Η Trenitalia αποχωρεί από τη Hellenic Train

15:49 - 19 Μαρτίου 2024

Ένα βήμα πριν από την αποχώρησή της από την Ελλάδα και τη Hellenic Train φέρεται να είναι η ιταλική FSI (Trenitalia), σύμφωνα με αποκαλυπτικό δημοσίευμα της «Κυριακάτικης Απογευματινής».

Το πρωτοσέλιδο της «Κυριακάτικης Απογευματινής»

Το δυστύχημα των Τεμπών, σε συνδυασμό με τις καταστροφές που προκάλεσε στο σιδηροδρομικό δίκτυο η κακοκαιρία «Ντάνιελ», φαίνεται ότι ανέτρεψε τους σχεδιασμούς τους.

Η Trenitalia απέκτησε την τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017 έναντι 45.000.000 ευρώ, ενώ το 2019 εξαγόρασε και την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) έναντι 22.000.000 ευρώ. Ο στόχος της τότε ήταν τριπλός: εκμετάλλευση της εξέλιξης της Ελλάδας σε κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου (logistics), είσπραξη των παχυλών επιδοτήσεων για τις «άγονες γραμμές» του σιδηρόδρομου (50-65 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο μέχρι το 2037) και ανάπτυξη της γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης, στα πρότυπα της διαδρομής Ρώμης-Μιλάνου, όπου η Trenitalia κατάφερε να έχει περισσότερους επιβάτες από τις αεροπορικές εταιρείες.

Η καταστροφή του δικτύου ανέτρεψε τον σχεδιασμό αυτό και ταυτόχρονα προκάλεσε σοβαρό πλήγμα στην εικόνα συνολικά του σιδηρόδρομου στη χώρα και ειδικά της FSI. Πλην όμως τα έσοδα από τις «άγονες γραμμές» συνεχίζουν να υπάρχουν και θεωρείται θέμα χρόνου η Hellenic Train να γίνει κερδοφόρα και πάλι. Στο πλαίσιο αυτό, ίσως η συζήτηση περί αποχώρησης να είναι μια προσπάθεια πίεσης ώστε να προχωρήσει η σύμβαση του Δημοσίου με την κοινοπραξία Hellenic Train-Damco (Όμιλος Κοπελούζου) για τη διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο. Η κοινοπραξία έχει ανακηρυχθεί εδώ και σχεδόν έναν χρόνο προσωρινή ανάδοχος της σύμβασης παραχώρησης, αλλά η διαδικασία υπογραφής της σύμβασης δεν έχει ολοκληρωθεί.