«Το ναυτικό του Ιράν ανακοίνωσε τη σύλληψη αμερικανικού τάνκερ στον Κόλπο του Ομάν κατόπιν δικαστικής εντολής», μετέδωσαν χθες τα ιρανικά μέσα ενημέρωσης. Ο λόγος για το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο «St. Nikolas», που προ λίγων ημερών είχε φορτώσει 145.000 τόνους πετρελαίου (περίπου 1.000.000 βαρέλια) στη Βασόρα του Ιράκ και κατευθυνόταν προς την Αλίαγα της Τουρκίας, μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Στο πλοίο επιβαίνει πλήρωμα 18 Φιλιππινέζων και ενός Έλληνα, σύμφωνα με την πλοιοκτήτρια εταιρεία, η οποία διευκρινίζει ότι το τάνκερ είχε ναυλωθεί από την τουρκική εταιρεία διυλιστηρίων Tupras.
Σύμφωνα με το βρετανικό Κέντρο Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου, το πλοίο έπλεε 50 ναυτικά μίλια ανατολικά της ακτής του Ομάν κατευθυνόμενο νοτιοανατολικά, όταν, περί τις 7.30 τοπική ώρα, επιβιβάστηκαν τέσσερις ή πέντε ένοπλοι με μαύρες στολές στρατιωτικού τύπου και μαύρες μάσκες. Στη συνέχεια χάθηκε η επαφή μαζί του. Ο αναμεταδότης συνέχισε να εκπέμπει στίγμα, μέχρι που στις 8.40 άλλαξε απότομα κατεύθυνση προς τα βόρεια, προς το λιμάνι Μπαντάρ-ε-Τζασκ, στη νότια ακτή του Ιράν.
Το «St. Nikolas», με σημαία Νήσων Μάρσαλ, ονομαζόταν νωρίτερα «Suez Rajan». Με εκτόπισμα 158.639 τόνους είναι τύπου Suezmax, δηλαδή το μεγαλύτερο που μπορεί να διέλθει πλήρως φορτωμένο από τη διώρυγα του Σουέζ. Ναυπηγήθηκε το 2011 από τη Hyundai και ανήκει στη ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη. Ο αυτοδημιούργητος 60χρονος εφοπλιστής από τον Κορυδαλλό σπούδασε οικονομικά στο Λονδίνο και το 1993 ανέλαβε οικονομικός διευθυντής της ναυτιλιακής Stelmar του Στέλιου Χατζηιωάννου.
Όταν το 2002 ο Χατζηιωάννου πούλησε τις μετοχές του, ο Μόλαρης αποχώρησε και δημιούργησε ναυτιλιακή σε συνεργασία με Αμερικανούς επιχειρηματίες. Έτσι ιδρύθηκε η Quintana, η οποία το 2005 εισήλθε στο αμερικανικό χρηματιστήριο και το καλοκαίρι του 2006 αγόρασε έναντι 735.000.000 δολαρίων 17 πλοία της Metrostar του Θεόδωρου Αγγελόπουλου. To 2017 η Quintana εξαγοράστηκε από τη νορβηγική ναυτιλιακή Golden Ocean, έναντι 364.000.000 δολαρίων. Ο εφοπλιστής συνέχισε να δραστηριοποιείται στη ναυτιλία, μέσω άλλων εταιρειών. Τον Ιανουάριο του 2023 οι ναυτιλιακές συμφερόντων του, Empire Bulkers και Joanna Maritime, καταδικάστηκαν για παραβιάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας στις ΗΠΑ και τους επιβλήθηκε πρόστιμο 1.000.000 δολαρίων.
Στη συνέχεια, τον Απρίλιο, το «Suez Rajan» συνελήφθη από τις αμερικανικές Αρχές να μεταφέρει 980.000 βαρέλια πετρελαίου από το Ιράν στην Κίνα, παραβιάζοντας τις διεθνείς κυρώσεις. Επί δυόμισι μήνες δεν μπορούσε να ξεφορτώσει, εξαιτίας φόβων για επιβολή δευτερογενών κυρώσεων στα πλοία στα οποία θα μεταφορτωνόταν αυτό. Τον Σεπτέμβριο, η Empire Navigation δήλωσε «ένοχη» για λαθρεμπόριο και συμφώνησε να πληρώσει πρόστιμο 2.400.000 δολάρια. Το Ιράν είχε προειδοποιήσει ότι η ενέργεια αυτή «δεν θα έμενε αναπάντητη» κι όπως φαίνεται δεν το ξέχασε…