Ο σχεδιαστής που άφησε τη μόδα για τη γλυπτική

Έκθεση στο Λος Άντζελες με έργα από κερί, ρητίνη και αφρολέξ του θρυλικού καλλιτέχνη της haute couture, που μας συστήνεται εκ νέου ως δημιουργός
11:13 - 17 Μαρτίου 2025

«Ξαναδιαβάζοντας» έναν θρύλο. Είχαμε ξεχάσει σχεδόν ότι ο «ρομαντικός αναρχικός» Ιχθύς (γεννήθηκε στις 10/3/1956) της μόδας Χέλμουτ Λανγκ, ο εμβληματικός Αυστριακός σχεδιαστής/CEO μίας από τις πιο επιδραστικές φίρμες της δεκαετίας του ’90, είχε αλλάξει επάγγελμα. Τώρα λοιπόν που ξαναθυμηθήκαμε το «βελούδινο διαζύγιό» του με τη «μαμά» μόδα και το «γνωστό-άγνωστο» ταλέντο του, το χάρισμά του να φτιάχνει γλυπτά -και τα «σκανάραμε»-, εντυπωσιαστήκαμε. Στη μόδα έφτιαξε δική του σχολή. Και με αρχαιοελληνικές αναφορές και με πολλούς μιμητές. Και στη γλυπτική λοιπόν έχει πετύχει το ίδιο: τα έργα του είναι αναγνωρίσιμα με το «καλημέρα» και ο λόγος δεν είναι άλλος από το ότι «διέπονται από πρωτόγονη ορμή», όπως ορθώς σχολιάζει το ARTnews.

Η εγκατάστασή του στα ανατολικά Χάμπτονς (σημειώνουμε ότι έχει βγάλει πωλητήριο για τη βίλα του) και η ατάκα του «εγκατέλειψα τη μόδα επειδή θέλησα να ωριμάσω» στο «Paper» τα λένε όλα. Με ατελιέ στη Βιέννη, στην «πόλη των αγγέλων», στο «Big Apple» και με υπερφωτισμένες, πλημμυρισμένες από celebs στις πρώτες σειρές και με θρυλικά μοντέλα, επιδείξεις σε Νέα Υόρκη και Παρίσι, κατέστησε την τέχνη του φορέσιμη. Αξιοποιώντας και περίτεχνες οργάντζες, και εδώ να επισημάνουμε ότι τέτοιο φίνο κομμάτι του μαζί με άλλο, με αλογίσιες τρίχες, φιλοξενείται στη συλλογή του Met (Metropolitan Museum of Art), αλλά και πλαστικό (δεν ξεχνιέται το iconic -«σύμβολο πορνογραφικής κομψότητας», όπως το αποκάλεσε το «New Yorker»- rubber dress του, το οποίο φόρεσε η αξέχαστη Τατιάνα Πάτιτζ σε προ τριακονταετίας ντεφιλέ του), έγραψε ολόχρυσο κεφάλαιο στη μόδα.

Γεωμετρικές νόρμες

Βέβαια, ανέκαθεν τα ρούχα του είχαν «αέρα» άλλων τεχνών, θύμιζαν και γλυπτά οι φόρμες που έστηνε. Για αυτό η έκθεση «Helmut Lang: What remains behind», που θα φιλοξενείται μέχρι τις 4/5 στο MAK Center for Art and Architecture, Schindler House, στο Λος Άντζελες, δεν ξενίζει. Κερί, ρητίνη, αφρολέξ μεταφράζονται στις αγαπημένες του πρώτες ύλες. Το MAK χαρακτηρίζει τη γλυπτική του ορατή και αόρατη. Σε αυτή το φως με τον χώρο κάνουν διάλογο. Αγαπάει υλικά που έχει χρησιμοποιήσει στο παρελθόν – τα ξαναχρησιμοποιεί αλλιώτικα. Η δουλειά του διαπνέεται από γεωμετρικές νόρμες, όπως ενός αρχιτέκτονα που κοιτάζει ευθέως και την ψυχή μας, ανιχνεύοντάς την. Και κάπως έτσι, ο Λανγκ από το μετερίζι του, ως εικαστικός εδώ και 15 χρόνια πλέον, μας κλείνει το μάτι. Και μας συστήνεται εκ νέου.


Tip: Η έκθεση, όπως τονίζει ο ίδιος, «έχει και συναισθηματικό βάρος μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στο Λος Άντζελες. Αν τα υλικά “επιβιώσουν”, “μιλάνε” για το παρελθόν τους»…

Εφημερίδα Απογευματινή