Οριστικό τέλος στην οδύσσεια των μεταβιβάσεων και στο ανίκητο τέρας της γραφειοκρατίας υπόσχεται να βάλει ο «ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου», που θα περαιώνει τη διαδικασία σε χρόνο-εξπρές, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό είναι κτηματογραφημένο και τακτοποιημένο.
Από χθες όλες οι μεταβιβάσεις διεκπεραιώνονται αποκλειστικά μέσω της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας akinita.gov.gr, που τέθηκε σε εφαρμογή από το Ελληνικό Κτηματολόγιο και δίνει τη δυνατότητα για αγοραπωλησίες ακινήτων μεταξύ φυσικών προσώπων ακόμη και εντός μίας ημέρας για το 42% της χώρας, όπου το Κτηματολόγιο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία, καθώς βγαίνουν από τη μέση τέσσερα πιστοποιητικά που αποτελούσαν εστία ταλαιπωρίας για τους πολίτες.
Αναλυτικότερα τα δικαιολογητικά που καταργούνται είναι:
– Το πιστοποιητικό περί μη οφειλής ΤΑΠ, όπου οι ιδιοκτήτες ήταν υποχρεωμένοι να περιμένουν τουλάχιστον από έναν έως και εννέα μήνες για να παραλάβουν τη βεβαίωση από τους δήμους, ενώ δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που λόγω της μεγάλης καθυστέρησης έληγε η ισχύς άλλων πιστοποιητικών που ήταν απαραίτητα για τη μεταβίβαση, όπως είναι η φορολογική ενημερότητα, με αποτέλεσμα ο πολίτης να επαναλαμβάνει τη διαδικασία.
– Η έκδοση ΑΚΔ (Απόσπασμα Κτηματολογικού Διαγράμματος).
– Η αίτηση προς καταχώριση.
– Η περίληψη συμβολαίου.
Καταργείται επίσης και η φυσική παρουσία σε Κτηματολογικά Γραφεία για όσους κάνουν χρήση του Φακέλου Μεταβίβασης, ενώ ο Κωδικός Αριθμός Ακινήτου (ΚΑΕΚ) «κλειδώνει» για όσο διαρκεί η συναλλαγή ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια στις συναλλαγές.
Οι μεταβιβάσεις με το νέο σύστημα θα γίνονται ως εξής: Ο συμβολαιογράφος εισέρχεται στην πλατφόρμα για να αιτηθεί την έκδοση των αναγκαίων δικαιολογητικών για τη σύνταξη της συμβολαιογραφικής πράξης ή/και να τα συλλέξει κατά περίπτωση. Τα δικαιολογητικά εμφανίζονται σε ειδικό κατάλογο μέσα στον ηλεκτρονικό φάκελο της μεταβίβασης.
Κατόπιν προσκαλεί τον πωλητή και τον αγοραστή μέσω της πλατφόρμας να αποδεχθούν το αίτημα μεταβίβασης και να δώσουν τις αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις. Ο πωλητής του ακινήτου επιλέγει το προς μεταβίβαση ακίνητο και αποδέχεται την πρόσκληση για να εξουσιοδοτήσει τον συμβολαιογράφο να προβεί στη συλλογή εγγράφων και πληροφοριών και σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για τον σκοπό της σύνταξης της συμβολαιογραφικής πράξης.
Την ίδια διαδικασία ακολουθεί και ο αγοραστής του ακινήτου. Ο ηλεκτρονικός φάκελος της μεταβίβασης δημιουργείται με την επιλογή τού προς μεταβίβαση ακινήτου από τον μεταβιβάζοντα, την αποδοχή των προσκλήσεων και την παροχή των εξουσιοδοτήσεων στον συμβολαιογράφο από αμφότερα τα συμβαλλόμενα μέρη.
Μετά την καταβολή του φόρου από τον φορολογούμενο που αποκτά το ακίνητο, η πλατφόρμα αντλεί από την εφαρμογή myProperty της ΑΑΔΕ τα αναγκαία δεδομένα σχετικά με την καταβολή του φόρου ή την απαλλαγή από την υποχρέωση αυτού. Η συνέχεια έπεται με την υπογραφή της συμβολαιογραφικής πράξης από τον συμβολαιογράφο και την καταχώριση του συμβολαίου στο Κτηματολογικό Γραφείο.
Μητρώο για όλους τους ιδιοκτήτες
Στην ηλεκτρονική καταγραφή της ακίνητης περιουσίας που έχουν στην κατοχή τους πάνω από 7.000.000 φορολογούμενοι με στόχο τον εντοπισμό περιπτώσεων φοροδιαφυγής με απόκρυψη της πραγματικής «ταυτότητας» των ακινήτων στο Ε9, καθώς και εισοδημάτων από ενοίκια στο Ε2, προχωρά η ΑΑΔΕ με τη δημιουργία Μητρώου Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων.
Στο μητρώο θα αποτυπώνονται τα βασικά χαρακτηριστικά των ακινήτων όπως επιφάνεια, θέση, όροφος, ποσοστό συνιδιοκτησίας, ηλεκτροδοτούμενο, ημιτελές, κενό και σε περίπτωση εκμισθούμενων ακινήτων τα ποσά των μηνιαίων και ετήσιων μισθωμάτων καθώς και τα στοιχεία των ενοικιαστών. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η νέα εφαρμογή θα είναι έτοιμη τον Σεπτέμβριο και θα λειτουργεί ανεξάρτητα από το Εθνικό Κτηματολόγιο, καθώς στόχος είναι το μητρώο να διασυνδεθεί με το αρχείο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, ώστε οι διασταυρώσεις στοιχείων να είναι πιο αποτελεσματικές και να ανοίξει ο δρόμος για την προσυμπλήρωση του φορολογικού εντύπου Ε2 για τις μισθώσεις.