Δεν έπεσαν τα «SOS» χθες

Απαιτητικά θέματα για τους υποψήφιους των Πανελλαδικών σε Μαθηματικά, Αρχαία Ελληνικά και Βιολογία
18:58 - 5 Ιουνίου 2024

Στην «καρδιά» των Πανελλαδικών Εξετάσεων βρίσκονται πια χιλιάδες υποψήφιοι από τα Γενικά και τα Επαγγελματικά Λύκεια. Χθες, οι υποψήφιοι από τα ΓΕΛ εξετάστηκαν σε Μαθηματικά, Αρχαία Ελληνικά και Βιολογία, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που ακολουθούν. Και τα τρία μαθήματα είχαν ερωτήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας.

1.

Σε ό,τι αφορά τα Αρχαία Ελληνικά, σύμφωνα με την ΟΕΦΕ, τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας για άρτια προετοιμασμένους μαθητές. Αναλυτικότερα:

– Α. Διδαγμένο κείμενο (Πλούταρχος Περί Ἀλεξάνδρου τύχης και ἀρετῆς, 6 329 A-D).

– A1. Σαφής διατύπωση, καμία δυσκολία.

– Β1. Απαιτεί καλή γνώση των ερμηνευτικών σχολίων του Φακέλου Υλικού και συνδυαστική σκέψη.

– Β2. Παράλληλο κείμενο (Μάρκος Αυρήλιος, Τά εἰς ἑαυτόν, 10,6  – Μτφρ. Γ. Αβραμίδης, εκδ. Θύραθεν, Θεσσαλονίκη, σ.σ. 193-194). Απαιτεί συνδυαστική και κριτική σκέψη.

– Β3. Καμία δυσκολία.

– Β4. Καμία δυσκολία.

– Β. Αδίδακτο κείμενο (Θουκυδίδης Ἱστορίαι, Θ. 81.1-2).

– Γ1, Γ2: Πιθανόν να δυσχεράνει τη μετάφραση και την ερμηνευτική προσέγγιση ο μακροπερίοδος λόγος.

– Γ3, Γ4: Βατές παρατηρήσεις, που, ωστόσο, απαιτούν καλή γνώση της Γραμματικής και του Συντακτικού. Η ανάλυση μετοχής (Γ4.β.) δεν έχει ζητηθεί εδώ και πολλά χρόνια στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

2.

Στα Μαθηματικά, σύμφωνα με την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία: «Τα θέματα έχουν σαφή αναφορά στο σχολικό βιβλίο και προϋποθέτουν καλή γνώση της ύλης των προηγούμενων ετών. Τα θέματα παρουσιάζουν κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία. Τα ερωτήματα που θα προβληματίσουν περισσότερο τους/τις υποψήφιους/ες είναι το Γ4 και το Δ4, ενώ είναι ανάλογης δυσκολίας με τα αντίστοιχα περσινά». Η OEΦE επισημαίνει ότι «τα φετινά θέματα είναι πιο δύσκολα από τα περσινά και καλύπτουν όλο το φάσμα της ύλης. Είναι ιδιαίτερα απαιτητικά και απευθύνονται σε πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές».

3.

Στη Βιολογία, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς της ΟΕΦΕ, «τα φετινά θέματα ήταν χωρίς ασάφειες, διαβαθμισμένης δυσκολίας που απαιτούσαν βαθιά κατανόηση και συνδυασμό της ύλης και γενικότερα τη δυνατότητα παρουσίασης και τεκμηρίωσης βιολογικών εννοιών, διαδικασιών, φαινομένων για την τελική αξιολόγηση όλων των δεδομένων και την εξαγωγή των αποτελεσμάτων. Όσον αφορά το θέμα Α, δυσκολία παρουσιάζουν το Α2 και το Α5. Στο θέμα Β παρουσιάζει δυσκολία το Β3. Στο θέμα Γ το ζήτημα Γ4 μπορεί να προβληματίσει τους μαθητές. Το θέμα Δ είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας για καλά προετοιμασμένους μαθητές».