Κάθε χρόνο σφάζονται δισεκατομμύρια ζώα με σκοπό την ανθρώπινη κατανάλωση, με αποτέλεσμα η υπερκατανάλωση κρέατος να αποτελεί, όπως λέγεται, την Νο1 αιτία της κλιματικής αλλαγής, ενώ η παγκόσμια παραγωγή κρέατος αντιπροσωπεύει το 14,5% όλων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αλλά σύμφωνα με δύο πρόσφατες μελέτες (μία που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature» και μια άλλη του think tank Chatham House), η παγκόσμια παραγωγή και η υπερκατανάλωση κρέατος θα απειλήσει εκτός από το κλίμα και χιλιάδες είδη ζώων τις επόμενες δεκαετίες.
Δύο κύριοι παράγοντες προκαλούν αυτό το πρόβλημα. Καθώς οι αναπτυσσόμενες χώρες γίνονται πλουσιότερες, τείνουν να τρώνε περισσότερο κρέας. Η παραγωγή κρέατος, ιδίως βοδινού και αρνιού, απαιτεί πολλή γη -περισσότερη από οποιαδήποτε άλλη πρωτεΐνη- και η αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση για κρέας σημαίνει ότι η βιομηχανία αναζητά συνεχώς περισσότερη καλλιεργήσιμη γη. Για να ικανοποιήσει αυτή τη ζήτηση, η βιομηχανία συνεχίζει να καταλαμβάνει γεωργική γη σε δάση και λιβάδια όπου ζουν πολλά είδη ζώων, εξαλείφοντας αυτούς τους φυσικούς βιότοπους, με σκοπό να δημιουργήσει περισσότερο χώρο για την εκτροφή ζώων και τις καλλιέργειες που προορίζονται για τροφή ζώων. Περισσότερα… θα ξέρουν βέβαια οι εκτροφείς!
«Βουλωμένο» γράμμα διαβάστηκε για πρώτη φορά ψηφιακά
Για πρώτη φορά στον κόσμο μια διεθνής ομάδα ερευνητών κατάφερε να διαβάσει ένα σφραγισμένο ευρωπαϊκό γράμμα από το τέλος του 17ου αιώνα, χωρίς να σπάσουν τη σφραγίδα του από κερί, να το ανοίξουν ή να του προξενήσουν την παραμικρή ζημιά. Η ανάγνωση έγινε με ψηφιακό τρόπο και επιτεύχθηκε με τη βοήθεια ενός σαρωτή ακτίνων-Χ που χρησιμοποιείται στην οδοντιατρική έρευνα και ενός ειδικού αλγόριθμου. Το «εικονικό ξεδίπλωμα» επέτρεψε στους επιστήμονες να διαβάσουν το περιεχόμενο του γράμματος που παρέμενε κλειστό εδώ και τρεις αιώνες.
Το γράμμα είχε γραφτεί στις 31 Ιουλίου 1697 και περιέχει μια παράκληση από τον Γάλλο νομικό Ζακ Σενάκ προς τον ξάδελφο του Πιέρ Λε Περ, έναν Γάλλο έμπορο στη Χάγη, να του στείλει ένα αντίγραφο του επίσημου πιστοποιητικού θανάτου κάποιου συγγενούς του. Το γράμμα αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης συλλογής με την ονομασία «Brienne» περίπου 2.600 γραμμάτων που στάλθηκαν μεταξύ 1689-1706 από όλη την Ευρώπη σε κατοίκους της Χάγης χωρίς ποτέ -για διάφορους λόγους- να παραδοθούν στους παραλήπτες και από τα οποία σχεδόν τα 600 παραμένουν αδιάβαστα μέχρι σήμερα.
Τυφλές όψεις κτιρίων γίνονται από καλλιτέχνη θήκες εντόμων
Δουλεύοντας με εντομολόγους σε όλον τον πλανήτη, o Γάλλος καλλιτέχνης δρόμου Γιουρί Κανσέλ, γνωστός ως Mantra, εδώ και καιρό μετατρέπει τυφλές όψεις κτιρίων σε γιγαντιαίων διαστάσεων σπουδές τοπικών πεταλούδων. Τα έργα-οφθαλμαπάτες του θυμίζουν θήκες έκθεσης εντόμων που χρησιμοποιούν οι συλλέκτες των μικρών πετούμενων. Ο γεννημένος στο Μετς της Γαλλίας Γιουρί Κανσέλ είπε ότι σ’ όλη τη ζωή του η εντομολογία ασκούσε πάνω του μια γοητεία που ξεκίνησε από τις ώρες τις οποίες περνούσε, παιδάκι, σε κήπους και αγρούς.
«Ως παιδάκι, με ενδιέφερε, είχα περιέργεια και εστίαζα στις μικρές μορφές ζωής σε αυτά τα μέρη», είπε. Έφηβος, ήθελε να γίνει φυσιοδίφης. «Η προσέγγισή μου είναι η προσέγγιση ενός επιστήμονα», υπογράμμισε, επισημαίνοντας ότι μέρος του πρότζεκτ είναι η εκπαίδευση για φροντίδα του περιβάλλοντος. Η απεικόνιση των πεταλούδων σε θήκες έκθεσης εντόμων είναι ένα σχόλιό του για τη βιοποικιλότητα που έχει απολεσθεί: o πληθυσμός των πεταλούδων στον πλανήτη έχει, τις τελευταίες δεκαετίες, συρρικνωθεί, εξέλιξη που συνδέεται ευθέως με την αύξηση της ρύπανσης και την κλιματική αλλαγή.