Όταν η ζωγραφική ενώνεται με τη μόδα, τη σκηνογραφία, την αρχιτεκτονική, το αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να μεταφράζεται σε ένα θεσπέσιο «κοκτέιλ». Η «Α» «σκάναρε» τα περισσότερα από τα 500 σπάνια εκθέματα αρχειακών συλλογών -από το 1850 μέχρι σήμερα- που προβάλλονται πρώτη φορά δημόσια στην XXL έκθεση «La Saga des grands magasins».
Η έκθεση αφορά τα πολυκαταστήματα της «πόλης του φωτός» -ενδεικτικά αναφέρουμε τα Bon Marché, Printemps και τις γνωστές σε κάθε γωνιά του πλανήτη Galeries Lafayette- και πραγματοποιείται στο πολιτιστικό κέντρο Palais de Chaillot στο Τροκαντερό (Cité de l’Architecture et du Patrimoine).
Πρόκειται για μαγικό πολυχώρο πολιτισμού, όπου μπαίνοντας ξεχνάς να βγεις. Για αρχή ταξιδεύουμε στη «χρυσή τους εποχή», μέσω σκηνογραφίας που ανακαλεί αυτή την εμπειρία, μέχρι το 1930. Συνεχίζουμε με τη μαζικοποίησή τους τις πέντε δεκαετίες που ακολούθησαν (1930-1980) και έπεται η «έκπτωση» και στα προϊόντα και στο προφίλ των πολυκαταστημάτων από τα 80s μέχρι τώρα.
Αν θέλουμε, όπως πρεσβεύουν οι υπεύθυνοι, να ακτινογραφήσουμε και τον τρόπο που λειτουργούμε -και έχουμε λειτουργήσει- ως καταναλωτές, δεν έχουμε παρά να «διαβάσουμε» με τον δικό μας τρόπο αυτό το πανέμορφο -και αισθητικά και απ’ όλες τις πλευρές- «καλειδοσκόπιο».
Οι επιμελήτριες Ιζαμπέλ Μαρκέτ, Ελβίρα Φερό και Κριστέλ Λεκέρ υπογραμμίζουν ότι «μας διαφωτίζει για τη σύνδεση των συναισθημάτων μας με την ύλη, αντανακλώντας το πώς λειτουργεί και το πώς λειτουργούσε έναν αιώνα σχεδόν πριν η κοινωνία».
«Grands magasins» με μακέτες μέχρι βεντάλιες
Αρχιτεκτονικές μακέτες, μινιατούρες, διαφημιστικές καμπάνιες, ροτόντες, βιτρό, μωσαϊκά με φαγιάνς, χρυσοκέντητα κοστούμια, βεντάλιες, ιστορικά outfits από τους διασημότερους γαλλικούς οίκους μόδας, κοσμήματα 24 καρατίων καθώς και πιστό revival τμημάτων αλλοτινών πολυκαταστημάτων -και πάλι μέσω μακετών- υπόσχονται μία ονειρική εμπειρία.
Ο επισκέπτης νιώθει σαν να διακτινίζεται στα 30s και στα αρχοντικά, πληθωρικά τότε «grands magasins» που δέσποζαν στα βουλεβάρτα… Με τις γυάλινες βιτρίνες, τα σφυρήλατα κιγκλιδώματα, τα απωανατολικά σεπαρέ, τα αστραφτερά βιτρό που «επικοινωνούσαν» τον μοντερνισμό των καιρών.
Ανατρέχοντας στην ιστοσελίδα του Palais de Chaillot, διαβάζουμε για την έκθεση, που θα φιλοξενείται στον χώρο μέχρι και τον Απρίλιο, ότι η μυθολογία των πολυκαταστημάτων ασκεί διαχρονικά τη γοητεία της στο συλλογικό επιθυμητικό. Δεν είναι τυχαίο πως τα «grands magasins» έχουν γίνει θέμα σε εκατοντάδες νουβέλες και ταινίες, αφορμή για δημιουργία σίριαλ, μέχρι σαπουνόπερες. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το ότι ουσιαστικά «αιχμαλωτίζουν» την αίσθηση που αφήνει η παροδική «υπόσχεση» ευτυχίας που νιώθεις επιδιδόμενος σε shopping (therapy).
Tip: Προηγήθηκε η υπερφωταγωγημένη έκθεση για τη γέννηση των πολυκαταστημάτων στο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών του Παρισιού (Musée des Arts Décoratifs), αλλά τώρα, με την πρωτοβουλία του πολιτιστικού κέντρου και την ιχνηλάτηση της πορείας τους σε αυτήν την πολυδιάστατη, μεγαλόπνοη «αφήγηση», έχουμε κάθε λόγο να τη σκανάρουμε.
Εφημερίδα Απογευματινή