Μέσω του διαδικτύου ενημερώνονται και ψωνίζουν οι Έλληνες

Ανάγνωση ειδήσεων και συναλλαγές με το Δημόσιο οι κορυφαίες προτιμήσεις για 9 στα 10 νοικοκυριά το 2024
11:42 - 10 Δεκεμβρίου 2024

Το ίντερνετ έχει μπει για τα καλά στα ελληνικά σπίτια και -όπως φαίνεται- έχει εξελιχθεί σε είδος… πρώτης ανάγκης, καθώς σχεδόν 9 στα 10 νοικοκυριά έχουν πρόσβαση σε αυτό. Τα μέλη των οικογενειών αναζητούν κυρίως πληροφορίες για προϊόντα προκειμένου να κάνουν διαδικτυακές αγορές, διαβάζουν ειδήσεις σε ιστοσελίδες και κάνουν ηλεκτρονικά αιτήσεις για να λάβουν επίσημα έγγραφα.

Από την Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από Νοικοκυριά και Άτομα της ΕΛΣΤΑΤ (κατά την οποία ερευνήθηκαν 3.585 ιδιωτικά νοικοκυριά και ισάριθμα μέλη αυτών σε όλη τη χώρα) προέκυψε ότι ένα ποσοστό 86,3% του πληθυσμού, ηλικίας από 16 έως 74 ετών, έκανε χρήση του διαδικτύου το πρώτο τρίμηνο του 2024, καταγράφοντας αύξηση 1,3 ποσοστιαίας μονάδας σε σύγκριση με το 2023 και 23,1 μονάδων σε σχέση με το 2014. Κυριότερες δραστηριότητες είναι η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (92%) και η online ανάγνωση ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφημερίδες και περιοδικά (88,4%).

Το 62,8% του πληθυσμού πραγματοποίησε το πρώτο τρίμηνο του 2024 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών. Σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό το 2023 (55,3%) καταγράφεται αύξηση 7,5 ποσοστιαίων μονάδων, ενώ είναι υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με το 2014 (29,5%)!

Ποιά είναι τα ποσοστά ανά κατηγορία που ψωνίζουν οι Έλληνες

Ένα ποσοστό 75,6% αγόρασε ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ, 63,9% πήρε φαγητό από delivery, 36,6% αγόρασε φάρμακα ή συμπληρώματα διατροφής, 28,2% των ατόμων τρόφιμα ή ποτά από σουπερμάρκετ, 27,6% των ατόμων πήρε καλλυντικά, προϊόντα ομορφιάς ή υγείας και 23,4% αγόρασε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, tablets, κινητά και αξεσουάρ αυτών.

Όσον αφορά προϊόντα που αγοράζονται σε ψηφιακή μορφή, 46,5% αγόρασε ταινίες, σειρές ή αθλητικά γεγονότα ως υπηρεσία μετάδοσης (streaming) από Nova, Netflix, Amazon κ.λπ. Ποσοστό 23,4% αγόρασε μουσική, 10,7% ηλεκτρονικά βιβλία (e-books ή ακουστικά βιβλία), 10,1% αγόρασε παιχνίδια για κινητό, tablet, κονσόλα παιχνιδιών και 6,5% αγόρασε λογισμικό για ηλεκτρονικό υπολογιστή ή άλλες συσκευές.

Σχετικά με τις υπηρεσίες που εξοφλούνται διαδικτυακά, ποσοστό 49,3% αγόρασε συνδρομή στο διαδίκτυο ή σύνδεση κινητής τηλεφωνίας, 43,9% αγόρασε κατάλυμα από ξενοδοχεία ή ταξιδιωτικά πρακτορεία, 42,9% πήρε εισιτήρια για πολιτιστικά / αθλητικά γεγονότα ή κινηματογράφο, θέατρο και συναυλίες, 40,8% των ατόμων αγόρασε υπηρεσίες μετακίνησης στα μέσα μαζικής μεταφοράς και ταξί, το 24,6% αγόρασε συνδρομές σε επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και 15,4% πήρε ασφαλιστήριο συμβόλαιο.

Ποιά είναι τα επίσημα έγγραφα

Κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2023-Μαρτίου 2024 σημειώνεται ότι 42,7% των πολιτών υπέβαλε ηλεκτρονικά αίτηση για να λάβει επίσημο έγγραφο ή πιστοποιητικό (π.χ. γέννησης, γάμου, συμφώνου συμβίωσης, διαζυγίου, ληξιαρχική πράξη θανάτου κ.λπ.), 29,1% υπέβαλε ηλεκτρονικά αίτηση για επιδόματα (στέγασης, θέρμανσης, ανέργων, παιδιού κ.λπ.) και απονομή σύνταξης και 2,2% υπέβαλε ηλεκτρονικά άλλη αίτηση παραπόνου, ένσταση, καταγγελία, όπως για παράδειγμα στον Συνήγορο του Πολίτη ή στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ή έκανε δήλωση κλοπής στην Αστυνομία.

Ταυτόχρονα με την έρευνα συλλέγονται και πληροφορίες σχετικά με την υιοθέτηση από τους πολίτες «πράσινων» συνηθειών στην καθημερινότητα. Συγκεκριμένα, καταγράφεται η πρακτική που ακολουθείται όταν κάποιος θελήσει να αντικαταστήσει ή να αποσύρει μια συσκευή που δεν χρησιμοποιεί πλέον: το 29,3% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το α΄ τρίμηνο του 2024 άφησε το κινητό ή το smartphone του στους ειδικούς χώρους ανακύκλωσης, το 35,3% το laptop ή το tablet και το 45,6% τον επιτραπέζιο ηλεκτρονικό υπολογιστή.