Ξεπερνούν τα 1.600.000 ευρώ τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν σε δύο ακόμη πολυεθνικές εταιρείες, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης. Πρόκειται για την εταιρεία Johnson&Johnson ΕΛΛΑΣ (πρόστιμο 1.000.000 ευρώ) και την Colgate Palmolive Εμπορική (πρόστιμο 672.000 ευρώ). Οι δύο εταιρείες προμηθεύουν τη διεθνή και την εγχώρια αγορά με προϊόντα προσωπικής καθαριότητας και υγιεινής και από τον έλεγχο των στελεχών της ΔΙΜΕΑ προέκυψε ότι παραβίασαν τις διατάξεις για το μεικτό περιθώριο κέρδους.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε σχετικά: «Είναι πλέον σαφέστατο προς όλες τις πλευρές ότι οποιαδήποτε παράβαση δεν γίνεται ανεκτή. Οι έλεγχοι των υπηρεσιών μας είναι συνεχείς και αδιάλειπτοι και σε όλες τις περιπτώσεις, όπου διαπιστώνονται παρανομίες, επιβάλλονται πρόστιμα. Η κυβέρνησή μας είναι αποφασισμένη να χτυπήσει την αισχροκέρδεια στη ρίζα της και να ενισχύσει με όλους τους δυνατούς τρόπους τη λειτουργία της αγοράς και τον υγιή ανταγωνισμό προς όφελος των νοικοκυριών και όλων των συμπολιτών μας. Για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όπως και για το υπουργείο Ανάπτυξης η μάχη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας είναι ύψιστης προτεραιότητας».
Από «κόσκινο»
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Α», από τα στελέχη του υπουργείου ελέγχονται αυτή τη στιγμή δύο ακόμη πολυεθνικές και 14 ελληνικές εταιρείες. Οι ελεγκτές «ξεσκονίζουν» τιμολόγια προϊόντων, για τα οποία τα σουπερμάρκετ έχουν «δώσει» ανατιμήσεις -όπως υποχρεούνται πλέον να κάνουν κάθε Τρίτη απόγευμα- προς το υπουργείο Ανάπτυξης.
Σύμφωνα, πάντως, με την εταιρεία μέτρησης της κατανάλωσης Circana, πρωταθλητές στις ανατιμήσεις στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, αναδεικνύονται τα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά (αύξηση τιμών 12,7%), τα γαλακτοκομικά (αύξηση 10,2%) και τα σνακ (αύξηση 9,1%). Οι ανατιμήσεις των προϊόντων οδήγησαν τον τζίρο των σουπερμάρκετ σε αύξηση κατά 9,9% ή 609.000.000 ευρώ υψηλότερα από τα 6,779 δισ. ευρώ, που είχαν καταγράψει το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
Τουρισμός
Από την ανάλυση της Circana προκύπτουν επίσης δύο ενδιαφέροντα στοιχεία: το πρώτο είναι ότι καταγράφεται αποκλιμάκωση των αυξήσεων ανά τεμάχιο προϊόντος: Από +11,2% και +11,5% που ήταν οι αυξήσεις τιμών το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, τον Σεπτέμβριο η αύξηση ανά τεμάχιο υποχώρησε στο +4,3%. Το δεύτερο είναι η σημαντική αύξηση του όγκου πωλήσεων από τον Απρίλιο και μετά. Από 2% άνοδο της κατανάλωσης τον Απρίλιο, 4,5% τον Ιούλιο και 4,3% τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε αύξηση 5,7% στην κατανάλωση, με αύξηση του τζίρου κατά 10,2% – κάτι που αποδίδεται στην τουριστική κίνηση.
Τα μεγάλα πολυκαταστήματα επιλέγουν οι καταναλωτές, αφού -όπως αποτυπώνεται στην έρευνα- στα σημεία έως 400 τ.μ. οι πωλήσεις αυξήθηκαν 15,3%, κατά 10,3% στα καταστήματα από 400 έως 1.000 τ.μ., αύξηση 7,2% σημείωσαν οι πωλήσεις των καταστημάτων από 1.000 έως 2.500 τ.μ. και 14,1% οι πωλήσεις των υπεραγορών, δηλαδή των καταστημάτων με εμβαδόν πάνω από 2.500 τ.μ.