Ασφαλής και σύγχρονος σιδηρόδρομος δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, την ανανέωση του γηρασμένου τροχαίου υλικού, την ολοκλήρωση της τηλεδιοίκησης και τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων ασφαλείας στις αφύλακτες διαβάσεις. Τα παραπάνω επισημάνθηκαν κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών – Μέσων Σταθερής Τροχιάς (ΠΟΣ-ΜΣΤ), με θέμα «Ελληνικός Σιδηρόδρομος: Μύθοι και Αλήθειες».
Οι συνδικαλιστές, αναφερόμενοι στα προαπαιτούμενα για την επόμενη ημέρα του σιδηροδρόμου, σχολίασαν με αιχμηρό τρόπο τις επενδύσεις της Hellenic Train, αμφισβητώντας ότι η εταιρεία έχει δαπανήσει τα χρήματα που ισχυρίζεται για την ανάπτυξη του δικτύου.
Σύμφωνα με τα όσα τόνισε ο αναπληρωτής πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Νίκος Αχιλλεόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε και στο μετρό της Αθήνας, «κρίσιμο ζήτημα αποτελεί η έλλειψη προσωπικού και το γηρασμένο τροχαίο υλικό που επιβαρύνεται από την κίνηση», επισημαίνοντας την «επιτακτική ανάγκη για ενίσχυση της φύλαξης».
ΔΕΛΤΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ
Εξάλλου, σύμφωνα με το οργανόγραμμα που ισχύει και ενέκρινε η κυβέρνηση, έπρεπε να εργάζονται 2.098 άτομα (3.500 εργάζονταν το 2010), αλλά εργάζονται μόλις 554 μόνιμοι, 632 με σύμβαση και 123 φύλακες, των οποίων οι συμβάσεις λήγουν στο τέλος Ιουνίου.
Ο ίδιος ανέφερε ότι ο σιδηρόδρομος έχει ενισχυθεί με δελτία παροχής υπηρεσιών, με σταθμάρχες και κλειδούχους στην κυκλοφορία, οι οποίοι είναι πλήρως εκπαιδευμένο προσωπικό, όπως είναι οι μόνιμοι: «Άρα έχει μειωθεί πλέον η ένταση εργασίας του προσωπικού. Δεν έχει φτάσει στα επίπεδα που θα πρέπει να είναι, αλλά σίγουρα δεν είναι στην κατάσταση που ήταν τον Φεβρουάριο του 2023», υπογράμμισε, ενώ αναφορικά με τα φορτία που μεταφέρουν οι αμαξοστοιχίες, οι σιδηροδρομικοί ανέφεραν ότι γνωρίζουν αυτό που δηλώνεται ότι μεταφέρουν και δεν είναι αρμόδιοι να ελέγχουν κατά πόσο είναι αλήθεια αυτό που δηλώνεται. «Αυτό είναι δουλειά των τελωνείων και της Εφορίας», ξεκαθάρισε ο κ. Αχιλλεόπουλος.
Με τη σειρά του, ο γγ της Ομοσπονδίας, Αλέξανδρος Τζαμπαζλής, αναφέρθηκε και στη διοίκηση της Hellenic Train σε σχέση με τις βλάβες που παρουσιάζονται λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας μας, ανέφερε ότι η Hellenic Train έχει κάνει 140 εκατ. ευρώ επενδύσεις και έχει ζημίες 500 εκατ. ευρώ από τότε που ήρθε στην Ελλάδα». Αναφερόμενος στις συνθήκες εργασίας σημείωσε: «Το ανθρώπινο λάθος είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων, η υπερεργασία με την αυξημένη πίεση. Αν με ρωτάτε για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, σας απαντώ ότι εγώ μένω με την οικογένειά μου στη Θεσσαλονίκη και ταξιδεύω κάθε εβδομάδα με το τρένο για την Αθήνα».
ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ
Παράλληλα, ο γγ αναφέρθηκε και στο μείζον ζήτημα των αφύλακτων διαβάσεων, τονίζοντας την ανάγκη να μπουν γρήγορα σύγχρονα συστήματα στις μπάρες, ενώ πρόσθεσε με νόημα ότι και εκεί θα πρέπει να υπάρχει προσωπικό και να μη λειτουργεί με εταιρείες security, καθώς οι εργαζόμενοι των εταιρειών αυτών μετακινούνται συνεχώς, από τα… γήπεδα μέχρι και τα σουπερμάρκετ. Μάλιστα, σχολιάζοντας την πρόσφατη δημόσια παρέμβαση του πρώην προέδρου του ΟΣΕ, Γιάννου Γραμματίδη, ο κ. Τζαμπαζλής είπε πως «ο κ. Γραμματίδης στον ΟΣΕ κατάφερε δύο πράγματα: πρώτον, αύξησε τις αμοιβές στο ΔΣ και δεύτερον, κατάφερε την ίδρυση ΜΚΟ, με σκοπό την αξιοποίηση των τουριστικών ακινήτων», για να συμπληρώσει ότι «αυτός ο άνθρωπος πρότεινε το κλείσιμο της γραμμής στο τμήμα της Θεσσαλίας, γιατί δεν έχει τηλεδιοίκηση. Να μην ξεχνάμε ότι τηλεδιοίκηση δεν έχει και το Λιόσια – Κιάτο».
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Την αναγκαιότητα προσλήψεων τόνισε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Ιωάννης Ντίτσας, καθώς όπως είπε χαρακτηριστικά «λείπει το προσωπικό». Επιπλέον, υποστήριξε ότι ο ΟΣΕ τυγχάνει ελλιπούς χρηματοδότησης, «καθώς από τα 106 εκατ. ευρώ της ετήσιας επιδότησης το 2011, φτάσαμε στα 45 εκατ. ευρώ τα προηγούμενα χρόνια και στα 75 εκατ. ευρώ, μόλις από το 2023 κι έπειτα».
Τέλος, ο πρόεδρος της ΠΟΣ-ΜΣΤ γνωστοποίησε την αποστολή επιστολής στον πρωθυπουργό, Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, στην οποία η Ομοσπονδία ζητά συνάντηση με θέμα την τωρινή κατάσταση και τις προοπτικές του σιδηροδρόμου.
Εφημερίδα Απογευματινή