Ακριβότερα κατά 7,63% πληρώνουν μεσοσταθμικά από την Πρωτοχρονιά οι οδηγοί στα διόδια στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας, καθώς τέθηκαν σε εφαρμογή οι νέες αυξημένες τιμές που είχαν συμφωνηθεί, αλλά δεν ίσχυσαν το 2023 λόγω της γενικευμένης ακρίβειας.
Με βάση τη συμφωνία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και των παραχωρησιούχων, οι αυξήσεις συνολικού ύψους 12%, που υπολογίστηκαν βάσει του περσινού πληθωρισμού, θα «σπάσουν» σε τρεις δόσεις: 7,6% φέτος, επιπλέον 2% το 2025 και +2% το 2026, χρονιές όμως στις οποίες ο πληθωρισμός αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική του πορεία, οπότε οι επιβαρύνσεις αναμένεται ότι θα είναι ακόμη υψηλότερες. Η αύξηση των διοδίων (πλην της Αττικής Οδού) προβλέπεται από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλους τους αυτοκινητόδρομους όπου υπάρχει ρήτρα αναπροσαρμογής, σύμφωνα με την οποία κάθε Σεπτέμβριο οι τιμές ακολουθούν την τάση του πληθωρισμού.
Ενδεικτικά, από την Πρωτοχρονιά το κόστος του ταξιδιού από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη αυξήθηκε από τα 31,35 ευρώ στα 33,55 ευρώ. Από την Αθήνα στα Τρίκαλα μέσω Ε65 αυξήθηκε επίσης σε 19,35 ευρώ. Από την Αθήνα στην Πάτρα το κόστος διέλευσης των διοδίων διαμορφώνεται από 11,80 στα 12,50 ευρώ, από την Αθήνα στα Ιωάννινα (που περιλαμβάνει και τη διέλευση της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου) από 38,25 σε 40,90 ευρώ και για τη διαδρομή από Αθήνα στην Καλαμάτα αυξήθηκε από τα 13,95 στα 15 ευρώ. Το κόστος των διοδίων διαμορφώνεται ως εξής σε επιμέρους κεντρικούς σταθμούς:
- των Αφιδνών αυξάνεται από τα 3,30 ευρώ στα 3,55 ευρώ,
- της Θήβας από 3,90 στα 4,20 ευρώ,
- της Ελευσίνας από τα 2,10 στα 2,30 ευρώ,
- του Ισθμού από το 1,80 στο 1,90 ευρώ και
- της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου από 13,70 στα 14,70 ευρώ.
Ταυτόχρονα, έχει αυξηθεί και το κόστος των διελεύσεων στους πλευρικούς σταθμούς εισόδου και εξόδου στους αυτοκινητόδρομους. Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες, η μονοψήφια αύξηση είναι αθροιστικά για το 2023 και το 2024 περίπου 6% χαμηλότερη από τις αρχικές διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων, που έκαναν ένα βήμα πίσω και απορρόφησαν μέρος του κόστους, για να βρεθεί η χρυσή τομή.
Επιπλέον, η Εγνατία Οδός εξαιρείται από τις αυξήσεις διοδίων, καθώς πρόκειται για κρατική εταιρεία και υπόκειται σε διαφορετικό καθεστώς από τις ιδιωτικές εταιρείες εκμετάλλευσης των εθνικών οδών.