Σε εξέλιξη βρίσκεται η έρευνα για τα αίτια της πτώσης του μοιραίου Τ-2 στην Καλαμάτα, που είχε ως συνέπεια την απώλεια του επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής άσκησης συντήρησης και πτήσης σε χαμηλό ύψος.
Αυτές οι ασκήσεις έχουν μεγάλη κλίση και πολλά G. Αν κανείς υπερβεί τα μέγιστα επιτρεπτά G της άσκησης, ενδέχεται το αεροσκάφος να παρουσιάσει απώλεια στήριξης και λόγω του ύψους ο επισμηναγός να μην πρόλαβε να εγκαταλείψει το αεροσκάφος. Επίσης, λόγω της υπέρβασης των G υπάρχει περίπτωση να υπήρξε κάποια βλάβη είτε στην άτρακτο είτε στα πηδάλια είτε στο φτερό. Όλα τα ενδεχόμενα ερευνώνται από την αρμόδια επιτροπή του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.
Όσον αφορά τον συγκεκριμένο τύπο εκπαιδευτικού, η προμήθεια 40 Τ-2 το 1976 αναμόρφωσε ριζικά το σύστημα αεροπορικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Στην εκπαίδευση αεροπορικών όπλων, ωστόσο, ήδη τα αεροσκάφη αυτά βρίσκονταν σε διαδικασία απόσυρσης. Έκλεισαν 48 χρόνια εκπαίδευσης και, σύμφωνα με τα στοιχεία που διατηρεί η Πολεμική Αεροπορία, τα Τ-2 έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τις 430.000 ώρες πτήσης.
Ο συγκεκριμένος τύπος εκπαιδευτικού αεροσκάφους έχει «βγάλει» πάνω από 2.500 χειριστές. Ουσιαστικά, 45 τάξεις της Σχολής Ικάρων εκπαιδεύτηκαν με τέτοια αεροσκάφη και έγιναν οι άσοι που βλέπουμε σήμερα. Το αεροσκάφος αποτελούσε πάντα μια πολύ καλή πλατφόρμα εκπαιδεύσεως, ένα ασφαλές δικινητήριο αεροσκάφος.
Το Τ-2Ε έχει πλήρωμα 2 χειριστές, αναπτύσσει μεγίστη ταχύτητα 840 km/h ή 0.85 Mach και έχει επιχειρησιακή οροφή τα 13.800μ. ή 45.200 πόδια. Μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί και σαν ελαφρύ μαχητικό και να μεταφέρει μέχρι και 3.500 λίμπρες οπλισμού σε 6 πτερυγικούς φορείς συμπεριλαμβανομένων και ατρακτιδίων πολυβόλων και ρουκετών.
Ιστορικό ατυχημάτων
Το 2018, το πρωί της 28ης Αυγούστου, καταγράφηκε πτώση – δυστύχημα με αεροσκάφος Τ-2E Buckeye. Τότε, στο πλαίσιο εκπαίδευσης σε ειδική άσκηση (περιδίνηση), πραγματοποιήθηκε εγκατάλειψη 7 ναυτικά μίλια βόρεια της Σπάρτης, με αποτέλεσμα ο μεν συγκυβερνήτης του αεροσκάφους να διασωθεί κάνοντας χρήση αλεξίπτωτου, ο δε κυβερνήτης, επισμηναγός Νικόλαος Βασιλείου, να εντοπιστεί νεκρός στην περιοχή πτώσης του αεροσκάφους.
Την ίδια χρονιά, στις 3 Ιανουαρίου 2018, στη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης πλήρωμα αεροσκάφους Τ-2E της 120ΠΕΑ/363ΜΕΑ εγκατέλειψε επιτυχώς λόγω μηχανικής βλάβης, ενώ βρισκόταν 2 ναυτικά μίλια νότια από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Και οι δύο ιπτάμενοι τότε βρέθηκαν σώοι.
ΟΙ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΕΣ
Τα Τ-2 αντικαθίστανται ήδη από τα Μ-346, ένα δικινητήριο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, ιταλικής κατασκευής, εξαιρετικά ευέλικτο και εξοπλισμένο με προηγμένη τεχνολογία ώστε να προσομοιώνει τα χαρακτηριστικά μαχητικών αεροσκαφών τέταρτης και πέμπτης γενιάς. Αναμένονται συνολικά δέκα αεροσκάφη που θα νοικιάζει η χώρα μας από ισραηλινή εταιρεία με την οποία έχει συνάψει συμφωνία για 20 χρόνια. Ήδη έχουν έρθει τέσσερα αεροσκάφη και αναμένονται ακόμη 2 Μ-346 τον Μάρτιο.
«Έφυγε έτσι όπως ήθελε, να πετάει»
Δάκρυα στα μάτια φέρνουν τα λόγια του τραγικού πατέρα του αδικοχαμένου επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα, ο οποίος έχασε τη ζωή του όταν το εκπαιδευτικό αεροσκάφος Τ-2 της Πολεμικής Αεροπορίας συνετρίβη την Τετάρτη πολύ κοντά στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
Συντετριμμένος ο Σωτήρης Κωστέας, μιλώντας στην ΕΡΤ, είπε πως ο γιος του «έφυγε με τη μεγάλη του αγάπη, έτσι όπως ήθελε, να πετάει… Οι ήρωες πρέπει να είναι ζωντανοί και όχι σε φέρετρα με τη γαλανόλευκη…». Απαρηγόρητη είναι και η μητέρα του Βαρβάρα: «Το παιδί μου θέλω. Μπορεί να μου το φέρει κάποιος; Το παιδί μου το δικό μου!».
Σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση, όμως, είναι και ο αδελφός του άτυχου 40χρονου, ο οποίος μίλησε για τις δύσκολες στιγμές που βιώνει η οικογένεια αφού ο επισμηναγός «έφυγε» μπροστά στα μάτια των παιδιών (12 και 4 ετών) και της συζύγου του: «Τα είδαν όλα τα παιδιά, είδαν τον πατέρα τους να χάνεται».
Η κηδεία του Επαμεινώνδα Κωστέα θα γίνει σήμερα το πρωί στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Μεγάλη Μαντίνεια. Στο μεταξύ, οι έρευνες για τα αίτια που προκάλεσαν το δυστύχημα συνεχίζονται, με τους εμπειρογνώμονες να εξετάζουν το ενδεχόμενο μηχανικής βλάβης του αεροσκάφους ή ο χειριστής να έκανε λάθος εκτίμηση της κατάστασης. Πάντως, απ’ ό,τι φαίνεται, ο ίδιος ο πιλότος επέλεξε το συγκεκριμένο σημείο για να ρίξει το αεροσκάφος, χωρίς να προλάβει να χρησιμοποιήσει τον μηχανισμό εκτίναξης, καθώς πολύ κοντά υπήρχε κατοικημένη περιοχή και η Μονάδα της 120 Πτέρυγας εκπαιδεύσεως της Πολεμικής Αεροπορίας.