι αποδοχές των εργαζόμενων θα βελτιώνονται, ώστε η αγοραστική τους δύναμη να επανέλθει τουλάχιστον στα προ κρίσεων επίπεδα».
Από την πλευρά του ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, εμφανίστηκε πιο αισιόδοξος, εκτιμώντας ότι με τα νέα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση αναμένει άμεση μείωση στις τιμές πάνω από 15%. Ο ίδιος προανήγγειλε (Σκάι) ότι το υπουργείο θα ανακοινώνει τις τελικές τιμές πριν και μετά την εφαρμογή των μέτρων, για να δουν οι καταναλωτές τη μείωση.