Το μαγικό «στοιχειωμένο χέρι»
Εάν έχετε προσπαθήσει να μάθετε κάποιο έγχορδο, για παράδειγμα κιθάρα ή βιολί, θα έχετε σίγουρα δυσκολευτεί να πατήσετε τις χορδές με το σωστό δάχτυλο. Τώρα όμως, μια ερευνητική ομάδα Γιαπωνέζων επιστημόνων έχει να προτείνει μια νέα μέθοδο για την εκμάθησή τους, χάρη στην οποία μπορείτε να παίξετε τις αγαπημένες μελωδίες σας, ακόμη και αν δεν έχετε υπομονή για εκμάθηση ή ιδιαίτερο ταλέντο. Το «στοιχειωμένο χέρι» είναι μια ηλεκτρονική συσκευή που διεγείρει τους μυς στον πήχυ ώστε να κινηθούν τα δάχτυλα. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να προγραμματιστεί ώστε να κινεί τα δάχτυλα πάνω στην ταστιέρα της κιθάρας, χωρίς να χρειάζεται να σκέφτεται το μυαλό σας τις νότες. Χάρη σε μια λωρίδα που τυλίγεται γύρω από τον πήχυ, τα 28 ηλεκτρόδια της συσκευής διεγείρουν τις αρθρώσεις στα δάχτυλα και στον αντίχειρα δημιουργώντας ταυτόχρονα τις απαραίτητες κινήσεις του καρπού.
Η ανάπτυξη αυτής της συσκευής οφείλεται στην Έμι Ταμάκι και στην ομάδα της από το Πανεπιστήμιο του Τόκιο, η οποία χρησιμοποίησε ως βάση το κότο, ένα ιαπωνικό έγχορδο όργανο. Οι μουσικοί που συμμετείχαν στα πειράματα είχαν τις πένες στα τρία δάχτυλά τους ώστε να χτυπούν τις χορδές του οργάνου, η συσκευή διήγειρε το δάχτυλο που θα έπρεπε να κάνει την κίνηση. Σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα, τα λάθη που έκαναν οι μουσικοί χρησιμοποιώντας τη συσκευή ήταν μόλις τέσσερα, ενώ χωρίς αυτή έφθαναν τα δεκατρία. Επιπλέον, τα δάχτυλα μπορούσαν να χτυπήσουν τις σωστές χορδές χωρίς να σκέφτεται το άτομο τις κινήσεις του, ακόμη και όταν είχε κλειστά τα μάτια. Ωστόσο, κάποιοι από αυτούς που συμμετείχαν στα πειράματα ανέφεραν ότι η διέγερση για να κινηθούν τα δάχτυλα χωρίς οι ίδιοι να έχουν τον έλεγχο της ήταν αρκετά ανησυχητική, και κάποιος μάλιστα ανέφερε ότι ένιωθε σαν να έλεγχε κάποιος άλλος το σώμα του.
Ειδικοί της μουσικής που παρακολούθησαν τα πειράματα της ιαπωνικής ομάδας ανέφεραν ότι μπορεί κάποιος να μάθει να αναπαράγει μηχανικά μια μελωδία, ωστόσο δεν μπορεί να εκτελέσει ούτε την παραμικρή παραλλαγή της χωρίς την απαραίτητη θεωρητική και πρακτική γνώση. Η δρ. Ταμάκι από την πλευρά της θεωρεί ότι το «στοιχειωμένο χέρι» δεν υπόσχεται να δημιουργήσει μουσικούς, απλά μπορεί μόνο να βοηθήσει κάποιον στα πρώτα βήματά του στην εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, ενώ περαιτέρω έρευνες μπορεί να οδηγήσουν σε μια συσκευή που να έχει μεγάλη χρησιμότητα σε ανθρώπους με δυσλειτουργίες στα δάχτυλα.
Η φασματική πόλη της Κίνας
Εντυπωσιακότερη από κάθε άλλη φορά έκανε την επανεμφάνισή της η φασματική πόλη κατά μήκος του ποταμού Ξινγιάν στην πόλη Χουανσάν, στην ανατολική Κίνα. Ψηλά κτίρια, βουνά και δέντρα εμφανίστηκαν στην ομίχλη στην όχθη του ποταμού κατά το σούρουπο, στις αρχές Ιουνίου. Έκπληκτοι οι κάτοικοι της Χουανσάν τράβηξαν φωτογραφίες και βίντεο της φασματικής πόλης, τα οποία εστάλησαν στη συνέχεια σε επιστήμονες.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, πρόκειται για έναν αντικατοπτρισμό ο οποίος δημιουργείται συχνά όταν υπάρχουν υψηλά ποσοστά υγρασίας στην ατμόσφαιρα και ο αέρας είναι θερμότερος το νερό που βρίσκεται από κάτω του. Καθώς οι ακτίνες του ήλιου διαπερνούν τα ψυχρότερα στρώματα αέρα και εισέρχονται σε θερμότερα, οι ακτίνες «λυγίζουν» ή διαθλώνται, δημιουργώντας αντικατοπτρισμό. Τα σχήματα που εμφανίζονται στον αντικατοπτρισμό είναι συνήθως θαμπά και τρεμουλιαστά, θυμίζοντας ανθρώπινες κατασκευές. Με άλλα λόγια, μοιάζουν σαν το αντικαθρέφτισμα μιας εικόνας στην επιφάνεια του νερού.
Η καθαρότητα και η σταθερότητα της φασματικής πόλης που αποτυπώνουν οι φωτογραφίες και τα βίντεο των κατοίκων της Χουάνσαν προκάλεσαν μεγάλη έκπληξη στους επιστήμονες που την είδαν. Αρκετοί μάλιστα βρέθηκαν επιτόπου για να διαπιστώσουν ότι πραγματικά η πόλη δεν υπήρχε. Παρότι κάποιοι ειδικοί έχουν προτείνει ότι πρόκειται για αντικατοπτρισμό κάποιας πραγματικής πόλης, δεδομένου ότι δεν μπορεί να προσδιοριστεί ποια θα μπορούσε να είναι, αρκετοί ερευνητές παράδοξων φαινομένων έχουν να αντιπροτείνουν μια ακραία θεωρία. Ίσως, όπως λένε, να πρόκειται για την εικόνα μιας πόλης που ανήκε σε έναν τεχνολογικά ανεπτυγμένο πολιτισμό του παρελθόντος και χάρη σε κάποιες ιδιαίτερες συνθήκες, «προβάλλεται» στη συγκεκριμένη περιοχή.
Οι φάλαινες σωπαίνουν για να μη γίνουν αντιληπτές
Ακόμη και για 20 λεπτά η φάλαινα του είδους πυκνόρυγχος μεσοπλόδοντας σωπαίνει, αρνούμενη να επικοινωνήσει με τα υπόλοιπα μέλη του κοπαδιού της, όταν βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας. Ερευνητές από την Ισπανία, τις ΗΠΑ και τη Δανία που πραγματοποίησαν σχετική μελέτη εκτιμούν πως τα τεράστια αυτά θηλαστικά σωπαίνουν να μη γίνουν αντιληπτά από μεγαλύτερες φάλαινες-θηρευτές.
Οι ερευνητές μελέτησαν την επικοινωνιακή συμπεριφορά των φαλαινών χρησιμοποιώντας βεντούζες και ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές σε οκτώ θηλαστικά, τα οποία και ηχογράφησαν για πολλές ώρες σε βάθος έως και 900 μέτρων. Η νέα μελέτη, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στην επιθεώρηση «Marine Mammal Science», αποκάλυψε ότι ο πυκνόρυγχος σωπαίνει μόλις ανεβεί σε βάθος μικρότερο των 170 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας. Από εκείνη τη στιγμή παύει να επικοινωνεί με τις υπόλοιπες φάλαινες ακόμη και για 20 λεπτά, όσο περίπου χρειάζεται για να διανύσει την απόσταση που τη χωρίζει με την επιφάνεια και να επιστρέψει στο ίδιο βάθος.
Οι επιστήμονες γνωρίζουν ελάχιστα για το συγκεκριμένο είδος κυρίως λόγω του ότι περνά τον περισσότερο χρόνο του στα βάθη των ωκεανών. «Για τις φάλαινες αυτές, που ζουν σε συνεκτικές ομάδες και συντονίζουν τις δραστηριότητές τους το ότι σωπαίνουν κοντά στην επιφάνεια συνιστά απρόβλεπτη συμπεριφορά, η οποία έρχεται σε πλήρη αντιδιαστολή με αυτή άλλων οδοντωτών φαλαινών», αναφέρουν οι ερευνητές.