Οι τρεις διαδοχικές εκρήξεις και ένα βίντεο (καρέ καρέ) από τη σύγκρουση των τρένων

15:33 - 11 Μαρτίου 2024

Δεν έχουν τελειωμό οι συνταρακτικές αποκαλύψεις για την εθνική τραγωδία των Τεμπών, καθώς έναν χρόνο μετά συνεχίζουν να αποκαλύπτονται στοιχεία που κόβουν την ανάσα, όπως ένα βίντεο-ντοκουμέντο, όπου φαίνονται τρεις διαδοχικές εκρήξεις, αλλά και ένα βαγόνι-φάντασμα.

Στο νέο βίντεο που είδε το φως της δημοσιότητας καταγράφεται πρώτη φορά καρέ καρέ η στιγμή της μοιραίας σύγκρουσης των δύο τρένων τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 από κάμερα δίπλα από τις ράγες. Το συγκεκριμένο βίντεο που δημοσίευσε το Open περιλαμβάνεται στη συμπληρωματική τεχνική έκθεση του Βασίλη Κοκοτσάκη, του πραγματογνώμονα-τεχνικού συμβούλου που έχουν ορίσει οι οικογένειες των θυμάτων, η οποία ήδη έχει παραδοθεί στον ειδικό εφέτη ανακριτή Λάρισας, Σωτήρη Μπακαΐμη. Στο βίντεο φαίνονται τρεις διαδοχικές εκρήξεις, ενώ ακολουθεί δημιουργία πυρόσφαιρας. Τα τρένα συνεχίζουν να κινούνται διαδοχικά λόγω εκτροχιασμού κι η επιβατική αμαξοστοιχία μπαίνει στην πυρόσφαιρα.

Οι ειδικοί αναφέρουν ότι έχει συνταχθεί μια νέα συμπληρωματική έκθεση, με το βίντεο να δημιουργεί νέα δεδομένα για το φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και προκάλεσε τις εκρήξεις και τη φωτιά με συνέπεια να απανθρακωθούν 30 από τους επιβάτες.

Σημειώνεται ότι αργά το βράδυ της Παρασκευής, ο κ. Κοκοτσάκης έστειλε στους συγγενείς των θυμάτων συμπληρωματική τεχνική έκθεση για να την παραδώσουν στον εφέτη ανακριτή. Σε αυτή αναφέρει ότι έλειπε ένα βαγόνι από την εμπορική αμαξοστοιχία, δηλαδή ότι ήταν 14 κι όχι 13 τα βαγόνια, όπως δηλώθηκε επίσημα. Το βαγόνι αυτό βρισκόταν αμέσως μετά τις τρεις ανοιχτές πλατφόρμες που μετέφεραν λαμαρίνες και ήταν κοντέινερ, δηλαδή κλειστού τύπου, ενώ «δεν είχε εντοπιστεί, καθώς διαλύθηκε από την έκρηξη τη στιγμή της σύγκρουσης». Επίσης, αναφέρει ότι η έκρηξη δεν ξεκίνησε από τις δύο ηλεκτρομηχανές, οι οποίες βρέθηκαν σε σχετικά καλή κατάσταση -αφού διατηρούσαν έως και το χρώμα τους-, αλλά από το βαγόνι-φάντασμα.

Τις έρευνες απασχολεί και η ύπαρξη ξυλολίου, η οποία σύμφωνα με τις αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους βρέθηκε σε καθαρότητα 95%, κάτι που σημαίνει ότι υπήρχε ατόφια σε συγκεκριμένο χώρο. Η χημική ουσία εντοπίστηκε στην επιβατική αμαξοστοιχία και συγκεκριμένα πάνω σε προσωπικά είδη των επιβατών.

Οι επισημάνσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων

Κόλαφος για τον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι το τελικό πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), που επισημαίνει ότι το κύριο πρόβλημα έναν χρόνο μετά είναι ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένος φορέας επιφορτισμένος με την ασφάλειά του.

«Επί του παρόντος δεν φαίνεται να υπάρχει στην Ελλάδα φορέας που να αναλαμβάνει τη συνολική ευθύνη για τη διασφάλιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και την ώθηση του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος και των επιπέδων ασφάλειάς του σε συνεχή βελτίωση, σε επίπεδο κράτους-μέλους», αναφέρεται στο πόρισμα, το οποίο επίσης εντοπίζει πρόβλημα στη διάχυση και στην ασάφεια των διοικητικών αρμοδιοτήτων και των νομικών παραμέτρων που αφορούν τη διαχείριση των ζητημάτων ασφάλειας.

Κάνει λόγο για μια «θολή εικόνα των ευθυνών όλων των σιδηροδρομικών φορέων»: «Δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ότι η ευθύνη για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος και τον έλεγχο των κινδύνων που συνδέονται με αυτό βαρύνει τους διαχειριστές υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τον καθένα για το τμήμα που του αναλογεί».

Σε άλλο σημείο του πορίσματος, που έφερε στο φως της δημοσιότητας το ethnos.gr, σχολιάζεται η λανθασμένη απόδοση της πλήρους ευθύνης της ασφάλειας στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, όπως αυτή νομοθετήθηκε το 2019: «Κατά την άποψη του Οργανισμού, η τελική ευθύνη για τη διασφάλιση της γενικής διατήρησης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και, όπου είναι ευλόγως εφικτό, της συνεχούς βελτίωσης ανήκει στις κεντρικές Αρχές των κρατών-μελών. (…) Ακόμα και αν ορισμένες δραστηριότητες μπορούν να ανατεθούν σε άλλες οντότητες, αυτό πρέπει να γίνει υπό ειδικά καθορισμένους όρους, ενώ η παρακολούθηση και τελικά ο συντονισμός θα εξακολουθούν να διεξάγονται σε επίπεδο κράτους-μέλους».

Συμπερασματικά αναφέρει ότι «στην πράξη δεν έχει γίνει ουσιαστική μεταβίβαση αυτού του έργου και κανείς δεν το εκτελεί στην πραγματικότητα (ούτε η ΡΑΣ το ασκεί ούτε το υπουργείο το ελέγχει)».