Εθνικό σχέδιο για την καταπολέμηση της σχολικής βίας, που περιλαμβάνει πλατφόρμα καταγγελιών, επαναφορά της πενθήμερης αποβολής, νέο πλαίσιο απουσιών και ποινές για κινητά, παρουσίασαν χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης, στη Θεσσαλονίκη, περιλαμβάνουν:
- Την πλατφόρμα καταγραφής, διαχείρισης και παρακολούθησης περιστατικών stop-bullying. gov.gr.
- Τη στελέχωση των σχολείων με περισσότερους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους.
- Την ένταξη στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών δράσεων ενεργού πολίτη.
- Νέο σχολικό κανονισμό.
- Την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής και δικαιολογημένων – αδικαιολόγητων απουσιών.
- Ψηφιοποίηση του απουσιολογίου.
- Την απλοποίηση των διαδικασιών για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
- Αυστηροποίηση των κανόνων για τη χρήση κινητών τηλεφώνων.
ΝΕΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ
O κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι νέο σχέδιο θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο και θα πρέπει να υπογραφεί από τους γονείς των μαθητών.
Σύμφωνα με το σχέδιο ψηφιοποιείται το πλαίσιο των απουσιών. Θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς όπου θα μπορούν να βλέπουν σε ψηφιακή ενημέρωση την πορεία του μαθητή, τις απουσίες κ.ά. μέσω των δεδομένων που καταχωρίζονται στο myschool. Θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς με ρητές εξαιρέσεις όπως οι ιατρικοί λόγοι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο. Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως 2 ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, ενώ για περισσότερες θα απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.
Επίσης, προβλέπεται επαναφορά της πενθήμερης αποβολής. Θα μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να προχωρεί πιο εύκολα σε αλλαγή τμήματος και θα περιοριστεί η γραφειοκρατία για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Αν κάποιος κάνει φθορά, ηθελημένο βανδαλισμό, το κόστος θα καταβάλλεται από την οικογένεια του δράστη.
Γι’ αυτό ορίζονται συνέπειες, όπως ότι ο σύλλογος θα μπορεί να επιβάλλει πενθήμερη αποβολή για περιστατικά σχολικής βίας. Αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων για προσωπικές στιγμές παιδιών στο διαδίκτυο, τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος και ο σύλλογος διδασκόντων θα μπορεί πιο εύκολα να αποφασίζει την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος του μαθητή.
ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ
Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr περιλαμβάνει συστήματα αποτύπωσης και διαχείρισης. Είναι μια πλατφόρμα καταγγελιών από γονείς και από μαθητές με τους κωδικούς στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, περιλαμβάνει περιγραφές του είδους της κακοποίησης, αν είναι σωματική, διαδικτυακή, ψυχολογική κ.ά. Μετά την υποβολή της αναφοράς υπάρχει παρακολούθηση για το πόσο γρήγορα διαχειρίζεται κανείς το περιστατικό. Αρχικά τη διαχείριση αναλαμβάνει το σχολείο, αλλά ανάλογα με τη σοβαρότητα υπάρχει μια 4μελής επιτροπή ειδικών στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και επιτροπή ειδικών στο υπουργείο Παιδείας.
ΚΙΝΗΤΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ
Για τα κινητά στα σχολεία ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι η χρήση τους πάει μαζί με τα πιο βαριά περιστατικά bullying. Γι’ αυτό ορίζονται συνέπειες όπως ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλλει πενθήμερη αποβολή για αποτύπωση περιστατικού σχολικής βίας. Αν μαθητής χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνο και μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές του επιλαμβάνεται ο διευθυντής ή, έπειτα από κρίση του τελευταίου, ο σύλλογος διδασκόντων για ποινή αποβολής 1-5 ημερών ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού. Αν το περιστατικό αφορά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο σύλλογος διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον υπαίτιo μαθητή.
ΣΠΟΤ ΚΑΤΑ ΤΟΥ BULLING
Απαιτείται αλλαγή κουλτούρας, είπε ο κ. Πιερρακάκης, παρουσιάζοντας το σποτ το οποίο -όπως ανέφερε-, έπρεπε να είναι σκληρό στο πλαίσιο της αλήθειας που ζήτησε ο πρωθυπουργός. «Αυτό είναι το απόστημα που πρέπει να σπάσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά, λέγοντας ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός των ψυχολόγων στα σχολεία, που ανέρχεται πλέον σε 4.000 από 2.000. «Βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να συζητήσουμε για ένα εθνικό πρόβλημα και γι’ αυτό οι λύσεις πρέπει να είναι συλλογικές», τόνισε ο υπουργός.
Μητσοτάκης: «Και εμένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο»
Ο πρωθυπουργός ερωτηθείς από τους μαθητές αν και ο ίδιος είχε πέσει θύμα bullying όταν ήταν μαθητής αποκάλυψε: «Όταν είδα το βίντεο, μου ήρθαν αναμνήσεις. Και εμένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο και αυτό ήταν μια αστεία διαδικασία για τους καλούς μαθητές και όλοι το αντιμετωπίζαμε ως χαβαλέ. Ήμουν πολύ αγαπητός μαθητής και πρόεδρος της μαθητικής κοινότητας, αλλά τότε σε αυτά τα φαινόμενα δεν δίναμε μεγάλη σημασία. Ήταν σαν μέρος της μαθητικής ζωής. Μπορεί εμένα να μη με επηρέασε, αλλά υπήρχαν συμμαθητές μας που υπέφεραν και τώρα δεν θέλουν να λένε τίποτα για το σχολείο και δεν θέλουν καμία συμμετοχή στον σύλλογο αποφοίτων. Αυτά είναι τραύματα που μπορεί να μείνουν και να αφήσουν κατάλοιπα. Τώρα ξέρουμε περισσότερα, όπως παραδείγματος χάρη πόσο κακό κάνει το κάπνισμα». Και τόνισε: «Στη δική μας εποχή δεν υπήρχε το “δεν αισθάνομαι καλά”, όμως τώρα τα ξέρουμε αυτά και για αυτό έχουμε ψυχολόγους στα σχολεία. Να μιλάς σε όποιον εμπιστεύεσαι, όχι κατ’ ανάγκη στους γονείς, μπορεί να είναι ο δάσκαλος ή ο ψυχολόγος».
«Δεν είναι μαγκιά να σπας τον άλλο στο ξύλο ή να τον λοιδορείς»
Ο πρωθυπουργός σε συζήτηση που είχε με μαθητές είπε ότι «τα φαινόμενα bullying υπήρχαν και στη δική μας εποχή. Τότε ήταν περίπου αποδεκτά, μέρος ας πούμε της εφηβείας και δεν μας προβλημάτιζε το τραύμα που μπορεί να αφήσει σε κάποιο παιδί. Τώρα όμως μας προβληματίζει όχι μόνο ο αριθμός των περιστατικών αλλά και η ένταση της βίας με την οποία γίνονται προπηλακισμοί, που δεν είναι μόνο σωματικοί, αλλά μπορεί να είναι διαδικτυακοί και ψυχολογικοί. Και τελικά πίσω από το bullying κρύβεται η μη ανοχή στη διαφορετικότητα. Ερχόμαστε με ένα σχέδιο που μιλάει ανοιχτά για το πρόβλημα. Το πρώτο βήμα είναι κάποιος να μιλήσει».
Ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε τους μαθητές «να σπάσουμε τη σιωπή και αυτό δεν αφορά μόνο τα θύματα αλλά και τους παρατηρητές. Δεν είναι μαγκιά να σπας τον άλλο στο ξύλο ή να τον λοιδορείς για τις επιλογές που κάνει».
PISA: Διπλές εξετάσεις για τους μαθητές
Πιλοτικές εξετάσεις PISA για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου διενεργούνται από την αρχή της εβδομάδας, ενώ μέσα στον Μάιο θα πραγματοποιηθεί και η αποκαλούμενη ελληνική PISA για τους μαθητές δημοτικού και γυμνασίου.
Συγκεκριμένα περίπου 2.500 μαθητές της Α΄ Λυκείου μετέχουν στις εξετάσεις PISA που διενεργούνται κάθε τρία χρόνια στα μαθήματα «Ξένη Γλώσσα – Αγγλικά (FLA)» και «Μαθαίνοντας για έναν Ψηφιακό Κόσμο». Πρόκειται για τα δύο επιπλέον πεδία στα οποία διαγωνίζονται οι 15χρονοι μαθητές στις εξετάσεις της Διεθνούς Έρευνας PISA, οι οποίες στη χώρα μας πιλοτικά πραγματοποιούνται έως τις 26 Απριλίου. Αναλυτικά τα γνωστικά πεδία στα οποία εξετάζονται οι μαθητές είναι: Φυσικές Επιστήμες, Κατανόηση Κειμένου, Μαθηματικά, Μαθαίνοντας για έναν Ψηφιακό Κόσμο και Αξιολόγηση στην Ξένη Γλώσσα – Αγγλικά.
Η έρευνα, η οποία αποτελείται από ένα γνωστικό τεστ και ένα ερωτηματολόγιο, θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής των σχολικών μονάδων. Παρόμοια χαρακτηριστικά θα έχει και η διεξαγωγή της έρευνας «Αξιολόγηση στην Ξένη Γλώσσα – Αγγλικά».
Περισσότεροι από 12.000 μαθητές θα συμμετάσχουν τον Μάιο στις εξετάσεις Νεοελληνικής Γλώσσας και Μαθηματικών στο πλαίσιο της ελληνικής PISA.
Σύμφωνα με χθεσινή απόφαση του υπουργείου Παιδείας, οι διαδικασίες διεξαγωγής σε εθνικό επίπεδο των εξετάσεων της ελληνικής Pisa για τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης των δημοτικών σχολείων και της Γ΄ τάξης των γυμνασίων θα γίνει στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, μαθήματα στα οποία ήδη προετοιμάζονται οι μαθητές.
Οι χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA, που διεξάγει ο ΟΟΣΑ από το 2000, προβληματίζουν τους φορείς της εκπαίδευσης αλλά και τους αρμοδίους του υπουργείου Παιδείας, καθώς οι Έλληνες μαθητές βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις, παρουσιάζοντας επιδόσεις κάτω του μετρίου.
isminichar@yahoo.gr