Γιατί «εγκλωβίστηκαν» δεκάδες οχήματα σε Αράχωβα, Καλάβρυτα και Περτούλι – Τι συνέβη με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Πώς επηρεάζονται οι μπαταρίες από τις χαμηλές θερμοκρασίες - Τι λένε οι κατασκευαστές
12:03 - 27 Δεκεμβρίου 2024

Δεκάδες οδηγοί, έκαναν Χριστούγεννα εγκλωβισμένοι μέσα στα χιόνια, σε δημοφιλείς προορισμούς.

Το σκηνικό με ουρές χιλιομέτρων ξεκίνησε από την Αράχωβα και επαναλήφθηκε στο  Περτούλι και στη θέση Κρεββάτια στον Όλυμπο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ουρές χιλιομέτρων στην Αράχωβα: Εκατοντάδες επισκέπτες, χωρίς αλυσίδες, κόλλησαν στο χιόνι – Δείτε εικόνες

Αναζητώντας τα αίτια για το μεγάλο μποτιλιάρισμα μέσα στα χιόνια προέκυψε αρχικά ότι πολλοί οδηγοί αποφάσισαν να μην βάλουν αντιολισθητικές αλυσίδες στα οχήματά τους, ενώ πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανάμεσα στα μποτιλιαρισμένα έμειναν από μπαταρία!

Στο Περτούλι τη δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων σχηματίστηκε ουρά 15 χλμ… Το πρόβλημα ξεκίνησε όταν τρία αυτοκίνητα παρουσίασαν βλάβη στο στενό πέρασμα μετά την Ελάτη και ακινητοποιήθηκαν.

Η κατάσταση χειροτέρεψε, όταν οι οδηγοί σταματούσαν για να βάλουν αλυσίδες, ενώ υπήρχαν οδηγοί που δεν είχαν μαζί τους ή δεν ήξεραν πώς να βάλουν τις αλυσίδες. Σύμφωνα με το trikalavoice.gr, στην τεράστια ουρά κόλλησε και το εκχιονιστικό με αποτέλεσμα ο δρόμος να γεμίσει χιόνια και το μποτιλιάρισμα έφτασε τα 15 χλμ.

Στον Όλυμπο οι οδηγοί δεν υπολόγισαν τις χιονοκαταιγίδες και έτσι τουλάχιστον πέντε αυτοκίνητα έμειναν εγκλωβισμένα στη θέση Κρεβάτια, με απαραίτητη την επέμβαση του τμήματος Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Διόν Ολύμπου για να απεγκλωβιστούν.

araxova kinisi mpotiliarisma oximata

Αράχωβα: Γιατί τα ηλεκτρικά οχήματα έμειναν από μπαταρία

Στην περίπτωση της Αράχωβας, η Ελληνική Αστυνομία ανακοίνωσε πως αιτία ήταν τα ηλεκτρικά οχήματα που έμεναν από μπαταρία.

Η ραγδαία αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, η έλλειψη επαρκών υποδομών φόρτισης και η τεχνολογική ανεπάρκεια, ειδικά σε απαιτητικές καιρικές συνθήκες, φαίνεται να δημιούργησε τεράστιο πρόβλημα.

Το χάος που δημιουργήθηκε στον Παρνασσό την ημέρα των Χριστουγέννων αποτέλεσε μια σοβαρή δοκιμασία για την τεχνολογία και την υποδομή του κλάδου, αλλά και μια υπενθύμιση ότι η αγορά παραμένει απροετοίμαστη για ακραίες καταστάσεις. Η επιστροφή των εκδρομέων από το χιονοδρομικό κέντρο εξελίχθηκε σε μεγάλη δοκιμασία, καθώς οι χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούσαν επηρέασαν τη λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων.

Η αιτία της ακινητοποίησης εντοπίζεται στη μειωμένη απόδοση των μπαταριών σε ψύχος, που οδήγησε σε μείωση της αυτονομίας των οχημάτων έως και κατά 50%. Ως εκ τούτου, πολλοί οδηγοί έμειναν εκτεθειμένοι στους δρόμους, επιδεινώνοντας την ήδη επιβαρυμένη κυκλοφορία.

Οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν την ικανότητα των μπαταριών λιθίου να διατηρούν την απαιτούμενη φόρτιση και αυτονομία. Στην Αράχωβα, οι μπαταρίες αρκετών οχημάτων παρουσίασαν μείωση αυτονομίας έως και 50%, καθιστώντας αδύνατη τη μετακίνηση. Παράλληλα, η έλλειψη επαρκών σταθμών φόρτισης στην περιοχή επιδείνωσε την κατάσταση. Έτσι, οδηγοί που δεν είχαν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν εγκαίρως έναν σταθμό φόρτισης, βρέθηκαν αντιμέτωποι με την ακινητοποίηση των οχημάτων τους, γεγονός που προκάλεσε σοβαρή κυκλοφοριακή συμφόρηση σε μια τουριστική περιοχή με υψηλές απαιτήσεις.

Πώς επηρεάζονται οι μπαταρίες από τις χαμηλές θερμοκρασίες

Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων λειτουργούν ιδανικά σε θερμοκρασίες μεταξύ 15 και 25 βαθμών Κελσίου. Όταν η θερμοκρασία πέφτει, η απόδοσή τους μειώνεται λόγω της επιβράδυνσης της ηλεκτροχημικής διαδικασίας, καθώς το ηλεκτρολυτικό υγρό γίνεται πιο παχύρρευστο. Αυτό περιορίζει τη ροή της ηλεκτρικής ενέργειας, επηρεάζοντας την αυτονομία του οχήματος.

Μελέτη του Idaho National Laboratory αναφέρει ότι στους 0 βαθμούς Κελσίου μια μπαταρία EV απορροφά 36% λιγότερη ενέργεια κατά τη φόρτιση, σε σύγκριση με τις ίδιες συνθήκες στους 25 βαθμούς. Επιπλέον, σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα βενζίνης, τα οποία χρησιμοποιούν τη θερμότητα του κινητήρα, τα EV αντλούν ενέργεια από την μπαταρία για τη θέρμανση της καμπίνας, επιβαρύνοντας περαιτέρω την αυτονομία.

Η πιο συνηθισμένη συνέπεια είναι η σημαντική μείωση της αυτονομίας, η οποία μπορεί να φτάσει το 10-20% σε θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν και έως 50% σε ακραίες συνθήκες. Οι παράγοντες που επηρεάζουν την απώλεια αυτονομίας περιλαμβάνουν τον τρόπο με τον οποίο τα ηλεκτρικά διαχειρίζονται την θερμοκρασία της μπαταρίας, ανακυκλώνουν την απορριπτόμενη θερμότητα και ελαχιστοποιούν την απώλεια ενέργειας. Επιπροσθέτως, η φόρτιση διαρκεί περισσότερο, καθώς η μπαταρία δεν μπορεί να δεχθεί τον ίδιο ρυθμό φόρτισης.

Οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν και την αναγεννητική πέδηση, που γίνεται λιγότερο αποδοτική λόγω της μειωμένης ικανότητας των ψυχρών μπαταριών να αποθηκεύσουν ενέργεια.

Η αυτονομία μειώνεται περισσότερο λόγω της αυξημένης χρήσης φώτων, φρένων και υαλοκαθαριστήρων, που απαιτεί περισσότερη ενέργεια. Οι χαμηλές θερμοκρασίες μπορούν να εμποδίσουν τις αντιδράσεις των υλικών της μπαταρίας, μειώνοντας την απελευθέρωση ενέργειας.

Τέλος, η θέρμανση της καμπίνας καταναλώνει ενέργεια της μπαταρίας, μειώνοντας περαιτέρω την αυτονομία. Ορισμένα EV χρησιμοποιούν αντλίες θερμότητας για την ανακύκλωση της θερμότητας από την μπαταρία και τους κινητήρες, βελτιώνοντας την απόδοση.

Τι λένε οι κατασκευαστές

Τις προκλήσεις που φέρνουν οι χαμηλές θερμοκρασίες αναγνωρίζουν οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και επενδύουν στην ανάπτυξη τεχνολογιών για την ενίσχυση της απόδοσης των οχημάτων τους σε ακραίες συνθήκες.

Μια από τις βασικές λύσεις που εφαρμόζονται είναι οι αντλίες θερμότητας, οι οποίες παρέχουν αποδοτικότερη θέρμανση της καμπίνας αξιοποιώντας ακόμη και τον ψυχρό αέρα, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας από την μπαταρία. Παράλληλα, ειδικά συστήματα διαχείρισης θερμοκρασίας μπαταρίας έχουν σχεδιαστεί για να θερμαίνουν τη μπαταρία σε ψύχος, διασφαλίζοντας την αποδοτικότερη λειτουργία της και επιταχύνοντας τη διαδικασία φόρτισης. Η βελτίωση της τεχνολογίας των μπαταριών, με στόχο την ανάπτυξη νέων τύπων που θα αντέχουν καλύτερα στις χαμηλές θερμοκρασίες. Η εύρεση ενός πιο αποτελεσματικού ηλεκτρολύτη, ο οποίος να διατηρεί την απόδοσή του σε ψυχρές συνθήκες, παραμένει μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις για τους επιστήμονες.

Αν και οι προτεινόμενες λύσεις είναι πολλά υποσχόμενες, ωστόσο η ενσωμάτωσή τους στη μαζική παραγωγή απαιτεί χρόνο, καθώς πρέπει να εξισορροπηθούν ζητήματα κόστους, αξιοπιστίας και εφαρμοσιμότητας. Μέχρι τότε, οι προσπάθειες επικεντρώνονται στη βελτιστοποίηση των υφιστάμενων τεχνολογιών και στη σταδιακή εισαγωγή καινοτομιών που θα διασφαλίσουν την απόδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακόμη και στις πιο δύσκολες κλιματικές συνθήκες.

Το περιστατικό στην Αράχωβα δεν αποκάλυψε μόνο τις αδυναμίες της τεχνολογίας, αλλά και τις ανεπάρκειες στις υποδομές και την ενημέρωση των καταναλωτών. Πολλοί οδηγοί δεν ήταν προετοιμασμένοι για τις ιδιαιτερότητες των ηλεκτρικών οχημάτων σε ακραίες καιρικές συνθήκες, γεγονός που υπογραμμίζει την ανάγκη για καλύτερη εκπαίδευση και πληροφόρηση των χρηστών.

Στα ανωτέρω προστίθεται και η απουσία επαρκούς δικτύου φόρτισης σε τουριστικές περιοχές, όπως η Αράχωβα, που αναδεικνύει την ανάγκη για στοχευμένες επενδύσεις στις υποδομές. Ζωτικής σημασίας είναι και η διατήρηση των σταθμών φόρτισης σε καλή κατάσταση, ιδίως κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Η έλλειψη συντήρησης μπορεί να οδηγήσει σε βλάβες και μεγάλες αναμονές, επιδεινώνοντας τα προβλήματα των οδηγών ηλεκτρικών οχημάτων.