Σε απολογία ανήμερα της τραγωδίας

Στις 28 Φεβρουαρίου θα παρουσιαστούν στην ανακρίτρια 23 μη πολιτικά πρόσωπα για τη σύμβαση 717
15:15 - 20 Φεβρουαρίου 2024

Η ώρα της απολογίας έφτασε για την πολύπαθη σύμβαση 717 σχετικά με την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Η Ευρωπαία ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάππα απέστειλε κλήσεις σε απολογία προς 23 μη πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται στην ολοκλήρωση του έργου για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Οι 23 κατηγορούμενοι για κακουργήματα θα κληθούν να περάσουν το κατώφλι της ανακρίτριας στις 28 Φεβρουαρίου, ημερομηνία που συμπίπτει με την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι, το 2023. Οι κατηγορούμενοι αναμένεται να ζητήσουν προθεσμία για να προετοιμάσουν την απολογία τους, ενώ υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει διαβιβάσει στη Βουλή δικογραφία για την αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών των πρώην υπουργών Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη .

Πρέπει να σημειωθεί πως κάποια από τα πρόσωπα που κατηγορούνται για την υπόθεση της 717 περιλαμβάνονται πλέον και στη βασική δικογραφία, που χειρίζεται ο ανακριτής Λάρισας, Σωτήρης Μπακαΐμης, που διεύρυνε τον αρχικό κατάλογο των κατηγορουμένων και έχει συμπεριλάβει επιπλέον πρόσωπα στη δικογραφία του δυστυχήματος των Τεμπών.

Από τα 23 πρόσωπα που εμπλέκονται στην υπόθεση της 717, οι 14 είναι δημόσιοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ που κατηγορούνται κατά περίπτωση για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον, 4 δημόσιοι υπάλληλοι της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών, Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης που αντιμετωπίζουν το αδίκημα της απιστίας κονδυλίων, αλλά και 5 νόμιμοι εκπρόσωποι και υπάλληλοι της αναδόχου κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

Η δικογραφία αφορά την εκτέλεση της σύμβασης για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016, ενώ το 2019 υπογράφηκε συμπληρωματική σύμβαση. Οι επίμαχες συμβάσεις έλαβαν συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ, με τη συνεισφορά της ΕΕ να ανέρχεται σε ποσοστό 85%, ενώ χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής σύμβασης, με αποτέλεσμα έπειτα από 9 έτη το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί.

Στο μεταξύ, ξεκίνησε παράλληλη προκαταρτική έρευνα, καθώς, αν και τα στοιχεία που υπέβαλαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως μη ορθά και ελλιπή, οι δημόσιοι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν τη χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15.600.000 ευρώ. Σκοπός της έρευνας είναι να εξεταστεί η τυχόν τέλεση της πράξης της παράβασης καθήκοντος από τους επιθεωρητές-ελεγκτές, καθώς προέκυψαν ενδείξεις επειδή στο πόρισμά τους φέρεται να υπάρχουν αντιφάσεις μεταξύ των ευρημάτων και των συμπερασμάτων τους, στα οποία δεν κατέληξαν σε ποσοτικοποίηση της ζημίας.

sofiaspingou@hotmail.com