Τα ξένα brands αναβαθμίζουν τα δημόσια πανεπιστήμια

Τα τρία δυνατά χαρτιά του νομοσχεδίου Πιερρακάκη για μη κρατικά ΑΕΙ
22:26 - 9 Φεβρουαρίου 2024

Ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα, με στόχο τον περιορισμό των Ελλήνων φοιτητών που φεύγουν για σπουδές στο εξωτερικό, αλλά και την ανάδειξη της Ελλάδας σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης για ξένους φοιτητές. Το νομοσχέδιο, που παρουσίασε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, και αναρτήθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση, έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις φοιτητών της Αριστεράς και έχει οδηγήσει σε καταλήψεις σχολών από μικρές μειοψηφίες. Ωστόσο αναιρεί όλα τα επιχειρήματα όσων διαφωνούν με την ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων για τρεις λόγους:

  1. Το δημόσιο πανεπιστήμιο αναβαθμίζεται και ενισχύεται. Σε ό,τι αφορά τους πανεπιστημιακούς, μεταξύ άλλων προβλέπονται μία πρόσληψη για καθεμία αποχώρηση κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού, αύξηση τακτικών απολαβών μελών ΔΕΠ από 12% έως 15% (μισθοδοσία, επίδομα βιβλιοθήκης, οικογενειακή παροχή) και άρση ανώτατης αμοιβής καθηγητών από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας.

Η διεθνοποίηση δημόσιων πανεπιστημίων θα γίνει μέσω της θεσμοθέτησης και χρηματοδότησης κοινών προγραμμάτων ελληνικών πανεπιστημίων και πανεπιστημίων της αλλοδαπής (60.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης), καθώς και της θεσμοθέτησης δυνατότητας εγγραφής αλλοδαπών φοιτητών στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με καταβολή διδάκτρων και με μαθήματα ελληνικής γλώσσας τον πρώτο χρόνο.

  1. «Αυτοί που θα έρθουν θα είναι μόνο σοβαροί και υπάρχει ενδιαφέρον από σοβαρά πανεπιστήμια. Θα είναι παραρτήματα με μίνιμουμ 30 καθηγητές για να εξετάσει την αίτηση η ΕΘΑΕΕ. Δεύτερον, μίνιμουμ τρεις σχολές όπως στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, με εξαίρεση αν κάποιο πανεπιστήμιο είναι στα τοπ 20 πανεπιστήμια του πλανήτη», είπε ο κ. Πιερρακάκης.

Ενδιαφέρον να έρθει στην Ελλάδα έχει εκφράσει το Yale για να συνεργαστεί με ένα δημόσιο ίδρυμα και να ιδρύσει το παράρτημά του, όπως επίσης έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και το ΕΤΗΖ της Ζυρίχης (Ελβετικό Ομοσπονδιακό Τεχνολογικό Ινστιτούτο). Επίσης, το αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο CVC Capital Partners σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας (University of Nicosia – UNIC), όπως και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου σε συνεργασία με το Ιατρικό Κέντρο σχεδιάζουν την ίδρυση ιατρικών σχολών. Στο πλαίσιο της διάδοσης της γαλλικής γλώσσας στην Ευρώπη, ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν παραρτήματα στη χώρα μας γαλλικά πανεπιστήμια όπως η Σορβόνη.

  1. Για την εγγραφή των υποψηφίων σε ένα μη κερδοσκοπικό μη κρατικό πανεπιστήμιο θα έχουν δικαίωμα οι κάτοχοι ελληνικού απολυτηρίου ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ. Η προϋπόθεση πρόσβασης των υποψήφιων φοιτητών στα μη κρατικά πανεπιστήμια θα περνά μέσα από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και θα ισοδυναμεί με τον χαμηλότερο μέσο όρο Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής των επιστημονικών πεδίων πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή 0,8. Δηλαδή από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία θα ισχύσει για όλα τα πεδία η χαμηλότερη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για λόγους συνταγματικής ισότητας. Με βάση τους υπολογισμούς, τη χαμηλότερη ΕΒΕ έχει το 4ο πεδίο με 8,34. Το μητρικό πανεπιστήμιο μπορεί να ορίσει μεγαλύτερο βαθμό από την ΕΒΕ στα κριτήριά του, όπως αναμένεται να συμβεί στις περιζήτητες ιατρικές και νομικές σχολές. Επίσης, δυνατότητα εγγραφής χωρίς συμμετοχή στις Πανελλαδικές θα έχουν οι κάτοχοι International Baccalaureate (ΙΒ) ή αντίστοιχου τίτλου.

Μολότοφ και φωτιές μετά το συλλαλητήριο

Σοβαρά επεισόδια και συμπλοκές σημειώθηκαν χθες, μετά την πορεία φοιτητών που συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας, για να εκφράσουν την αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Απεργία για τη χθεσινή ημέρα είχε εξαγγείλει και η ΠΟΣΔΕΠ, το συνδικαλιστικό όργανο των μελών ΔΕΠ.

Πριν από την έναρξη της πορείας, χθες το πρωί σημειώθηκαν επεισόδια και συγκρούσεις μεταξύ των συγκεντρωμένων φοιτητών που πιάστηκαν στα χέρια, ενώ στο σημείο έσπευσαν ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. Τα επεισόδια, σύμφωνα με πληροφορίες, σημειώθηκαν όταν φοιτητές λογομάχησαν για το ποιο φοιτητικό μπλοκ θα βρίσκεται στην κεφαλή της πορείας. Οι 8 τραυματίες διακομίστηκαν στο Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», με χτυπήματα στα σώματά τους και στο κεφάλι, όπως έλεγαν όσοι βρέθηκαν στο συμβάν.

Ένταση επικράτησε έξω από το Μέγαρο Μαξίμου όταν ομάδα φοιτητών προσπάθησε να αναρτήσει πανό με συνθήματα κατά των μη κρατικών πανεπιστημίων. Οι συγκεντρωμένοι απωθήθηκαν από την αστυνομία

Μετά το τέλος της πορείας, σημειώθηκαν νέα επεισόδια με μολότοφ και καμένους κάδους στο κέντρο της πόλης. Συγκεκριμένα, έξω από το κτίριο της Νομικής Σχολής κουκουλοφόροι πέταξαν μολότοφ προς τις αστυνομικές δυνάμεις στη συμβολή των οδών Σόλωνος και Σίνα (δίπλα στο κτίριο της Νομικής), με έναν αστυνομικό να τραυματίζεται ελαφρά. Λόγω της έντασης επί πολλή ώρα 10 άτομα έμειναν εγκλωβισμένα σε πάρκινγκ στην οδό Σίνα.

Σημειώνεται ότι οι καταλήψεις συνεχίζονται σε περίπου 150 σχολές μέχρι τις 12/2, ενώ στην πλειονότητα των σχολών έχουν αρχίσει οι εξ αποστάσεως εξετάσεις για να μη χαθεί το εξάμηνο.

Μπαμπινιώτης: «Όχι» στις Πανελλαδικές, «ναι» στο ακαδημαϊκό απολυτήριο

Κατάργηση των Πανελλαδικών, τις οποίες χαρακτήρισε «απάνθρωπες», ζήτησε ο ομότιμος καθηγητής Γλωσσολογίας και πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Μπαμπινιώτης, ο οποίος πρότεινε ένα είδος ακαδημαϊκού απολυτηρίου.

«Πρέπει να υπάρξει ένα είδος ακαδημαϊκού απολυτηρίου. Ο μαθητής θα εισέρχεται στο πανεπιστήμιο με την επίδοσή του από τα τρία έτη του λυκείου συν μία εξέταση (για παράδειγμα, αν θέλει να μπει στην Ιατρική ή τη Νομική), η οποία όμως δεν θα βαραίνει όσο η συνολική εικόνα του αυτά τα τρία χρόνια. Αυτή είναι η δίκαιη αποτίμηση μιας προσπάθειας», τόνισε και πρόσθεσε: «Υπάρχει ένα αδιάβλητο αλλά άδικο σύστημα. Είναι απάνθρωπο. Για σκεφτείτε ότι μέσα σε ένα τρίωρο κρίνεται η τύχη ενός παιδιού, αν έχει ένα άγχος, αν έχει μια ασθένεια. Αν αλλάξει αυτό το σύστημα, θα ξαναβρούμε το λύκειο».

Μιλώντας στην εκπομπή του Σκάι «Οι αταίριαστοι», ο καθηγητής ήταν καταπέλτης αναφορικά με το λύκειο, το οποίο, όπως είπε, «έχουμε αχρηστεύσει και απαξιώσει»: «Κρατούμε τα παιδιά μας 14 χρόνια στο σχολείο, φτάνουν στο λύκειο, το οποίο το έχουμε αχρηστεύσει και απαξιώσει, γιατί ο δάσκαλος δεν έχει κανένα κύρος και έχουμε μεταφέρει την παιδεία στα φροντιστήρια. Δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο αυτή η στρέβλωση. Δεν γίνεται η δουλειά που χρειάζεται στο λύκειο, οι καθηγητές έχουν χάσει το κύρος τους, γιατί ο μαθητής κοιτάζει πώς θα δώσει τα μαθήματα εισαγωγής και κανένα άλλο μάθημα», συμπλήρωσε ο κ. Μπαμπινιώτης.

Σχετικά με την ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων δήλωσε πως είναι υπέρ: «Δεν είναι μαγαζιά, δεν θα έρθει κάποιος για να βγάλει λεφτά. Η κίνηση του υπουργού Παιδείας να βάλει εξετάσεις ήταν σωστή, γιατί αλλιώς θα υπήρχε αδικία. Δεν μπαίνει ο μαθητής του 2,3. Εδώ το θέμα είναι άλλο: Ποιο μεγάλο πανεπιστήμιο θα έρθει; Δεν ξέρω τι δύναμη και αντοχή χρειάζεται από το ΕΘΑAΕ, που θα κρίνει ποιος θα πάρει άδεια. Θα υπάρξουν τεράστια έξοδα με πολύ υψηλά δίδακτρα. Είναι ένα σύνθετο θέμα».

isminichar@yahoo.gr