Τα βασικά σενάρια για την τραγωδία στο Καζακστάν – Πρώτη αντίδραση από Ρωσία

Η Azerbaijan Airlines ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις πτήσεις της από το Μπακού προς το Γκρόζνι, έως ότου ολοκληρωθεί η έρευνα
14:29 - 26 Δεκεμβρίου 2024
Τα βασικά σενάρια για την τραγωδία στο Καζακστάν - Πρώτη αντίδραση από Ρωσία

Αναπάντητα παραμένουν τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους στο Καζακστάν με τους 38 νεκρούς. Η Ρωσία προχώρησε στην πρώτη επίσημη αντίδραση, τονίζοντας μέσω του εκπροσώπου του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ ότι «είναι λάθος να γίνονται εικασίες».  Φως στη μυστηριώδη πτώση αναμένεται να ρίξει το μαύρο κουτί του αεροσκάφους το οποίο έχει ανακτηθεί από τις Αρχές.

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος της Γερουσίας του Καζακστάν δήλωσε την Πέμπτη ότι τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines είναι ακόμη άγνωστα. «Καμία από αυτές τις χώρες – ούτε το Αζερμπαϊτζάν, ούτε η Ρωσία ούτε το Καζακστάν – δεν ενδιαφέρεται να αποκρύψει πληροφορίες. Όλες οι πληροφορίες θα διατεθούν στο κοινό», δήλωσε ο Ashimbayev Maulen.

Ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ δήλωσε σήμερα ότι σύμφωνα με πληροφορίες που έλαβε, το αεροπλάνο άλλαξε πορεία λόγω κακών καιρικών συνθηκών, αλλά πρόσθεσε ότι η αιτία της συντριβής είναι άγνωστη και πρέπει να διερευνηθεί πλήρως.

Η απότομη αλλαγή πορείας του αεροσκάφους

Η πτήση J2-8243 πέταξε εκατοντάδες μίλια μακριά από την προγραμματισμένη της διαδρομή πριν συντριβεί στην απέναντι όχθη της Κασπίας Θάλασσας.

Οι αξιωματούχοι δεν εξήγησαν αμέσως γιατί το αεροσκάφος άλλαξε διαδρομή και διέσχισε τη θάλασσα, ωστόσο, κάποιοι επισήμαναν ότι η συντριβή σημειώθηκε λίγο μετά τις επιθέσεις με drones που έπληξαν τη νότια Ρωσία.

Παρεμβολές από GPS jammer / spoofing: Το FlightRadar24 αναφέρει πως είναι πολύ πιθανό η πτώση του αεροσκάφους να οφείλεται σε jamming/spoofing. Παραθέτει μάλιστα διαδραστικό χάρτη στον οποίο την ώρα της πτώσης υπήρχε προειδοποίηση για ισχυρές παρεμβολές, λόγω της προηγούμενης επιδρομής των ουκρανικών drones.

Το βίντεο της συντριβής του αεροσκάφους

Το βίντεο της συντριβής δείχνει το αεροπλάνο να κατεβαίνει γρήγορα πριν τυλιχτεί στις φλόγες, τη στιγμή της πρόσκρουσης στην ακτή. Στη συνέχεια φαίνεται να υψώνεται πυκνός μαύρος καπνός.

Σύμφωνα με την υπηρεσία Flightradar24, που παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την κίνηση των αεροσκαφών, το Embraer 190 διέσχισε την Κασπία Θάλασσα, παρεκκλίνοντας της κανονικής του πορείας, προτού κάνει κύκλους πάνω από την περιοχή όπου κατέπεσε.

Επιβάτες φαίνονται να προσπαθούν να απεγκλωβιστούν από κομμάτι της ατράκτου που είχε παραμείνει άθικτο:

Ποια σενάρια εξετάζονται

Σύγκρουση με σμήνος πουλιών

Τις πρώτες ώρες μετά το αεροπορικό δυστύχημα η Azerbaijan Airlines, στην οποία ανήκε το αεροσκάφος που κατέπεσε χθες Τετάρτη, ανέφερε ότι είχε πέσει σε σμήνος πουλιών, ωστόσο σύντομα απέσυρε την πληροφορία. Την ίδια πληροφορία είχε διαδώσει και το αζερικό πρακτορείο εισδήσεων.

Χτύπημα από θραύσματα πυραύλου: Οι τρύπες που φαίνονται στην άτρακτο ενισχύουν το σενάριο. Το αεροσκάφος είχε ξεκινήσει από την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, Μπακού, με προορισμό το Γκρόζνι, την πρωτεύουσα της Τσετσενίας, αλλά βρέθηκε στη νότια Ρωσία- στο Ακτάου του Καζακστάν, λόγω ομίχλης
Η “λεπτομέρεια” είναι ότι η Τσετσενία και τρεις παρακείμενες περιοχές της νότιας Ρωσίας είχαν δεχθεί νωρίτερα την ίδια μέρα μία σειρά από επιδρομές ουκρανικών drones, με συνέπεια η ρωσική αεράμυνα να βρίσκεται σε αυξημένη επιφυλακή για οτιδήποτε πλησίαζε τον εναέριο χώρο.

Παρεμβολές από GPS jammer / spoofing: Το FlightRadar24 αναφέρει πως είναι πολύ πιθανό η πτώση του αεροσκάφους να οφείλεται σε jamming/spoofing. Παραθέτει μάλιστα διαδραστικό χάρτη στον οποίο την ώρα της πτώσης υπήρχε προειδοποίηση για ισχυρές παρεμβολές, λόγω της προηγούμενης επιδρομής των ουκρανικών drones. Άλλοι χάρτες της διαδρομής της πτήσης έδειξαν επίσης περιοχές όπου χάθηκε το σήμα- κάτι που συμβαίνει συχνά σε περιπτώσεις jamming.

Μηχανικό πρόβλημα: Τα στοιχεία της υπηρεσίας παρακολούθησης πτήσεων Flightradar24 δείχνουν ότι το ύψος του αεροσκάφους άλλαξε περισσότερες από 100 φορές στα τελευταία 74 λεπτά της πτήσης του, ενώ σε κάποια σημεία της πτήσης, το σήμα του είχε χαθεί.