Νέα σελίδα «ανοίγει» το υπουργείο Παιδείας για τα Πρότυπα Σχολεία. Παράλληλα µε την επέκταση του θεσµού, που
καλλιεργεί την αριστεία σε όλη τη χώρα, προωθεί αλλαγές στο σύστηµα εξετάσεων εισαγωγής. Το νέο σύστηµα προσοµοιάζει µε αυτό των Πανελλαδικών Εξετάσεων, σε ό,τι αφορά το αδιάβλητο του χαρακτήρα και την κεντρική επιλογή των θεµάτων από έµπειρη επιτροπή θεµατοδοτών.
Η αλλαγή του τρόπου των εξετάσεων των υποψηφίων, που ετοιµάζει το υπουργείο σε συνεργασία µε τη ∆ιοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραµατικών Σχολείων (∆ΕΠΠΣ), περιλαµβάνει και αλλαγή στη βαθµολόγηση των υποψηφίων.Στόχος είναι να διασφαλιστεί η ορθότητα των θεµάτων και να µη γίνονται αστοχίες, καθώς τα θέµατα θα έχουν λυθεί δοκιµαστικά από πριν από λύτες µε υψηλή πιστοποίηση, ώστε να µη δίνονται στους υποψήφιους εξεζητηµένα θέµατα αλλά διαβαθµισµένης δυσκολίας, ενώ προκρίνεται και η ανανέωση των εκπαιδευτικών που κάνουν την επιλογή.
Στο πλαίσιο της επιδιωκόµενης αναβάθµισης ξεκινά από τα Πρότυπα Σχολεία η εισαγωγή του ∆ιεθνούς Απολυτηρίου (Ι.Β.). Και όπως έχει δηλώσει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, «το ∆ιεθνές Απολυτήριο είναι ένα πρόγραµµα σπουδών που εστιάζει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και των δεξιοτήτων ανάλυσης και επίλυσης προβληµάτων. Στην Ελλάδα ισχύει εδώ και τριάντα χρόνια, καθώς νοµοθετήθηκε ήδη από το 1995, ωστόσο µέχρι στιγµής αξιοποιείται µόνο από ιδιωτικά σχολεία. Εµείς αυτό που ερχόµαστε να κάνουµε είναι να δώσουµε αυτή τη δυνατότητα εντελώς δωρεάν και σε παιδιά που φοιτούν στο δηµόσιο σύστηµα εκπαίδευσης, ξεκινώντας τον Σεπτέµβριο του 2026 µε Πρότυπα και Πειραµατικά Σχολεία και µε την προοπτική να διευρύνουµε περαιτέρω τη δυνατότητα αυτή σε ολοένα και περισσότερα σχολεία».
∆εκατρία Αθλητικά
Επίσης, εκτός από τα ∆ηµόσια Ωνάσεια Σχολεία, ιδρύονται Αθλητικά Σχολεία µε στόχο την κάλυψη των εκπαιδευτικών και αθλητικών αναγκών ταλαντούχων µαθητών-αθλητών, συµπεριλαµβανοµένων και εκείνων µε αναπηρία. Από τη σχολική χρονιά 2026-2027 πρόκειται να λειτουργήσουν δύο Αθλητικά Σχολεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη µε πρόβλεψη να υπάρξει πανελλαδική κάλυψη τα επόµενα χρόνια. Στόχος είναι η δηµιουργία δεκατριών Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων, ένα σε κάθε περιφέρεια, για µαθητές µε υψηλές αθλητικές επιδόσεις, αρτιµελείς ή µε αναπηρίες. Για τους µαθητές-αθλητές θα υπάρχει µάλιστα και πρόβλεψη εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στις περιόδους αναγκαστικής απουσίας τους για προετοιµασία ή συµµετοχή σε αγώνες.
∆εν είναι τυχαία η υψηλή ζήτηση για µία θέση στα Πρότυπα Σχολεία και η «µάχη» που δίνουν κάθε χρόνο χιλιάδες υποψήφιοι, καθώς, σύµφωνα µε τα στοιχεία, το ποσοστό επιτυχίας για τα Πανεπιστήµια είναι 81%. Εξάλλου, έξι από τα δέκα πρώτα σχολεία στις υψηλότερες επιδόσεις στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι Πρότυπα.
Περιζήτητα
Για τον λόγο αυτό τα τελευταία χρόνια οι θέσεις στα Πρότυπα Σχολεία είναι περιζήτητες και είναι χαρακτηριστικό ότι οι αιτήσεις πέρυσι ανήλθαν σε 9.454 για 1.794 θέσεις. Οι εξετάσεις για τα Πρότυπα Σχολεία έχουν αποκτήσει σηµαντικές διαστάσεις και εκτός από τον αριθµό-ρεκόρ των υποψηφίων υπάρχει και µεγάλος ανταγωνισµός γονέων, αλλά και φροντιστηρίων, που προετοιµάζουν πλέον εντατικά τους υποψήφιους γι’ αυτή την πρώτη µεγάλη «µάχη» της ζωής τους. Ενδεικτικό του κλίµατος που επικρατεί είναι ότι αστοχίες της Επιτροπής που εµφανίστηκαν στα
θέµατα των περσινών εξετάσεων οδήγησαν σε έντονες διαµαρτυρίες γονέων.
Κάθε χρόνο πάντως αυξάνεται όχι µόνο ο αριθµός των µαθητών που συµµετέχουν στην εξεταστική διαδικασία, διεκδικώντας µία από τις προσφερόµενες θέσεις, αλλά και ο αριθµός των σχολείων, καθώς τη σχολική χρονιά 2022-23 τα Πρότυπα ήταν 120, ενώ τη φετινή σχολική χρονιά λειτουργούν144 Πρότυπα Γυµνάσια και Λύκεια.
Οι υποψήφιοι πρέπει να υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση συνοδευόµενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά σε ειδική
πλατφόρµα στις αρχές Μαρτίου, ενώ οι εξετάσεις θα διενεργηθούν στις 3 Μαΐου. Στις φετινές εξετάσεις οι µαθητές θα αξιολογηθούν σε δεξιότητες που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους, στο ∆ηµοτικό Σχολείο και στο Γυµνάσιο κατά περίπτωση, σχετικές µε την κατανόηση κειµένων της ελληνικής γλώσσας και των µαθηµατικών εννοιών. Αντικείµενο της γραπτής δοκιµασίας είναι στοιχεία τα οποία οι µαθητές ήδη έχουν επεξεργαστεί και γνωρίζουν από τη φοίτησή τους στο ∆ηµοτικό και στο Γυµνάσιο, ανάλογα µε την ηλικία τους. ∆εν ορίζονται συγκεκριµένες σελίδες εξεταστέας ύλης στα σχολικά εγχειρίδια, καθώς δεν ελέγχονται γνώσεις, οι οποίες βασίζονται στην αποστήθιση. Οι µαθητές δεν απαιτείται να µελετήσουν πρόσθετη ύλη για να προετοιµαστούν για τη συµµετοχή τους στηνεξέταση.
Θέµατα – βαθµολογία
Οι µαθητές εξετάζονται στο πλαίσιο µιας ενιαίας δοκιµασίας, διάρκειας 150 λεπτών για την Α’ Γυµνασίου και 3 ωρών για την Α’ Λυκείου. Τα θέµατα των εξεταζόµενων γνωστικών πεδίων τίθενται υπό τη µορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου-πολλαπλής επιλογής, οι οποίες συνοδεύονται από σχετικό βοηθητικό υλικό, ιδίως κείµενα και ασκήσεις, προκειµένου να χρησιµοποιηθούν από τους υποψήφιους για να απαντήσουν.
Οι ερωτήσεις σε κάθε γνωστικό πεδίο είναι 20. Οι 10 ερωτήσεις έχουν 4 πιθανές απαντήσεις µε µια ορθή απάντηση, η
οποία βαθµολογείται µε 2, και οι άλλες 10 ερωτήσεις έχουν 5 πιθανές απαντήσεις, µε µια ορθή απάντηση, η οποία βαθµολογείται µε 3.
Η επιλογή της απάντησης ανά ερώτηση σηµειώνεται από τον υποψήφιο µαθητή σε ειδικό απαντητικό φύλλο, το οποίο βαθµολογείται εντός κλίµακας βαθµολόγησης από 0 έως 100 βαθµολογικές µονάδες, µε άριστα το 100, ενώ δεν προβλέπεται διαδικασία αναβαθµολόγησης.
Κυριακάτικη Απογευματινή