Χαμένες ώρες στην κίνηση με πρώτη… νεκρά

Ο στρατηγικός σχεδιασμός χάνεται σε έναν λαβύρινθο αρμοδιοτήτων
17:56 - 1 Δεκεμβρίου 2023

Κάθε χρόνο, ένας οδηγός στην Αττική χάνει 78 ώρες από την παραγωγική ζωή του. Τις σπαταλάει σε μια άχαρη, εκνευριστική κίνηση: πρώτη… νεκρά… πρώτη… νεκρά.

Αυτές οι ώρες χάνονται στον Κηφισό, τη μεγαλύτερη οδική αρτηρία της Περιφέρειας, που ενώνει τον Βορά με τον Νότο και που, υποτίθεται, ότι εξυπηρετεί την άμεση και γρήγορη μεταφορά εμπορευμάτων προς το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

«Ο Κηφισός είναι η πιο δύσκολη περίπτωση στο κυκλοφοριακό της Αθήνας», παραδέχτηκε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, μιλώντας στην εκπομπή «Εκείνη κι εγώ» με τους δημοσιογράφους Θανάση Φουσκίδη και Στέλλα Γκαντώνα, στο πλαίσιο της μεγάλης έρευνας του Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1 FM για τον Κηφισό που εκπέμπει… SOS.

Για τη λύση του προβλήματος, ο κ. Ξιφαράς φάνηκε απαισιόδοξος: «Yπάρχει μια διάσπαση αρμοδιοτήτων η οποία καθιστά πάρα πολύ δύσκολο το να φτιάξουμε έναν ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό», αποκάλυψε, εξηγώντας πως «αυτή τη στιγμή για το κυκλοφοριακό υπάρχουν πολλοί αρμόδιοι φορείς και οργανισμοί. Είναι το μεγαλύτερο και πιο σύνθετο πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στο υπουργείο διότι εμπλέκονται δήμοι, Περιφέρεια, υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η Τροχαία, οργανισμοί όπως ο ΟΑΣΑ, άλλοι αδειοδοτούν τις πιάτσες των ταξί, άλλοι ρυθμίζουν τα φανάρια, άλλοι ρυθμίζουν τον δακτύλιο…».

Κυρίως, όμως, στα Παραπολιτικά 90,1 FM μίλησαν εκείνοι που χάνουν αυτές τις 78 ώρες από τη ζωή τους: οι αυτοκινητιστές.

«Το ταξί για να εξυπηρετήσει τον πελάτη του γρηγορότερα, οικονομικότερα και ασφαλέστερα πρέπει να φύγει από τη μεγάλη κίνηση και να περνάει μέσα από τις λεωφορειολωρίδες και να σταματάει σε συγκεκριμένες εσοχές. Είναι παγκόσμιο φαινόμενο τα ταξί να είναι έξω από τις λεωφορειολωρίδες και έτσι να επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο το κυκλοφοριακό πρόβλημα», δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), Θύμιος Λυμπερόπουλος, στον δημοσιογράφο Γιάννη Αργυρό, αναγνωρίζοντας τη «συμβολή» των ταξί στο κυκλοφοριακό χάος.

Διαρκής εμφύλιος

«Όλοι ξεκινάμε το πρωί με μια καθυστέρηση, φεύγουμε στο ακριβώς και μετά είμαστε θυμωμένοι και αγχωμένοι με τα μυαλά σε παράκρουση. Δεν υπάρχει καμία τάση να διευκολύνει ο ένας τον άλλο», επισήμανε, μιλώντας στην εκπομπή «Γιατί με ξύπνησες πρωί» με τους δημοσιογράφους Σωτήρη Ξενάκη και Βασίλη Σκουρή ο πρώην οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής Ασφαλούς Οδήγησης, Τάσος Μαρκουΐζος-Ιαβέρης.

Ο εκπαιδευτής Ασφαλούς Οδήγησης, Τάσος Μαρκουΐζος-Ιαβέρης.

Ερωτηθείς αν θα βοηθούσε η ενίσχυση της αστυνόμευσης των δρόμων, των διαβάσεων και των ΛΕΑ απάντησε με αφοπλιστική ειλικρίνεια: «Δεν ξέρω αν υπάρχουν διαθέσιμα όργανα της Τροχαίας να ασχολούνται με τη βλακεία των Ελλήνων. Όλοι οι Έλληνες είμαστε ανάγωγοι, ασεβείς, ψιλομάγκες, αγριεμένοι. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει παιδεία και κατανόηση των ανθρώπων μεταξύ τους… Είναι ένας διαρκής εμφύλιος με όπλο το αυτοκίνητο και τα βλήματα που έχουμε μέσα στο κεφάλι μας».

Αυστηρές ποινές

«Υπάρχουν αντικοινωνικά άτομα τα οποία κινούνται όπως θέλουν αφού δεν υπάρχει αστυνόμευση», επιβεβαίωσε ο εμπειρογνώμονας τροχαίων Παναγιώτης Μαδιάς, προτείνοντας αυστηρή νομοθεσία. «Αφαίρεση του διπλώματος… Όλα αυτά τα αντικοινωνικά άτομα θα πρέπει να τα συνετίσουμε με αυστηρότερους νόμους και με αυστηρότερες ποινές».

Ο βουλευτής και τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ, Απόστολος Πάνας, τόνισε στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, πως «υπάρχει αναγκαιότητα να εκσυγχρονιστούν τα ΜΜΜ ώστε οι πολίτες να τα επιλέξουν. Να γίνουν πιο γρήγορα, να γίνουν πιο ελκυστικά, να γίνουν πιο άνετα».

«Μαύρες ημέρες» για τους δρόμους της πόλης

Σύνδρομο «μαύρες ημέρες». Έτσι ονόμαζαν οι Αμερικανοί τροχονόμοι το μποτιλιάρισμα που δημιουργούνταν στους δρόμους, στις μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ, τις ημέρες πριν από τις εορτές των Ευχαριστιών, των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, καθώς όσο πλησιάζουν τα Χριστούγεννα οι πολίτες κυκλοφορούν περισσότερο για ψώνια ή για βόλτα, ώστε να νιώσουν τη γιορτινή ατμόσφαιρα.

Το φαινόμενο είναι, πλέον, και ελληνικό – και ο Δεκέμβρης ο πιο δύσκολος μήνας στους δρόμους των πόλεων, εκεί όπου ένας οδηγός χάνει κάθε χρόνο…78 ώρες από τη ζωή του. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας INRIX, η Αθήνα είναι η 26η πόλη στον κόσμο με τη μεγαλύτερη κυκλοφοριακή επιβάρυνση.