«Αδιάβαστοι στην πληροφορική, ξεφτέρια στη συνδυαστική σκέψη ψηφιακά οι Έλληνες μαθητές

18:09 - 13 Νοέμβριος 2024

Μετεξεταστέοι μένουν οι Έλληνες μαθητές στην Πληροφορική και τους υπολογιστές. Η Ελλάδα λαμβάνει χαμηλή βαθμολογία (460 μονάδες) και απέχει 16 μονάδες από τον μέσο όρο (476), κατατασσόμενη στην 23η θέση ανάμεσα στις 31 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα. Ίδιο αριθμό μονάδων με την Ελλάδα συγκέντρωσε η Κύπρος. Υψηλότερο επίπεδο εγγραμματισμού έχουν οι Νότια Κορέα, Τσεχία, Δανία, Ταϊβάν, Πορτογαλία, Λετονία, Φινλανδία, Αυστρία, Ουγγαρία και το Βέλγιο, ενώ περίπου οι μισοί από τους μαθητές που πήραν μέρος στη διεθνή έρευνα δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές τουλάχιστον την τελευταία πενταετία.

ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ICILS

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε το 2023 η ICILS (International Computer and Information Literacy Study), η οποία εξέτασε τις διαφορές μεταξύ των μαθητών ηλικίας 13-14 ετών (Β΄ Γυμνασίου), όσον αφορά τον εγγραμματισμό τους στην Πληροφορική και τους υπολογιστές σε 31 χώρες του κόσμου. Το βασικό ερώτημα της έρευνας ήταν «πόσο καλά είναι προετοιμασμένοι οι μαθητές και οι μαθήτριες για σπουδές, εργασία και ζωή σε έναν νέο ψηφιακό κόσμο;».

Στην κύρια έρευνα ICILS 2023 έλαβαν μέρος συνολικά 132.998 μαθητές και μαθήτριες από 5.299 σχολεία, καθώς και οι διευθυντές, οι υπεύθυνοι για τις τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών και 60.835 εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών. Την Ελλάδα εκπροσώπησαν στην έρευνα 3.576 μαθητές της Β΄ Γυμνασίου από 179 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία όλης της χώρας.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας έχει δρομολογήσει σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δέσμη μέτρων που στοχεύει στην ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων για τους μαθητές.

ΤΑ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ

Οι αδυναμίες που παρουσιάζονται εστιάζονται κυρίως στη δυνατότητα των μαθητών στη χώρα μας να προχωρήσουν σε πιο σύνθετη χρήση των υπολογιστών. Σύμφωνα με την έρευνα, υψηλό ποσοστό μαθητών σε όλες τις χώρες επέδειξε μόνο βασικές ικανότητες εγγραμματισμού (51% στον μέσο όρο των χωρών). Οι μαθητές στο πρώτο επίπεδο επίδοσης χρειάζονται σαφείς οδηγίες, βήμα προς βήμα, για να εκτελέσουν απλές ενέργειες που σχετίζονται με τον εντοπισμό πληροφοριών και την επικοινωνία σε ψηφιακό περιβάλλον.

Στην Ελλάδα το ποσοστό των μαθητών με επίδοση επιπέδου 1 ή κάτω από αυτό ήταν 60%. Το ποσοστό των μαθητών με επιδόσεις επιπέδου 2 και πάνω συνολικά -που έχουν αναπτύξει δηλαδή περισσότερες ικανότητες από τις βασικές- ήταν κατά μέσο όρο 49%. Στην Ελλάδα στα επίπεδα αυτά βρίσκεται το 39% των μαθητών, με την πλειονότητα αυτών (31%) να βρίσκεται στο επίπεδο 2.Πάντως, λίγο ή αρκετά μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των χωρών εμφανίστηκε το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών που δήλωσαν ότι έμαθαν στο σχολείο:

  1. Να χρησιμοποιούν λύσεις που λειτουργούν για ένα πρόβλημα προκειμένου να λύσουν ένα άλλο πρόβλημα (81% έναντι 77% του μ.ό.).
  2. Να οργανώνουν αποθηκευμένα ψηφιακά αρχεία (69% έναντι 66% του μ.ό.), να επεξεργάζονται έγγραφα/παρουσιάσεις (69% έναντι 66% του μ.ό.), να ελέγχουν με συστηματικό τρόπο προγράμματα για να εντοπίσουν σφάλματα και προβλήματα (66% έναντι 51% του μ.ό.) και να φτιάχνουν διαγράμματα ροής (55% έναντι 51% του μ.ό.).

Επιπλέον, στη χώρα μας περισσότεροι μαθητές σε σχέση με τον μέσο όρο των συμμετεχουσών χωρών έχουν μάθει στο σχολείο για την υπεύθυνη χρήση των κοινωνικών μέσων (84% έναντι 78% του μ.ό.), πώς να αναγνωρίζουν το cyberbullying (82% έναντι 75% του μ.ό.) και ούτω καθεξής.

Στην ερώτηση «ποια είναι τα όρια χρήσης οθόνης που θέτουν οι γονείς στους μαθητές;», στην Ελλάδα τα ποσοστά των μαθητών που δηλώνουν ότι έχουν τέτοιο περιορισμό από τους γονείς τους είναι μεγαλύτερα. Επίσης, στην ερώτηση αν συνηθίζουν να χρησιμοποιούν οι μαθητές διαφορετικά ψηφιακά μέσα ταυτόχρονα, ενώ κάνουν τα μαθήματά τους (εκτός σχολείου), πάνω από δύο τρίτα των μαθητών σε όλες τις χώρες ανέφεραν ότι συχνά ή πολύ συχνά χρησιμοποιούν διαφορετικά ψηφιακά μέσα (ανταλλαγή μηνυμάτων, παρακολούθηση βίντεο κ.ά.), παράλληλα με τη μελέτη και εκπόνηση των σχολικών εργασιών τους (academic-media multitasking). Στην Ελλάδα τα ποσοστά των μαθητών ήταν μεγαλύτερα από τον μέσο όρο των χωρών.

Στην ερώτηση «τι είδους εφαρμογές χρησιμοποιούν οι μαθητές στην τάξη και τι έχουν μάθει στο σχολείο;» σε όλες τις χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, οι γενικές εφαρμογές λογισμικού (π.χ. επεξεργασίας κειμένου) χρησιμοποιούνται συχνότερα στην τάξη σε σχέση με τις εξειδικευμένες εφαρμογές (όπως προσομοιώσεις ή λογισμικό χαρτογράφησης εννοιών), με σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά χώρα ως προς τη συχνότητα αυτή.

isminichar@yahoo.gr