Η κατάρα της «μποτίλιας»

Οι παθογένειες της οδικής αρτηρίας που συνδέει βορρά με νότο και ο ρόλος των συγκοινωνιών
18:22 - 29 Νοέμβριος 2023

Το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης στο Λεκανοπέδιο μοιάζει αλλά δεν είναι άλυτο. Σίγουρα δημιουργεί παράπλευρες καθημερινές ζημίες: χαμένες εργατοώρες στο τιμόνι, ευπαθή προϊόντα στα φορτηγά, εκνευρισμός, ηχορρύπανση.

Το ραδιόφωνο των Παραπολιτικών 90,1 άνοιξε ήδη τον φάκελο «Κηφι-SOS ώρα μηδέν», αφού η ραχοκοκαλιά του οδικού δικτύου της Αττικής, ίσως και ολόκληρης της χώρας, εκπέμπει SOS.

«Ο Κηφισός όπως και κάθε Κηφισός σε όλη την Ευρώπη θα είναι “συμφορημένος” πάντα, και συνεχώς περισσότερες ώρες. Ο μόνος τρόπος για να ζήσουμε σε αυτή την πόλη και σε κάθε μεγαλούπολη στην Ευρώπη είναι να δουλεύουμε σοβαρά με τα ΜΜΜ», δήλωσε ο συγκοινωνιολόγος Γιώργος Γιαννής, μιλώντας στο ραδιόφωνο των Παραπολιτικών και την εκπομπή «Πρωινές Ιστορίες» με τον δημοσιογράφο Γιάννη Αργυρό.

Όμως, για «το ποτάμι», είναι ξεκάθαρο πως αυτό δεν είναι αρκετό.

 Τρεις λωρίδες κυκλοφορίας

Η οδική αρτηρία που συνδέει βορρά και νότο, όχι μόνο σε επίπεδο Περιφέρειας αλλά και σε επίπεδο επικράτειας, είναι μια επικίνδυνη… «μποτίλια». Ένας μεγάλος χώρος που ξαφνικά κλείνει, στενεύει, χωρίς να μπορεί να διοχετεύσει το… περιεχόμενό του, τα χιλιάδες αυτοκίνητα, με ομαλότητα προς την έξοδο.

«Στον Κηφισό μπορούμε να κάνουμε σημαντικές βελτιώσεις», προτείνει ο Γιώργος Γιαννής: «Η πρώτη είναι να σταματήσουμε να έχουμε αυτή τη μεταβαλλόμενη διατομή και να έχουμε αλλού τέσσερις λωρίδες και αλλού τρεις. Στον άξονα αυτό πρέπει να έχει συνέχεια τρεις λωρίδες για να έχει καλύτερη ροή. Το δεύτερο είναι τα συμβάντα. Πρέπει να επιλαμβάνονται άμεσα. Πρέπει να γίνεται πολύ γρήγορα η αντιμετώπιση των συμβάντων».

 Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Για την αποσυμφόρηση του Λεκανοπεδίου και των μεγάλων οδικών αρτηριών, ο Γιώργος Γιαννής ανεπιφύλακτα θεωρεί τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κομβικά: «Τα ΜΜΜ δεν είναι μόνο να αγοράσω λεωφορεία και να έχω πιο καθαρά λεωφορεία. Ξέρουμε ότι το βασικότερο κριτήριο για την επιλογή του μέσου μεταφοράς για τους μετακινούμενους είναι ο χρόνος. Αν δώσουμε προτεραιότητα στα ΜΜΜ με διαχειριστικά μέτρα, ο κόσμος θα πηγαίνει πιο πολύ στα ΜΜΜ. Σήμερα η εναλλακτική αυτή είναι χειρότερη».

Σαν μια απάντηση στον Γιώργο Γιαννή, ο γενικός γραμματέας Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλος, μέσω της εκπομπής «Γιατί με ξύπνησες πρωί» με τους δημοσιογράφους Σωτήρη Ξενάκη και Βασίλη Σκουρή, ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει στους ελληνικούς δρόμους κουλτούρα προτεραιότητας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς: «Υπάρχει μια ασυδοσία όσον αφορά το διπλοπαρκάρισμα και το παρκάρισμα στις γωνίες. Δεν υπάρχει σεβασμός σε ένα μεγάλο όχημα το οποίο κινείται στους δρόμους της Αθήνας».

Οι συγκοινωνιολόγοι στο σύνολό τους εδώ και χρόνια προειδοποιούν ότι, όσο δημιουργούμε λωρίδες, τόσο αυτές θα γεμίζουν με αυτοκίνητα: «Πρέπει να καταλάβουμε ότι όσο δίνουμε χώρο στα αυτοκίνητα τόσο χώρο θα παίρνουν και τόσο πιο πολλά αυτοκίνητα θα θέλουν να κυκλοφορήσουν, άρα η λύση δεν είναι οι υποδομές, ειδικά οι οδικές υποδομές, η λύση είναι μια: πρέπει οι πολίτες να κυκλοφορούν με τα ΜΜΜ», ξεκαθάρισε ο Γιώργος Γιαννής.

Την ίδια στιγμή, είναι παραπάνω από σαφές ότι το επιβατικό κοινό δεν προτιμά τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια, ο ασφυκτικός συνωστισμός στις καμπίνες, η ταλαιπωρία κατά τη διάρκεια της διαδρομής, είναι αποτρεπτικά για τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Ο Λεωνίδας Σκουλός υπερασπίζεται το λεωφορείο: «Το μποτιλιάρισμα, λέει, είναι αυτό που δυσχεραίνει τη διέλευση του λεωφορείου έτσι ώστε να πάει στην ώρα του στη στάση και να μπορέσει να εκτελέσει το δρομολόγιο που πρέπει να εκτελέσει», φέρνοντας τη συζήτησε σε έναν φαύλο κύκλο: είναι τα ΜΜΜ αυτά που θα δώσουν λύση στο μποτιλιάρισμα ή η αποσυμφόρηση των δρόμων θα κάνει τα λεωφορεία πιο συνεπή, άρα και πιο ελκυστικά;

«Χρειάζονται υποδομές για τα ΜΜΜ, πρέπει να πέσουν οι επενδύσεις με μεγάλη προτεραιότητα», ξεκαθαρίζει ο Γιώργος Γιαννής, συμπληρώνοντας πως «προφανώς χρειάζεται να φτιάξουμε το μετρό, 8 γραμμές χρειάζεται η Αθήνα».

Αισιοδοξία από Οικονόμου- Χαρδαλιά για την επίλυση του κυκλοφοριακού

Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στον Κηφισό αποτέλεσε το κύριο ζήτημα συνάντησης του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Γιάννη Οικονόμου, με τον νέο περιφερειάρχη Αττικής, Νίκο Χαρδαλιά.

«Συζητήσαμε βεβαίως και για το ζήτημα της κυκλοφορίας, της ταλαιπωρίας που αντιμετωπίζουν οι συμπολίτες μας στις κεντρικές οδικές αρτηρίες και ειδικότερα στον Κηφισό», τόνισε σε δηλώσεις του ο υπουργός, ο οποίος ζήτησε τη συνεργασία και τη συνδρομή της Περιφέρειας σε βελτιώσεις και σε τεχνικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να αμβλυνθεί το πρόβλημα.

Από τη συνάντηση Οικονόμου – Χαρδαλιά

Από την πλευρά του, ο κ. Χαρδαλιάς ανέφερε σε δηλώσεις του πως «το κυκλοφοριακό είναι ένα μεγάλο ζήτημα, και ήδη έχουμε ξεκινήσει μια πρώτη συνεργασία για ένα κομμάτι του που αφορά τον Κηφισό και όχι μόνο. Με την καινούργια αρχιτεκτονική και τα νέα εργαλεία που θέλουμε να έχουμε ως Περιφέρεια και με την κυβέρνηση να αντιλαμβάνεται τη σημαντικότητα να προχωρήσουμε στις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις, θα είμαστε έτοιμοι».