Τις διαδρομές του «μαύρου» χρήματος μέσα από τις αναρτήσεις (posts) και τις πωλήσεις προϊόντων στα social media αναζητά η ΑΑΔΕ, καθώς υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι κάποιοι celebrities, εκμεταλλευόμενοι τη διασημότητά τους και τους πολυπληθείς ακολούθους τους, έχουν στήσει μαγαζιά και κάνουν χρυσές δουλειές κάτω από τη μύτη της εφορίας.
Μετά την αποκάλυψη της μεγάλης φοροδιαφυγής με τον πολυτελή γάμο, ειδική ομάδα ελεγκτών της ΑΑΔΕ έχει απλώσει ψηφιακά δίχτυα πάνω από το Facebook, το Instagram, το TikTok, αλλά και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ερευνώντας εκατοντάδες τέτοιες υποθέσεις με τη βοήθεια ειδικού αλγόριθμου που τρέχει συνδυαστικές διασταυρώσεις.
Εν κρυπτώ
Στόχος είναι να διαπιστωθεί αν μέσα από το μάρκετινγκ και τις διαφημίσεις που κάνουν μέσω των social media όλα αυτά τα πρόσωπα ή επαγγελματίες influencers, με επιρροή στο καταναλωτικό κοινό, κρύβονται χρηματοοικονομικές συναλλαγές ή άλλες παροχές σε είδος που δεν φορολογούνται και συμβαίνουν κάτω από το τραπέζι.
Το στίγμα δίνει ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, με τη δήλωσή του ότι «η ψηφιακή task force παρακολουθεί τα πάντα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», καθώς η φορολογική εικόνα αυτών των προσώπων δεν είναι το ίδιο λαμπερή με αυτή των social media. Όπως εξήγησε, υπάρχουν φυσικά πρόσωπα που δηλώνουν ελάχιστα εισοδήματα στην εφορία ή που έχουν επιχειρήσεις και δηλώνουν ζημίες, ενώ την ίδια στιγμή εμφανίζονται να συμμετέχουν σε πολυτελή projects που δείχνουν «μαύρα» έσοδα χιλιάδων ή και εκατομμυρίων ευρώ!
Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης του 2024, οι έλεγχοι στις ιστοσελίδες μπορούν να φέρουν στην επιφάνεια νέες εστίες φοροδιαφυγής από επιτήδειους που ποντάρουν στην ιδιαιτερότητα και την πολυπλοκότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου για να κρύψουν έσοδα και να γλιτώσουν τον φόρο εισοδήματος, βάζοντας ταυτόχρονα στην τσέπη τον ΦΠΑ. Στη βάση αυτή, οι ελεγκτές της ειδικής μονάδας τρέχουν ένα ειδικό λογισμικό για ελέγχους και διασταυρώσεις σε φορολογικές δηλώσεις, τζίρους, τιμολόγια, myDATA, όπως συνέβη στην περίπτωση του χλιδάτου γάμου για παράδειγμα.
Πιο συγκεκριμένα, με έναν αλγόριθμο οι «ράμπο» κατάφεραν να εντοπίσουν διαδοχικά τους συντελεστές του γάμου και της δεξίωσης. Μάλιστα οι έλεγχοι και οι διασταυρώσεις διενεργήθηκαν ταυτόχρονα σε όλους τους επαγγελματίες, από τον τραγουδιστή και τον DJ μέχρι τη μακιγιέζ και το κτήμα, με τα αποτελέσματα να είναι εντυπωσιακά. Σχεδόν κανένας από τους επαγγελματίες δεν είχε κόψει παραστατικά (απόδειξη ή τιμολόγιο) για τις υπηρεσίες του.
Μετά τα ευρήματα οι ελεγκτές έστειλαν προσκλήσεις στους εμπλεκόμενους να παρουσιαστούν στην εφορία για να δώσουν εξηγήσεις. Για κάθε έναν ξεχωριστά είχε δημιουργηθεί φάκελος με όλα τα στοιχεία που προέκυψαν από τον έλεγχο. Οι επαγγελματίες που εμφανίστηκαν στην εφορία υποστήριξαν ότι πρόσφεραν δωρεάν τις υπηρεσίες τους στο ζευγάρι, ποντάροντας στην προβολή που θα είχαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ 2024
Αναφορικά με τις δράσεις που θα αναπτυχθούν τη φετινή χρονιά, αυτές -μεταξύ άλλων- θα εστιάζουν στην παροχή βέλτιστων υπηρεσιών σε πολίτες και επιχειρήσεις, στην προώθηση της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης, αλλά και την επιχειρησιακή αναβάθμιση του Οργανισμού. Αναλυτικότερα ο σχεδιασμός περιλαμβάνει:
– Νέα ψηφιακά εργαλεία ελέγχου, όπως διασύνδεση POS – ταμειακών, ψηφιακό δελτίο αποστολής, πιλοτικό ψηφιακό πελατολόγιο, υποχρεωτικότητα myDATA, ψηφιακός έλεγχος πινακίδων και ΕΛΕΓΧΟΣlive2.0.
– Διαλειτουργικότητες λήψης και αξιοποίησης δεδομένων με έργα που ωριμάζουν, όπως η διασύνδεση με το Κτηματολόγιο, η καταγραφή σε πραγματικό χρόνο μεταβολών μετόχων, κεφαλαίου, διοικούντων με ΓΕΜΗ και Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων, η λήψη στοιχείων από ιδρύματα πληρωμών αλλοδαπής.
– Προσυμπλήρωση σημαντικών δεδομένων για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος.
– Ειδικά περιφερειακά κέντρα για τον έλεγχο, τη βεβαίωση και είσπραξη, τη φορολογία ακινήτων και την εξυπηρέτηση των πολιτών.
– Ειδικές δυνάμεις ελέγχου.
– Εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων με νέα ψηφιακά εργαλεία, όπως εφαρμογή κινητού για φορολογικές υπηρεσίες (πληρωμή φόρων, εξατομικευμένες ενημερώσεις και alerts, wallet με σημαντικά φορολογικά έγγραφα) και δυνατότητα έκδοσης τιμολογίου και δελτίου αποστολής από το κινητό.
– Ψηφιακή διακοπή επιχείρησης.
– ΑΦΜ σε ανήλικα (β΄ φάση, ανήλικα από 1 έως 12 έτη).
– Διασύνδεση με ΓΕΜΗ για νέες μεταβολές λοιπών νομικών προσώπων.
– Μείωση ΕΝΦΙΑ στα ασφαλισμένα ακίνητα.
– Ψηφιοποίηση λοιπών δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου.
– Αυτόματη συμπλήρωση Ε9 σε δωρεές και γονικές παροχές ακινήτων.
– Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων.
– Απλοποιήσεις στη βεβαίωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.
– Αυτόματη απόδοση ταυτότητας ηλεκτρονικής πληρωμής που αφορά τελωνειακές οφειλές.