Πλούσια η ατζέντα της Παιδείας για το 2025

Διεθνές Απολυτήριο στα Πρότυπα Σχολεία και η ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστημίων οι βασικές προτεραιότητες του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη για τη νέα χρονιά
15:31 - 29 Δεκεμβρίου 2024

Η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (I.B.), ξεκινώντας από τα Πρότυπα Σχολεία, και η ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστημίων αποτελούν βασικές προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για το 2025. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται ενίσχυση της εξωστρέφειας και διεθνοποίηση των ελληνικών ΑΕΙ, καθώς επίσης διασύνδεση των προγραμμάτων σπουδών των Πανεπιστημίων µε τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Στην Εκπαίδευση θα διδάσκεται ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός µε τη χρήση τεχνικών μηχανικής μάθησης. Καθιερώνεται επίσης το Ψηφιακό Σχολείο µε ψηφιακούς πίνακες σε όλα τα σχολεία, αλλάζουν τα σχολικά βιβλία και εισάγονται νέα κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικών, ενώ λαμβάνονται μέτρα για τη βελτίωση των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών στην Pisa.

Μια πρόγευση όλων των μεγάλων και μικρών αλλαγών που προγραμματίζονται στην Παιδεία για το νέο έτος έδωσε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, στην τελευταία συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου για το 2024, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, παρουσιάζοντας τις δύο νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Παιδείας που αφορούν την ίδρυση και λειτουργία των ∆ηµόσιων Ωνάσειων Σχολείων και την ενδυνάμωση της σχολικής µονάδας και εισαγωγή καινοτοµιών στην Εκπαίδευση.

Προκλήσεις

Ειδικότερα, όπως ανέφερε σε ανάρτησή του ο υπουργός Κ. Πιερρακάκης, το πρώτο νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση 22 Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, µέσω της συνολικής αναβάθμισης 11 υφιστάμενων Γυμνασίων και 11 Λυκείων σε περιοχές µε κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις. Με το δεύτερο νομοσχέδιο, όπως ο ίδιος σημείωσε, ενισχύεται η αυτονομία της σχολικής μονάδας σε όλα τα σχολεία, µέσω της ενδυνάμωσης των διευθυντών και της αύξησης της λογοδοσίας, ενώ ιδρύονται δύο Αθλητικά Σχολεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, µε προοπτική επέκτασης του θεσμού σε όλη τη χώρα.

Θεσπίζεται επίσης το πρόγραμμα «Ανοιχτό Σχολείο», δίνοντας μέσα από τα σχολεία που θα συμμετέχουν σε κάθε δήμο ένα πλήρες και δομημένο πλαίσιο δραστηριοτήτων για αθλητικές δραστηριότητες, ελεύθερο παιχνίδι, λέσχες ανάγνωσης, διαλέξεις και σχολές γονέων.

Εισάγεται εξάλλου το ∆ιεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate – Ι.Β.) στα Πρότυπα και τα Πειραματικά Λύκεια, καθιερώνεται η ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής κοινότητας και εισάγονται ξεκάθαροι κανόνες λειτουργίας για τα Κέντρα Μελέτης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Θα δημιουργηθούν δύο μητρώα: το ένα για τους ιδιοκτήτες των Κέντρων Μελέτης και το άλλο για τους εκπαιδευτικούς που θα διδάσκουν σε αυτά. Η κτιριακή άδεια λειτουργίας θα χορηγείται από τον Εθνικό Οργανισµό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), ενώ στα Κέντρα Μελέτης θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί που θα είναι ενταγμένοι στο υπό δημιουργία µητρώο. Για τα ήδη λειτουργούντα Κέντρα Μελέτης, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόμου, θα δοθεί χρόνος για να προσαρμοστούν στις νέες προϋποθέσεις. Επίσης, θα ενισχυθεί ο ρόλος του διευθυντή του σχολείου στη λήψη αποφάσεων για συγκεκριμένες κατηγορίες ζητημάτων.

Μεταρρυθµίσεις

Αναλυτικά, σύμφωνα µε την κωδικοποίηση που έχει γίνει στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας για το 2025, προβλέπονται οι ακόλουθες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο σύνολο της εκπαίδευσης:

  • Θεσμοθέτηση και λειτουργία I.B. στα Πρότυπα Σχολεία.
  • Αναδιάρθρωση χάρτη Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
  • Ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστημίων.
  • Ενίσχυση της εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ελληνικών ΑΕΙ.
  • Επισκέπτες-καθηγητές.
  • Βιομηχανικά διδακτορικά .
  • ∆ιασύνδεση των προγραµµάτων σπουδών των ελληνικών ΑΕΙ µε τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
  • Πανεπιστήμια αριστείας.
  • Αναβάθµιση καλλιτεχνικής εκπαίδευσης – Ιδρυση και λειτουργία Ιδρύµατος Παραστατικών Τεχνών.
  • Σχολικός επαγγελµατικός προσανατολισµός µε τη χρήση τεχνικών µηχανικής µάθησης.
  • Εκπαιδευτικός χάρτης (διαχείριση σχολικών υποδοµών και ανθρώπινου δυναµικού).
  • Ψηφιακό Σχολείο – ψηφιακοί πίνακες σε όλα τα σχολεία.
  • Θεσµοθέτηση ανοιχτού σχολείου.
  • Νέα κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικών.
  • Νέα σχολικά βιβλία.
  • Βελτίωση των επιδόσεων των µαθητών στην Pisa.
  • Αυτόνοµες τάξεις Γυµνασίου.
  • Βελτίωση της περιβαλλοντικής και µαθησιακής προσβασιµότητας στις σχολικές µονάδες.
  • ∆ηµιουργία θεσµικού πλαισίου για τα Κέντρα Μελέτης.
  • Εκπαιδευτές κινητικότητας, προσανατολισµού και δεξιοτήτων καθηµερινής διαβίωσης για τα άτοµα µε οπτική αναπηρία (ανάπτυξη και πιστοποίηση επαγγελµατικού περιγράµµατος, θέσπιση πλαισίου κατάρτισης).
  • Ενίσχυση δικτύου Πρότυπων Σχολείων µε την ίδρυση 22 Ωνασείων Σχολείων.
  • Μελέτη καταγραφής και αντιµετώπισης προβληµάτων σε σχολικά κτίρια (πρόγραµµα «Μαριέττα Γιαννάκου»).
  • Χρηµατοοικονοµικός εγγραµµατισµός παιδιών.
  • ∆ιαµόρφωση Εθνικού Πλαισίου Επαγγελµατικής Ανάπτυξης των Εκπαιδευτικών.
  • Ενιαίος τρόπος λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ., σύµφωνα µε το µοντέλο των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ.
  • Ενίσχυση του θεσµού του ψυχολόγου και του κοινωνικού λειτουργού .
  • Ενίσχυση του ολοήµερου σχολείου.
  • Επανασχεδιασµό αξιολόγησης δοµών και εκπαιδευτικών.
  • Επιλογή στελεχών διοίκησης εκπαίδευσης.
  • Επέκταση και ενίσχυση του ∆ικτύου των Πρότυπων και Πειραµατικών Σχολείων (ΠΠΣ).
  • Μέτρα για την καταπολέµηση του bullying.
  • Νέο πλαίσιο για τη συµπεριληπτική εκπαίδευση και ανασχεδιασµός λειτουργίας των ΚΕ∆ΑΣΥ.
  • Nέες Φοιτητικές Εστίες (∆υτική Αττική ,
  • ∆υτική Μακεδονία, Κρήτη, Θεσσαλία, ∆ηµοκρίτειο).
  • Προµήθεια εργαστηριακού εξοπλισµού για τα Εργαστηριακά Κέντρα.
  • Συµπράξεις ερευνητικής αριστείας.

Κυριακάτικη Απογευματινή