«Επάγγελμα» Influencers μετά…τιμών!

Αποκαλύψεις Πιτσιλή για όργιο φοροδιαφυγής από διάσημους τηλεδιαφημιστές
14:36 - 2 Νοεμβρίου 2023

Στα λαμπερά πρόσωπα των ακριβοπληρωμένων influencers των social media που αμείβονται με χιλιάδες ευρώ για κάθε διαφημιστικό «ποστάρισμα» καταναλωτικών προϊόντων στρέφουν τους προβολείς των ελέγχων η εφορία και το υπουργείο Ανάπτυξης. Ο στόχος να εντοπιστούν διάσημοι και διάσημες «προσωπικότητες» που είτε φοροδιαφεύγουν είτε παραπλανούν τους χιλιάδες ακόλουθούς τους φαίνεται ότι φέρνει αποτελέσματα και, όπως δήλωσε χθες ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1, στο επόμενο διάστημα αναμένονται «αποκαλύψεις».

Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί χρησιμοποιούν τα social media «εδώ και καιρό» για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, δήλωσε χθες ο διοικητής της ΑΑΔΕ, κάνοντας γνωστό ότι έχει εντοπιστεί ήδη ένας influencer ο οποίος φοροδιέφευγε συστηματικά, ενώ σε εξέλιξη είναι έρευνες και για άλλες περιπτώσεις.

«Είχαμε περίπτωση influencer που υπέβαλε ήδη δήλωση συμμόρφωσης, δηλαδή έκανε δήλωση με την οποία συμφώνησε με το αποτέλεσμα των ελέγχων, και άλλες περιπτώσεις που αυτή τη στιγμή ελεγκτικά είναι σε εξέλιξη και θα πούμε περισσότερα όταν είναι κατάλληλος ο χρόνος», σημείωσε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι «δεν είναι λίγοι οι influencers. Φαίνεται ότι η αγορά έχει διαμορφώσει και τιμοκαταλόγους ανάλογα με το πόσους followers έχει ο καθένας και αυτό για εμάς είναι μια πληροφορία η οποία μας βοηθάει να κάνουμε αυτό που λέμε έμμεση τεχνική ελέγχου».

Όπως αποκάλυψε ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Mega, οι influencers λαμβάνουν αμοιβές ανάλογα με τους followers τους:

– Followers έως 100.000, 400 ευρώ ανά post

– Followers από 100.000-500.000, 1.000 έως 5.000 ευρώ ανά post

– Followers από 500.000-1.000.000, 5.000 έως 10.000 ανά post

– Followers πάνω από 1.000.000, 10.000 και πάνω ευρώ ανά post.

Ερωτηθείς εάν θα ερευνηθούν όλοι οι επώνυμοι influencers που πουλάνε προϊόντα μέσω των λογαριασμών τους στα social media, ο διοικητής της ΑΑΔΕ απάντησε ότι «είναι μια αγορά η οποία όσο πάει γίνεται όλο και πιο εμφανής και ρυθμισμένη και αποκτούμε και εμείς πολλή πληροφορία πια.

Για εμάς είναι πάρα πολύ σημαντικό στους ελέγχους μας να πηγαίνουμε διαβασμένοι, πρέπει να φύγουμε από το μοντέλο τού «βγαίνω παγανιά και ό,τι βρω». Πρέπει όταν χτυπάμε μια πόρτα να ξέρουμε από πριν ποια πόρτα είναι αυτή, πού χτυπάμε και τι πάμε να βρούμε».

Οι τέσσερις κορυφαίοι Έλληνες

Σήμερα οι τέσσερις κορυφαίοι Έλληνες στη λίστα των χρηστών του διαδικτύου με τους περισσοτέρους followers είναι οι: Άκης Πετρετζίκης με 1.800.000 followers, Κώστας Τσιμίκας με 1.800.000 followers, Ελένη Μενεγάκη με 1.300.000 followers και Ελένη Φουρέιρα με 1.300.000 followers.

Οι συγκεκριμένοι προβεβλημένοι χρήστες των social media αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο για τις επιχειρήσεις που έχουν αντιληφθεί την παρέμβασή τους στο νεανικό, κυρίως, κοινό, και φροντίζουν να «κλείνουν» μαζί τους μικρές ή και μεγαλύτερες συμφωνίες για την προβολή του προϊόντος ή της υπηρεσίας που παρέχουν.

«Στην ουσία, οι influencers κάνουν αυτό που έκανε παλιά η διαφήμιση στα ΜΜΕ», λέει στην «Α» ο σύμβουλος διαδικτυακού marketing, Στέλιος Στυλιανίδης, ο οποίος προσθέτει ότι ανεπιφύλακτα συστήνει στις επιχειρήσεις-πελάτες του να συνάψουν μια τέτοια συνεργασία. Τα τελευταία χρόνια το influencer marketing έχει καταστεί ένας σημαντικός πυλώνας της ψηφιακής οικονομίας, ενώ το 2023 εκτιμάται πως η αξία του θα αγγίξει, παγκοσμίως, τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ.

 

  Οι έλεγχοι στην Ευρώπη

 Ο έλεγχος των «διαδικτυακών διασημοτήτων» θα είναι πανευρωπαϊκός, στο πλαίσιο ενίσχυσης της προστασίας των καταναλωτών, με στόχο να εντοπιστούν αναρτήσεις των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι οποίες περιέχουν μαρτυρίες, κριτικές ή καταχωρίσεις που ενδεχομένως να είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές, επηρεάζοντας την αγοραστική τους συμπεριφορά και προκαλώντας οικονομική ζημία. Επίσης ο έλεγχος θα επαληθεύει εάν οι influencers, που παρουσιάζονται σαν προμηθευτές, ενημερώνουν με σαφήνεια τους ακόλουθούς τους σχετικά με την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας τους.

Τα αποτελέσματα αυτού του ελέγχου θα συμβάλουν στον έλεγχο καταλληλότητας της ψηφιακής αμεροληψίας και δικαιοσύνης και στην αξιολόγηση του κατά πόσον απαιτείται νέα νομοθεσία για να καταστούν οι ψηφιακές αγορές εξίσου ασφαλείς με τις αγορές εκτός διαδικτύου.

Στις 16/10/2023 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της συμμόρφωσης των influencers με το καταναλωτικό δίκαιο και με στόχο την ενδυνάμωση των καταναλωτών στην ψηφιακή εποχή εγκαινίασε έναν ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub), ο οποίος θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές από τις οποίες οι influencers και οι δημιουργοί περιεχομένου (content creators) θα μπορούν να ενημερώνονται επαρκώς για τις νομικές τους υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.