Σε νέες προσλήψεις συνοριοφυλάκων οι οποίοι θα διατεθούν για τις αυξημένες ανάγκες των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, προχωρά σύντομα το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες της «Απογευματινής». Επιπλέον, η κυβέρνηση σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προτίθεται να προχωρήσει σε περαιτέρω επέκταση του «φράχτη του Έβρου» ώστε να μειωθούν ακόμη περισσότερο οι ροές των μεταναστών.
Οι εργασίες κατασκευής του τελευταίου τμήματος του φράχτη κατά μήκος του ποταμού Έβρου βαίνουν προς το τελικό στάδιο, ενώ μάλιστα, πριν από λίγες μόλις ημέρες, δημοσιεύθηκε στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως» ειδοποίηση του υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για την παρακατάθεση δικαστικών εξόδων που επιβλήθηκαν και αφορούν στην αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτων προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής. Οι απαλλοτριώσεις, ήταν ένα «αγκάθι», αναφέρουν αξιωματούχοι του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, που καθυστέρησε σημαντικά την ολοκλήρωση αυτού του σοβαρού έργου για την ασφάλεια της πατρίδας μας.
«Αυξημένες περιπολίες»
Ο φετινός χειμώνας ήταν από τους πλέον ήρεμους ως προς τις ροές μεταναστών σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, τονίζει μιλώντας στην «Α» ο γραμματέας Τύπου/Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνοριακών Φυλάκων, Χρυσοβαλάντης Γιαλαμάς. Οι λόγοι είναι οι εξής τρεις: Αυξημένες περιπολίες από συνοριοφύλακες, ο φράχτης και η επιτήρηση των συνόρων από τους Τούρκους στρατιώτες.
«Ο φετινός χειμώνας ήταν πλήρως ελεγχόμενος και οι ροές ήταν σημαντικά μειωμένες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Για να καταλάβετε, πριν από λίγα χρόνια, κάθε εβδομάδα είχαμε 10 δρομολόγια διακινητών. Τώρα έχουμε κατά μέσο όρο 2-3 εβδομαδιαίως. Βέβαια μη νομίζετε πως το πρόβλημα λύθηκε. Υπάρχει ορθότερη φύλαξη τόσο στην 1η γραμμή, κατά μήκος των συνόρων όσο και στη 2η γραμμή, στα οδικά δίκτυα και τις εκτάσεις της ενδοχώρας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γιαλαμάς.
Εκτός όμως από την παρουσία του φράχτη στον Έβρο, όπως τονίζει, «τεράστια διευκόλυνση για τη δουλειά μας, αυτή τη στιγμή, είναι το γεγονός πως η γειτονική χώρα φυλάει τα σύνορά της. Επιτέλους, υπάρχει συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών συνοριοφυλακής και θεωρώ ότι εκεί οφείλεται η μείωση των ροών. Βέβαια, η εικόνα δεν ήταν ίδια το περασμένο καλοκαίρι όπου εκτός από τις τεράστιες πυρκαγιές που έζωσαν τον Έβρο από άκρη σε άκρη, είχαμε κατακόρυφη αύξηση των ροών. Τρέχαμε δηλαδή σε δύο ταυτόχρονα μέτωπα και εκεί τα πράγματα ήταν εξαιρετικά δύσκολα. Έκτοτε, το πρόβλημα μετατοπίστηκε -προσωρινά εκτιμούμε- στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Εκεί, οι ροές είναι αδιάκοπες και οι συνάδελφοι έχουν σοβαρά προβλήματα διαχείρισης της κατάστασης, ακόμη και κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών», ανέφερε μιλώντας στην «Α» ο Χρυσοβαλάντης Γιαλαμάς.
Πρόβλημα
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, σύντομα αναμένεται να υπάρξουν νέες προσλήψεις συνοριοφυλάκων για την κάλυψη 150 θέσεων, οι οποίες αφορούν αποκλειστικά και μόνο νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Ωστόσο, εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα, σύμφωνα με τον γραμματέα Τύπου των Συνοριακών Φυλάκων Έβρου: «Πλέον στον Έβρο είμαστε 650 συνοριοφύλακες, εκ των οποίων όμως οι 250 ανανεώνουν τη σύμβασή τους κάθε έτος. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όσοι προσελήφθησαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια, διότι να σας θυμίσω πως δεν είχαν γίνει προσλήψεις συνοριοφυλάκων την τελευταία 20ετία. Αυτά τα παιδιά ζούνε σε μια ομηρεία, δεν ξέρουν εάν μετά έναν χρόνο θα ανανεωθεί η σύμβασή τους. Το ίδιο ισχύει και για 100 συναδέλφους στη Ροδόπη και 50 συναδέλφους στην Καβάλα. Εμένα προσωπικά με βρίσκει αντίθετο αυτή η διαδικασία. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό πως ένα ποσοστό 5%-10% των νέων συναδέλφων παραιτείται μέσα στην πρώτη διετία εξαιτίας αυτής της ανασφάλειας, διότι πρόκειται για μια δύσκολη δουλειά, επίπονη, που σε θέλει σε ετοιμότητα 365 ημέρες τον χρόνο».
Ολοκλήρωση
Σύντομα ολοκληρώνονται τα 75 χλμ του φράχτη του Έβρου, ωστόσο υπάρχουν αρκετά προβλήματα που πρέπει να λυθούν ώστε να υπάρχει η καλύτερη δυνατή κάλυψη των ελληνικών συνόρων, τονίζουν οι συνοριοφύλακες: «Βλέπουμε και αυτές τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, είχαμε την επιτυχημένη διαχείριση της υβριδικής απειλής του 2020, δεν υπάρχει εφησυχασμός. Χρειάζεται εκσυγχρονισμός του συστήματος επιτήρησης που μας λύνει τα χέρια, χρειαζόμαστε υλικοτεχνικό εξοπλισμό, καινούργια οχήματα κυρίως γιατί η δουλειά μας περιλαμβάνει διαρκή κίνηση σε αγροτοδασικούς δρόμους. Τα οχήματα καταπονούνται μέσα σε ελάχιστο χρόνο, ελπίζω πως το υπουργείο θα βρει λύσεις. Όσον αφορά το επίδομα επικινδυνότητας ύψους 100 ευρώ, είναι μεν μια αύξηση αλλά δεν καλύπτει την επικινδυνότητα, μιας και το πιο σημαντικό όλων είναι να επιστρέφουμε σπίτια μας, στους δικούς μας ανθρώπους, υγιείς», κατέληξε ο Χρυσοβαλάντης Γιαλαμάς.
Εφημερίδα Απογευματινή