Τα «Χαμένα Κορμιά» («Poor Things») του Γιώργου Λάνθιμου απέσπασαν τέσσερα Oscar και καταχειροκροτήθηκαν διεθνώς, αλλά τα «Αδέσποτα Κορμιά» («Stray Bodies») της Ελίνας Ψύκου προκαλούν σάλο. Αφορμή, αρχικά η αφίσα του φιλμ, που προβλήθηκε προχθές, σε παγκόσμια πρώτη, στο πλαίσιο του 26ου Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης. Οι αντιδράσεις ξεκίνησαν από το πόστερ της, που σχεδίασε ο Νίκος Πάστρας, απεικονίζοντας μια έγκυο γυναίκα εσταυρωμένη, με πληγές στο σώμα της, η οποία παραπέμπει στην Παναγία. Το δε γεγονός πως πάνω στον σταυρό γράφει ΙΝΒΙ (Ιησούς Ναζωραίος Βασιλεύς των Ιουδαίων) καθιστά σαφή την πρόθεση της δημιουργού: να συζητηθεί. Και να προβοκάρει. Δεν χρειάζεται δεύτερη και τρίτη ανάγνωση. «Προκλητικό», «ιεροσυλία», «ασέβεια στον χριστιανισμό», «ακραίο άνευ λόγου», ήταν μερικά από τα σχόλια που διαβάσαμε στα social. Το X ιδίως έχει «οργιάσει». «Δείχνει ένα σώμα που συνδυάζει τη γέννηση, τον θάνατο και τα ανθρώπινα πάθη», σύμφωνα με τη δημιουργό του.
Το έργο κατακρίθηκε, αναπόφευκτα, από τη Μητρόπολη, ενώ μία ώρα πριν από την επίσημη προβολή του αστυνομικές δυνάμεις απέκλεισαν την περιοχή, καθώς η πρεμιέρα συνοδεύτηκε με πορεία. Η προβολή τελικά πραγματοποιήθηκε σε αποφορτισμένο, ήρεμο κλίμα, με ελάχιστους συγκεντρωμένους έξω από τον κινηματογράφο «Ολύμπιον». «Το σώμα μας είναι πολιτικό και πρέπει να είναι ελεύθερο», λέει η πρωταγωνίστρια-Γκάια στην αρχή της ταινίας. Το στόρι ακολουθεί τρεις γυναίκες με διαφορετικές εμπειρίες σχετικά με την εγκυμοσύνη. Η Ρόμπιν είναι έγκυος, αλλά δεν θέλει να γίνει μητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν μπορεί. Η Κική θέλει να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Η άμβλωση όμως, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία αντίστοιχα δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους.
Και ο Μητροπολίτης της συμπρωτεύουσας Φιλόθεος εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για την αφίσα με επιστολή του στη διευθύντρια του φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό. «Κατανοώ ότι η διαφημιστική αφίσα της ταινίας εκφράζει ίσως απόψεις αντίθετες από τις δικές σας. Κι εγώ βλέπω έργα που δεν μου αρέσουν. Αλλά δεν θα μπορούσα να ζητήσω την απαγόρευσή τους ή την απόσυρση τους. Ως καλλιτεχνικό έργο μπορεί να προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις», απάντησε εκείνη.
Το φιλμ θα προβληθεί σήμερα στις 14.30 στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης» και online (στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ). Μέσα στον μήνα, στο φεστιβάλ CPH:DOX στην Κοπεγχάγη. Όσο για την Ψύκου, έχει βραβευτεί στο Φόρουμ της Μπερλινάλε, το 2013, για την «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» και τον «Γιο της Σοφίας», το 2017, στο Tribeca, ενώ τώρα ετοιμάζει την τρίτη της μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας «Κληρονομικοί φόβοι και άλλες ψευδαισθήσεις» και την πρώτη της μίνι σειρά, «Ο βοηθός του ιατροδικαστή» (βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού).
Φιλόθεος: Δεν ήταν πιστοί έξω από το «Ολύμπιον»
«Δεν κήρυξα κανέναν ιερό πόλεμο», εξήγησε χθες ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος, μιλώντας για τη διαφωνία του σχετικά με την αφίσα του ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου «Αδέσποτα κορμιά», που απεικονίζει μία εσταυρωμένη ημίγυμνη έγκυο γυναίκα. Μιλώντας στον ΑΝΤ1 και αναφερόμενος στην επιστολή του, εξήγησε: «Δεν υπήρξε ούτε επιστολή γεμάτη οργή ούτε τίποτα. Κατέθεσα μια μαρτυρία και τίποτα παραπάνω. Την αφίσα αυτή τη θεωρώ προσβλητική, γιατί απεικονίζει το πρόσωπο της Παναγίας πάνω στον σταυρό με τον τρόπο τον οποίο το απεικονίζει και εξέφρασα την άποψή μου».
Μάλιστα, αναφερόμενος στο κάλεσμα για τη συγκέντρωση έξω από το κινηματοθέατρο «Ολύμπιον» είπε ότι «δεν ήταν πιστοί, ήταν μέλη ακροδεξιών οργανώσεων. Είχαν βγάλει και μία αφίσα “Ιερός Λόχος”, δεν έχουν σχέση με την Εκκλησία». Θυμίζουμε ότι στην επιστολή του ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ζήτησε να μην αναρτηθεί δημόσια η αφίσα, λέγοντας πως «είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης». Φρόντισε ωστόσο να ξεκαθαρίσει πως οι αντιρρήσεις εστιάζουν όχι στην ίδια την ταινία αλλά στην αφίσα της.Η αφίσα του ντοκιμαντέρ, το οποίο καταγράφει το αίτημα των γυναικών της Ευρώπης για αυτοδιαχείριση του σώματός τους, διεκδικώντας το δικαίωμά τους στην έκτρωση, την εξωσωματική γονιμοποίηση, αλλά και την ευθανασία, αναρτήθηκε για πρώτη φορά πριν από έναν περίπου μήνα στον προσωπικό λογαριασμό της Ελίνας Ψύκου στο Facebook.