Το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας τίθεται σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την προσαρμογή στις σύγχρονες ανάγκες κινητικότητας και ψηφιοποίησης. Ο βασικός στόχος του νέου πλαισίου είναι η συμμόρφωση των οδηγών μέσω δίκαιων ποινών που αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα κάθε παράβασης, ενώ παράλληλα επιδιώκεται η διευκόλυνση της διαδικασίας πληρωμής των προστίμων και η αυστηροποίηση των ποινών για συχνές παραβάσεις.
ΚΟΚ: Ποιές αλλαγές θα περιλαμβάνει
Σημαντικά σημεία του σχεδίου περιλαμβάνουν:
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων: Οι παραβάσεις κατηγοριοποιούνται σε σοβαρές (όπως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ) και λιγότερο επικίνδυνες (π.χ. παράνομη στάθμευση και έλλειψη εγγράφων). Οι σοβαρές παραβάσεις θα αντιμετωπίζονται με αυστηρότερες ποινές.
- Αναλογικότητα ποινών: Οι ποινές είναι αναλογικές με τη σοβαρότητα της παράβασης και δεν επηρεάζουν το όχημα, παρά μόνο τον οδηγό (χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση άδειας οδήγησης κ.λπ.).
- Μείωση της ανώτατης ταχύτητας: Στις κατοικημένες περιοχές, το όριο ταχύτητας μειώνεται από τα 50 χλμ./ώρα στα 30 χλμ./ώρα για την προστασία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, μοτοσικλέτες κ.λπ.).
- Προστασία ευάλωτων χρηστών της οδού: Ενισχύεται η ασφάλεια πεζών και άλλων ευάλωτων χρηστών μέσω ειδικών ρυθμίσεων και επιβολής διοικητικών μέτρων για αντικοινωνικές συμπεριφορές.
- Ηλεκτρονικά μέσα και τεχνολογία: Προβλέπεται η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για την καταγραφή παραβάσεων, όπως κάμερες στα λεωφορεία, με στόχο την καλύτερη παρακολούθηση και επιβολή των κανόνων.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει τρεις εβδομάδες, και η τελική μορφή του νέου πλαισίου αναμένεται να ενισχύσει την οδική ασφάλεια, ενώ παράλληλα προσαρμόζεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της κινητικότητας.