Όσο επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης, θα παραμείνει σε ισχύ ο έκτακτος νόμος για το μεικτό περιθώριο κέρδους σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτή στάθηκε και η πρώτη είδηση που «έδωσε» χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στον ΣΕΒ, για το θεσμικό πλαίσιο των προσφορών και των εκπτώσεων.
Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι στο εξής στα χέρια του καταναλωτή θα υπάρχει ένα ακόμη εργαλείο: Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis ήδη λειτουργεί το e-kataggelies. Έτσι, θα μπορεί ο καταναλωτής με ένα «κλικ» από το κινητό του, μπροστά από το ράφι, να στέλνει την καταγγελία του προς τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, με τη δυνατότητα να αποστέλλει ακόμα και φωτογραφία προκειμένου να αποδείξει το βάσιμο της διαμαρτυρίας του.
Κατά της ακρίβειας
Σύμφωνα με τον Κώστα Σκρέκα, ενόψει της σημερινής Black Friday, «έχουμε ήδη συλλέξει χιλιάδες τιμές προϊόντων από το τα προηγούμενο διάστημα, θα δούμε τις τιμές που θα υπάρξουν αύριο (σ.σ.: σήμερα), αν προκύψουν περιπτώσεις παραπλανητικών εκπτώσεων θα επιβληθούν τα πρόστιμα». Ο υπουργός επανέλαβε τους τρεις άξονες στη μάχη κατά της ακρίβειας:
– Αυστηροί έλεγχοι και πρόστιμα.
– «Καλάθι του νοικοκυριού»: Σύμφωνα με στοιχεία μεγάλης αλυσίδας σουπερμάρκετ, οι πωλήσεις των 70 προϊόντων που περιλαμβάνει είναι 60%-70% μεγαλύτερες από τις πωλήσεις που κατέγραφαν αυτά τα προϊόντα πριν ξεκινήσει η πρωτοβουλία.
– «Μόνιμη Μείωση Τιμής»: «Μέχρι πριν από λίγο είχαν ενταχθεί 924 προϊόντα. Έχουμε δώσει περιθώριο μέχρι τέλος Νοεμβρίου στις εταιρείες να εντάξουν τα προϊόντα τους σε αυτή την πρωτοβουλία», τόνισε ο Κώστας Σκρέκας.
«Έχουμε ένα αρκετά σύνθετο κανονιστικό πλαίσιο, σε πολλές περιπτώσεις δυσνόητο και όχι εύκολα εφαρμόσιμο», τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης. «Πρέπει να λύσουμε προβλήματα, όπως ότι προβλέπονται 30 ημέρες για κλιμακωτές εκπτώσεις, ενώ οι επίσημες εκπτώσεις στη χώρα είναι 45 ημέρες, να ξεκαθαρίσουμε ποια είναι η απλή φράση που θα γράφει “αρχική” ή “πρώτη” ή “προτεινόμενη” τιμή, γιατί δεν θέλουμε να δούμε πρόστιμα στην αγορά, και να στηρίξουμε την υγιή επιχειρηματικότητα που δίνει κάθε χρόνο τεράστια μάχη», πρόσθεσε.
Ο δεκάλογος της «σωστής» ενημέρωσης των καταναλωτών
«Η μεγαλύτερη περιουσία μιας επιχείρησης είναι ο καταναλωτής», τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, Γιάννης Γιώτης, παρουσιάζοντας τον εικονογραφημένο οδηγό που εξέδωσε ο ΣΕΒ, φιλοδοξώντας να βοηθήσει τον μέσο καταναλωτή. Ο οδηγός αυτός «πατάει» στον νέο νόμο που δημιουργήθηκε τον περασμένο Απρίλιο για τις εκπτώσεις, σύμφωνα με τον οποίο οι έμποροι υποχρεούνται να αναρτούν την αρχική και τη νέα χαμηλότερη τιμή, ενώ η αρχική οφείλει να είναι η χαμηλότερη του τελευταίου μήνα.
Έτσι, στον οδηγό περιλαμβάνεται ένας χρήσιμος δεκάλογος. Σύμφωνα με αυτόν, σωστά ενημερώνεται ο καταναλωτής, όταν στην αναρτημένη ταμπέλα κάθε προϊόντος ισχύουν τα εξής:
– Περιλαμβάνει σωστά όλες τις πληροφορίες σχετικά με τις μειώσεις τιμών.
– Ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
– Παρουσιάζεται απλά και κατανοητά.
– Αναφέρει ρητά τα οφέλη για τον καταναλωτή.
– Χρησιμοποιεί σωστά τη λέξη «δωρεάν».
– Δεν παρουσιάζει μεγαλύτερο το πλεονέκτημα του καταναλωτή από αυτό που είναι πραγματικά.
– Δεν περιέχει κρυφές χρεώσεις.
– Δεν περιέχει παραπλανητικούς ισχυρισμούς.
– Δεν περιέχει διαφημίσεις-δόλωμα.
– Δεν πρέπει να οδηγεί στη λήψη άμεσης απόφασης για αγορά.