– Θα το διώξω ανάποδα – Στείλ’ το, τι θα πάθει;

Στο παρά πέντε αποφεύχθηκε νέα σιδηροδρομική τραγωδία παραμονές Χριστουγέννων -Αποκάλυψη των «Νέων» με απίστευτους διαλόγους των εμπλεκομένων
17:45 - 7 Μαρτίου 2024

«Πάγωσε» το αίμα η αποκάλυψη ότι τα Χριστούγεννα αποφεύχθηκε, την τελευταία στιγμή, μία νέα τραγωδία παρόμοια με εκείνη των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους. Το περιστατικό σημειώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου του 2023, στις 12.19, στον σταθμό του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) και αφορά παραβίαση ερυθρού σηματοδότη που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε σύγκρουση δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train. Όπως αποκάλυψε η εφημερίδα «Τα Νέα», επρόκειτο για την αμαξοστοιχία 1313, που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο – Πειραιάς, και την 51 (Ασημένιο Βέλος), η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα.

Σύμφωνα με τις συγκλονιστικές μαρτυρίες των εργαζομένων του ΣΚΑ, η αμαξοστοιχία 1313 παραβίασε το κόκκινο με αποτέλεσμα να κινδυνεύσει να πέσει με σφοδρότητα πάνω στην 51. Η σύγκρουση αποφεύχθηκε στο παρά πέντε χάρη στην ετοιμότητα του υπεύθυνου της τηλεδιοίκησης του ΣΚΑ, ο οποίος ούρλιαζε ασταμάτητα στον ασύρματο σε μια απελπισμένη προσπάθεια να τον ακούσει ο μηχανοδηγός του τρένου 1313 και να το σταματήσει. Σαν από θαύμα, ο μηχανοδηγός άκουσε τις αγωνιώδεις κραυγές κι ευτυχώς πάτησε φρένο λίγα δευτερόλεπτα πριν οι δύο αμαξοστοιχίες συγκρουστούν, με ολέθριες συνέπειες, στη γραμμή 102.

Μάλιστα, εκείνη την ώρα στην καμπίνα επέβαινε κι ένας μαθητευόμενος μηχανοδηγός, κάτι που είχε γίνει παράτυπα, αφού ο επαγγελματίας μηχανοδηγός δεν έχει την ιδιότητα του εκπαιδευτή. Ο τελευταίος, πάντως, ισχυρίστηκε πως έγινε «υπέρβαση σήματος», δηλαδή ότι δεν ακινητοποιήθηκε εγκαίρως το τρένο στο ερυθρό φωτόσημο, λόγω ολίσθησης των γραμμών / τροχών.

Ο ΟΣΕ, ως διαχειριστής της υποδομής, προχώρησε αμέσως στην καταγραφή του σοβαρού συμβάντος, όμως η Hellenic Train επιχείρησε την υποβάθμισή του, με τα αρμόδια στελέχη της να υποστηρίζουν ότι για το περιστατικό δεν ευθύνεται ο μηχανοδηγός αλλά η ολισθηρότητα των γραμμών. Ο ΟΣΕ, πάντως, δήλωσε το περιστατικό στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ενώ, για να συντάξει το δικό του πόρισμα, ζήτησε από τη Hellenic Train την ταινία του ταχογράφου, για να φανεί αν υπήρξε ολίσθηση στις ράγες, κάτι που δεν έγινε ποτέ, με τη ΡΑΣ να ζητάει την πλήρη διαλεύκανση του περιστατικού, ενώ καλεί όλους τους εμπλεκόμενους να της παραδώσουν τα πορίσματά τους.

Να σημειωθεί ότι ο μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, επιβεβαίωσε το δημοσίευμα, κάνοντας λόγο για σοβαρό περιστατικό, μην παραλείποντας ωστόσο να διευκρινίσει ότι οι ταχύτητες στο συγκεκριμένο σημείο δεν είναι μεγάλες. «Αναμφισβήτητα ήταν ένα σοβαρό περιστατικό που έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή, αλλά δεν μιλάμε για Τέμπη. Καταρχάς, οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, του κόμβου του σιδηροδρομικού κέντρου του ΣΚΑ, είναι μικρές. Με ταχύτητα της τάξης των 25-30 χιλιομέτρων ερχόταν η αμαξοστοιχία από το Κιάτο, και η 51, που κατέβαινε, ήταν στην τάξη των 70-80 χιλιομέτρων το πολύ. Επιβατικές και οι δύο. Δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη. Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές, που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την Αθήνα».

ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΣΤΑΘΜΑΡΧΩΝ

Τους ανεκδιήγητους διαλόγους μεταξύ των σταθμαρχών εκείνη την ημέρα έφερε στη δημοσιότητα το Live News:

– Το Βέλος θα το διώξω ανάποδα εγώ, να ξέρεις.

– Άντε πάλι. Καινούριο και αυτό.

– Ε ναι, αφού μου κόβουν τη γραμμή πάλι.

– Πού να στείλω τώρα; Και πού να πάει; Θα έρθει να μείνει και το άλλο εδώ;

– Πρέπει να το στείλω όλο μονή καθόδου μέχρι το Λιτόχωρο τώρα.

– Στείλ’ το, ναι, τι θα πάθει, έρχεται τίποτα από εκεί;

– Πού να ξέρω; Και με ποιο. Ε ρε, Γιώργο… Ξέρω εγώ τι έρχεται τώρα από εκεί;

evapapadatou@gmail.com