Κίνητρο-κλειδί που ανοίγει 120.000 σπίτια

15:14 - 17 Νοεμβρίου 2023

Μικρότερες φοροαπαλλαγές για δαπάνες ανακαίνισης ακινήτων θα προβλέπει το τελικό κείμενο της διάταξης που θα κατατεθεί τη Βουλή, προκειμένου να μειωθεί το κόστος της επιβάρυνσης στα κρατικά ταμεία, το οποίο αυτή τη στιγμή κρίνεται απαγορευτικό. Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν ξεκινήσει το «λίφτινγκ», το οποίο θα είναι εκτεταμένο, με το βασικό σενάριο να προβλέπει «κόφτες» στη λίστα με τα υλικά που θα λαμβάνονται υπόψη, αλλά και στο ποσό της δαπάνης που θα μειώνει τον φόρο εισοδήματος για τα νοικοκυριά που επισκευάζουν ή ανακαινίζουν τα ακίνητά τους από το νέο έτος.

Τι αλλάζει

Η διάταξη που περιλαμβάνεται στο υπό διαβούλευση φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπει από την 1η Ιανουαρίου του 2024 έκπτωση φόρου έως 3.200 ευρώ τον χρόνο και για 5 χρόνια (συνολικά έως 16.000 ευρώ) για δαπάνες ανακαίνισης ή επισκευής ακινήτων, υπό την προϋπόθεση ότι θα ληφθούν τα απαραίτητα παραστατικά (αποδείξεις ή τιμολόγια) και η εξόφληση θα γίνει με ηλεκτρονικό χρήμα. Μάλιστα, στις δαπάνες που μετρούν για την έκπτωση φόρου λαμβάνονται υπόψη και τα υλικά, με τα έξοδα να εκπίπτουν στο 100%.

Σε σχέση με την ισχύουσα διάταξη νόμου, η νέα του νομοσχεδίου είναι πολύ πιο γενναιόδωρη, καθώς το κίνητρο αφορούσε σε έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος του 40% των δαπανών ενεργειακής, λειτουργικής ή αισθητικής αναβάθμισης έως 1.600 ευρώ τον χρόνο και για 4 χρόνια ή έως 6.400 ευρώ για την 4ετία και μόνο για τις εργασίες, όχι για τα υλικά. Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι η νέα, διορθωμένη διάταξη μάλλον θα προσεγγίσει τα χαρακτηριστικά της ισχύουσας, κάτι που μπορεί να αποδυναμώσει το μέτρο, καθώς τα υψηλά φορο-μπόνους αποτελούσαν ισχυρό κίνητρο για τους ιδιοκτήτες να ανοίξουν 120.000 κλειστά σπίτια και να μπουν στην αγορά της βραχυχρόνιας ή της παραδοσιακής μίσθωσης, πιέζοντας τις τιμές στα ακίνητα που έχουν πάρει την ανηφόρα.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο λόγος για τον οποίο οι περισσότεροι ιδιοκτήτες κρατούν κλειστά τα σπίτια είναι το υψηλό κόστος και η έλλειψη ισχυρών κινήτρων ή άλλων φορο-διευκολύνσεων για να προβούν σε επένδυση. Το θέμα είναι εάν η νέα διάταξη θα κινητοποιήσει τους ιδιοκτήτες να ξεκλειδώσουν τα σπίτια ή θα κινηθεί στα ρηχά, όπως η σημερινή.

Βραχυχρόνιες 

Με το ίδιο νομοσχέδιο εισάγονται ρυθμίσεις στη λειτουργία και την αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων, καθώς από το νέο έτος αλλάζει και ορίζονται σε νέα βάση η διάρκεια αλλά και ο τρόπος φορολόγησης. Ειδικότερα, τίθεται όριο 60 ημερών στη διάρκεια της μίσθωσης, προκειμένου να λογίζεται ως βραχυχρόνια (και εφόσον δεν παρέχονται άλλες υπηρεσίες, πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων).

Με τις νέες διατάξεις, το όριο των 60 ημερών δεν αφορά τη διάρκεια των μισθώσεων μέσα στον χρόνο αλλά τη διάρκεια κάθε μίσθωσης ξεχωριστά. Έτσι, θα επιτρέπεται -για παράδειγμα- η μίσθωση ενός ακινήτου για 100 ή 150 ημέρες μέσα στο έτος, με την προϋπόθεση ότι κάθε μίσθωση ξεχωριστά δεν θα υπερβαίνει τις 60 ημέρες. Επίσης, στην έννοια της βραχυχρόνιας μίσθωσης περιλαμβάνεται η διαμονή σε ξενοδοχεία και παρόμοιους χώρους, συμπεριλαμβανομένης και της παροχής καταλύματος διακοπών και της μίσθωσης χώρου σε κατασκήνωση ή κάμπινγκ για τροχόσπιτα. Παράλληλα, ορίζεται ότι:

Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων, επιβάλλεται στους διαχειριστές ακινήτων αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ανά έτος, ίσο με 50% των ακαθάριστων εσόδων του φορολογικού έτους που διαπράττεται η παράβαση, το οποίο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 5.000 ευρώ.

Σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής, επιβάλλεται στον διαχειριστή ακινήτου πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του μισθώματος, όπως αυτό εμφανίζεται στην ψηφιακή πλατφόρμα κατά την ημέρα που πραγματοποιείται ο έλεγχος.

Σε περίπτωση εκπρόθεσμης Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής, επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.