Διεθνής έρευνα, η οποία είδε το φως της δημοσιότητας, αποκαλύπτει ότι οι οδηγοί άνω των 65 ετών που εμφανίζουν κατάθλιψη είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν ατυχήματα, καθώς εμφανίζουν μειωμένο χρόνο αντίδρασης και απόσπαση προσοχής. Μολονότι εύλογο το πόρισμα της έρευνας, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση που επικρατεί και στους ελληνικούς δρόμους. Συγκριτικά με τους νεαρότερους οδηγούς (ηλικίας 25-64 ετών), οι μεγαλύτεροι έτσι κι αλλιώς είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν τροχαίο, ωστόσο η κατάθλιψη επιβαρύνει την (κακή) οδηγική συμπεριφορά τους, όπως συμπεραίνει η μελέτη που δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «JAMA Network Open».
Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, που ανέδειξε τη συνάρτηση της κατάθλιψης και των επικίνδυνων οδηγικών συμπεριφορών στους ηλικιωμένους, ο αυξημένος κίνδυνος ατυχήματος από αυτούς έχει αποδοθεί σε διαφορετικούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των ανεπιθύμητων ενεργειών της φαρμακευτικής αγωγής που λαμβάνουν, σε αίτια που έχουν να κάνουν με την άνοια ή με κάποια μορφή κατάθλιψης. Η τελευταία μάλιστα είναι υπεύθυνη για τη μείωση του χρόνου αντίδρασης και της απόσπασης της προσοχής. Η εξασθενημένη γνωστική επεξεργασία ως συνέπεια της κατάθλιψης είναι ενδεχομένως υπεύθυνη για τη χαμηλότερη απόδοση οδήγησης και τα υψηλότερα ποσοστά τροχαίων.
Αυτή η έρευνα, γνωστή ως DRIVES (Driving Real-World In-Vehicle Evaluation System), παρακολούθησε τις οδηγικές συνήθειες 395 ανθρώπων ηλικίας από 65 ετών και άνω, οι 85 από τους οποίους είχαν διαγνωστεί με μείζονα καταθλιπτική διαταραχή (MDD). Χρησιμοποιήθηκαν συσκευές καταγραφής δεδομένων για την ανάλυση της καθημερινής οδήγησης και αποδείχθηκε ότι οι ηλικιωμένοι με MDD παρουσίασαν αυξημένα ποσοστά απότομου φρεναρίσματος, υπερβολικής ταχύτητας και απότομων στροφών σε σχέση με εκείνους χωρίς κατάθλιψη. Οι συμμετέχοντες με MDD είχαν μεγαλύτερη πιθανότητα να οδηγούν σε μεγαλύτερες αποστάσεις από το σπίτι τους, να επισκέπτονται περισσότερους προορισμούς και να παρουσιάζουν πιο ασταθείς οδηγικές συμπεριφορές, κάτι που αυξάνει την έκθεση σε πιθανούς κινδύνους.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το σίγουρο είναι ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί προτιμούν να μετακινούνται με προσωπικό όχημα, ακόμα και όταν υπάρχουν διαθέσιμες επιλογές, ενώ -όπως υπολογίζεται- έως το 2050 το 25% όλων των οδηγών θα είναι άνω των 65 ετών.
Εφημερίδα Απογευματινή