-Φαίνεται ότι το σενάριο μείωσης του «μαξιλαριού», που με κόπο χτίστηκε και διατηρείται αλώβητο το τελευταία χρόνια προσφέροντας ασφάλεια έναντι πιθανών μελλοντικών κρίσεων, έχει μπει για τα καλά στο τραπέζι της συζήτησης μεταξύ (κάποιων στελεχών) της κυβέρνησης και των ευρωπαϊκών θεσμών. Αυτό που έγραφε χθες η στήλη, ότι δηλαδή γίνονται σοβαρές συζητήσεις, ώστε να μειωθεί κατά 15,6 δισ. ευρώ το αποθεματικό ασφαλείας, με στόχο να εξοφληθούν πρόωρα κι άλλα δάνεια και το δημόσιο χρέος να μειωθεί και σε ονομαστικούς όρους, το διαβάσαμε σε παγκόσμια μετάδοση και στο πρακτορείο Bloomberg, σε συνδυασμό με τις πληροφορίες για τον προγραμματισμό έκδοσης νέων ομολόγων 8-10 δισ. ευρώ το 2024 από τον ΟΔΔΗΧ.
–Δεν ξέρω αν πράγματι είναι συνετή η στρατηγική περιορισμού του «μαξιλαριού», ακόμη και τώρα που η χώρα έχει επιστρέψει σε επενδυτική βαθμίδα. Κακά τα ψέματα, το μαξιλάρι -που για πρώτη φορά απέκτησε η χώρα- είναι μια πολύτιμη διέξοδος, αν τα πράγματα στραβώσουν από κάποιον εξωγενή παράγοντα, σε τέτοιο βαθμό, ώστε να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε και πάλι μέρος από τα χρήματά του.
*Με ρευστά διαθέσιμα 650.000.000 ευρώ θα βρεθεί στα ταμεία του ο όμιλος Ελλάκτωρ μετά την πώληση και του υπόλοιπου 25% της Anemos στη Motor Oil. Μιλάμε για πολλά λεφτά και το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι πώς η εταιρεία θα αξιοποιήσει στο μέλλον τον πακτωλό αυτών των κεφαλαίων που ισοδυναμεί με το 80% της συνολικής χρηματιστηριακής της αξίας. Στο τραπέζι ένα σενάριο είναι να προχωρήσει η Ελλάκτωρ σε μια γενναία επιστροφή κεφαλαίου την οποία θα επωφεληθούν οι υφιστάμενοι μέτοχοι της εταιρείας. Και συγκεκριμένα ο όμιλος Reggeborgh Invest του Ολλανδού Χένρι Χόλτερμαν που έχει την πλειοψηφία με 45,17%, η Motor Oil που διατηρεί απευθείας συμμετοχή 29,87% και η επίσης ολλανδικών συμφερόντων Atlas NV, η οποία ελέγχει το 9,798% των μετοχών.
–Νέος κίνδυνος να πληρώσουμε χρυσάφι τις μεταφορές προϊόντων αναδύεται μετά τις συνεχείς επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία που έχουν ως αποτέλεσμα να κινδυνεύει με «κλείσιμο» η Διώρυγα του Σουέζ από την οποία διέρχεται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Η συζήτηση για το αν θα σταθεί πολυεθνικός στόλος με στόχο την ασφάλεια στην περιοχή έχει ανάψει για τα καλά. Ήδη οι ναύλοι για μεταφορές από την Ασία προς την Ανατολική Μεσόγειο έχουν εκτιναχθεί, μεγάλες εταιρείες διακόπτουν για λόγους ασφαλείας το μεταφορικό έργο και αναζητούν εναλλακτικές ναυτιλιακές οδούς και ο εφιάλτης που είχε χτυπήσει τις παγκόσμιες μεταφορές αρχικά με το lockdown του κορωνοϊού και στη συνέχεια με τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία ξαναζωντανεύει.
*Βλέπω στο χρηματιστηριακό ταμπλό το «ξυλοφόρτωμα» που πέφτει σε κάτι (ανυπόληπτες) εισηγμένες εταιρείες, με ζημιές, χρέη και μάνατζερ που αμφιβάλλω αν ξέρουν πού είναι το γραφείο τους, και πραγματικά θλίβομαι για το πόσοι μικροεπενδυτές με ροπή στον «τζόγο» θα περάσουν μαύρα Χριστούγεννα. Αυτά παθαίνεις αν βλέπεις όνειρα ότι τα «λόμπι» που ξύπνησαν λίγο πριν από τα Χριστούγεννα δεν είναι «καλικάντζαροι» αλλά Αϊ-Βασίληδες…
O… ντετέκτιβ